Na een korte onderbreking weer een update van mijn vorderingen. In de vakantie nog een email wisseling gehad met Mark over de afmetingen van de masten en de positionering van de Ra’s. (zie zijn verslag) De verwarring kwam m.i. voornamelijk door het feit dat Mantua een model op de markt brengt met opgebonden zeilen en Occre een vol getuigd schip. Dit is bepalend voor de positie van de ra’s. Eind goed al goed.
Ik ben voornamelijk bezig geweest met de verdere inrichting van alle voorzieningen op en aan het dek. (zie onderstaande foto’s). Opvallend is dat Occre bepaalde onderdelen weglaat, zoals de boordverlichting aan SB en BB en de uithouders aan beide zijkanten.
Overzicht van het achterdek. De trappen aan SB zijde gemonteerd en de davits aangebracht. De boten worden later geplaatst, anders zitten ze alleen maar in de weg tijdens het plaatsen
van de masten en het aanbrengen van het want. Goed te zien zijn de puttings (totaal 46 stuks) en de reddingsvlotten. N.B.: de led, naast de opening voor de grote mast, is een tijdelijke controle lamp om de bedrading voor de navigatie verlichting straks boven in de mast te testen.
De uithouder aan SB zijde met de groene navigatie verlichting aan SB, die het ook doet)
De boegspriet aangebracht, inclusief de zijwaartse steunen (die nu nog naar beneden hangen) voor de netten, die onder de boegspriet aangebracht worden. Alle noodzakelijke blokken zijn ook reeds gemonteerd. Tevens heb ik Americo op zijn plaats vastgemaakt. Vastlijmen gaf niet zo’n sterke verbinding, je stoot hem er makkelijk af. Dus heb maar een spijkertje door zijn navel gedaan om hem goed vast te zetten.
Ik ben ook begonnen met het prepareren van de masten. Als eerste heb ik de fokkemast klaar gemaakt. Erg makkelijk zijn de 1:1 tekeningen, zodat je precies kunt zien wat waar moet en op welke hoogte. De elektrische bedrading voor de schijnwerpers heb ik in de mast gefreesd, zodat je die niet ziet. Getest en ze doen het. De radar unit heb ik met 2 kleine spijkertjes aan de onderkant vastgezet, anders was de verbinding te kwetsbaar. Ook de 25 blokken op de mast zelf aangebracht, wat gezien de schaal wel een gepriegel was.
De radar unit en de dry fit bevestiging van de onderste Ra.
De 2 schijnwerpers in de Fokkemast met de bedrading in de mast gefreesd.
Dry fit Fokkemast en onderste Ra.
Nu de overige 4 Ra’s van de fokkemast gereedmaken. Wordt vervolgd.