BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Mooi dat het allemaal lukt Peter. En inderdaad een krant gedraagt zich ook zo. Gr. Klaas.

En voor de detail liefhebbers:
948 Band.jpg

De linker band is de Quarter Lift Band met aan weerszijden een oogbout, aan de onderzijde vastgezet met een M0.6 moer.
De rechter band is de Main Sheet Band met de langwerpige ringen voor de paarden tussen de 2 helften. Door de gaatjes van de 2 helften de beugel welke ook aan de bovenzijde is vastgezet met een M0.6 moer. Op de beugel een 5 mm 3-schijfsblok voor de hoofdschoot en 2 3,5 mm 2-schijfsblokken voor de 2 Boom Crutch Tackles.

949 Footrope.jpg

Het einde van de giek die buiten de boot steekt, met de beide paarden.
Gr. Peter

Het Hoofd Zeil: Met als thema: Waarom makkelijk als het moeilijk kan. :hammer:
Eerst van papier met steeds wat knippen en plakken een mal gemaakt die paste:
950 Main.jpg

Met de afmetingen waar ik op uit kwam. Dat betekend: Dat is een Groot zeil.:rolleyes:

De tissues zijn echter niet zo groot dat ik het zeil uit 1 stuk kan maken. Of ik moet op zoek naar 'olifanten-tissues'. ;)
Daarom het zeil uit 3 delen samengesteld.
951 Main.jpg

In mijn enthousiasme om te gaan knopen ben ik vergeten een foto van het geprepareede zeil te maken.
Hier na het vastmaken van de eerste mast hoepel.
De naden heb ik zodanig gelegd dat ze bij het opbergen van het zeil niet samen komen als een dikke plek, maar dat de naden over de hele breedte verdeeld worden. (Yep, een kwestie van details! ;))
Qua naden is dit natuurlijk niet wenselijk voor een geheel opgespannen zeil. Maar bij mijn 'geborgen zeil' zie je daar (waarschiijnlijk) niets meer van.
De stiksels van de banen heb ik met potlood aan beide zijden aangebracht. Die zijn volgens mij straks wel deels zichtbaar.

Het zeil aan alle 16 masthoepels geknoopt:
952 Main.jpg

Bij de voet de losse reserve hoepel.

De volgende stap was het aanbrengen van de giek om de mast met het rak met kralen:
953 Main.jpg

De linker onderhoek van het zeil, met de hoekversterking, gemaakt van koper-folie aan beide zijden, vastgezet aan de 'clew band'. De rechter onderhoek aan de daarvoor bestemde oogbout (tijdelijk) vastgezet.

Nu kan ik aan de slag met het vast zetten van de onderzijde van het zeil aan de boom:
954 Main.jpg

MS Lankford toont 2 mogelijkheden, zie de tekening insert links. Volgens de oude foto's gebeurde dat met allemaal losse banden met knopen schuin aan de onderzijde, zie de foto insert rechts. Het aanslaan met de slingerende doorlopende lijn is wel gebruikelijk bij het aanbrengen van de bovenzijde van het zeil aan de gaffel.
Dan kan ik nu starten met het vastknopen van de 54 banden om de giek. En uitkijken dat ik de giek schoot er niet in vast knoop. ;)
Tot nu toe alles volgens het plan .........
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Peter, Als ik de bevestiging van het zeil aan de gaffel zie dan lijkt het met een marlsteek gedaan te zijn. De bochten van de lijn staan haaks op de gaffel. Gr. Klaas.
https://zeilersforum.nl/mediawiki/index.php/Marlsteek
Dankjewel voor het meedenken, Klaas. Op die foto vertekend het beeld een beetje. Ik heb nog verschillende andere foto’s die min of meer haaks op de gaffel zijn gemaakt. Op deze is het beter te zien:
3A3D2C6A-C199-41D4-97A1-C38C5A4664C2.jpeg

Op zich wel een uitdaging om die marlsteek aan te brengen ……..
Op deze foto zie ik nu ook duidelijk dat de blokken, voor het hijsen van de gaffel, niet strak tegen elkaar getrokken worden. Op de meeste foto’s van de BN onder zeil, zit de onderzijde van het topzeil er deels langs. Dankzij jou post toch weer wat verder gekeken en een bevestiging. :) De gaffel met het zeil komen zo niet op mijn BN, maar het was wel bepalend voor de maatvoering voor het maken van het zeil.
Gr. Peter

Maar op deze foto liggen de bochten in de lijn zo te zien schuin Peter. Maakt allemaal ook niet zo veel uit. Neem aan dat men destijds per schip verschillen kon hebben. Elke schipper heeft zo zijn eigen voorkeur(en). Opgedoekt zie je het verschil amper. Het wordt in ieder geval iets moois en dan is het de moeite waard om wat tijd in te steken. Gr. Klaas.

Na het vastzetten aan de giek was het de beurt aan de gaffel. Met de slinger lijn als getoond hierboven in mijn conversatie met Klaas.

En daarna was het spannend of het formaat van het zeil klopte. Dit is ook de ENIGE foto's van mijn BN met een vol getuigd Main Sail, want de volgende stap is het bergen van het zeil op de giek:
955 Main.jpg

De gaffel moet nog iets schuiner getrokken worden om het zeil strak te zetten. Maar dat ga ik niet meer doen.

Het vastgezette zeil op de giek met de 54 losse banden:
957 Main.jpg

Het vastgezette op de gaffel:
956 Main.jpg

Iets meer detail bij de mast hoek:
958 Main.jpg

De touwtjes zijn niet bij dicht bij de knopen afgeknipt. Want dat zijn de stukken waar ze mee vastgepakt worden voor het vastknopen danwel los halen.

En de hoek bij de gaffel klauw:
959 Main.jpg

Het 'bril ijzer' op de gaffel staat niet helemaal lekker, het is maar tijdelijk vast gezet.

Dan ga ik nu op voor het bergen van het zeil op de giek ...... alles nog steeds volgens plan.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Je mag best trots zijn op het resultaat Peter. In wezen heb je om te zeilen iets te veel lengte in het achterlijk. Waarschijnlijk wel te corrigeren door de gaffel aan het achterste oog op te trekken. In het echte zeil zit natuurlijk een "buik" en valt het een beetje anders. Maar opgedoekt op de boom, of giek zie je dat niet meer. Om het voorlijk te kunnen strekken zou ik een iets dikker lijntje van de halshoek naar de giek laten lopen. Daar kan best veel spanning op komen en dan oogt het iets beter. Door het voorlijk wat strakker te zetten verminder je de buik in het zeil en vaart het met harde wind wat hoger aan de wind. Geen idee of deze schepen al een voorziening als een voorlijkstrekker hadden. Maar misschien graaf ik een beetje te diep. Geen kritiek hoor! Meer om je een beetje inzicht te geven. Gr. Klaas.

Je mag best trots zijn op het resultaat Peter. In wezen heb je om te zeilen iets te veel lengte in het achterlijk. Waarschijnlijk wel te corrigeren door de gaffel aan het achterste oog op te trekken. In het echte zeil zit natuurlijk een "buik" en valt het een beetje anders. Maar opgedoekt op de boom, of giek zie je dat niet meer. Om het voorlijk te kunnen strekken zou ik een iets dikker lijntje van de halshoek naar de giek laten lopen. Daar kan best veel spanning op komen en dan oogt het iets beter. Door het voorlijk wat strakker te zetten verminder je de buik in het zeil en vaart het met harde wind wat hoger aan de wind. Geen idee of deze schepen al een voorziening als een voorlijkstrekker hadden. Maar misschien graaf ik een beetje te diep. Geen kritiek hoor! Meer om je een beetje inzicht te geven. Gr. Klaas.
Hoi Klaas, geen probleem. Ik ben juist heel erg blij met jou zeil technische op- en aanmerkingen. Ik heb de gaffel met de hand nog wat opgetrokken en toen stond het achterlijk strak. Om hem mooi te zetten zou ik de gaffel via de blokken gewoon hebben moeten inscheren, maar de gaffel gaat straks geheel naar beneden en dan heb ik een heel ander stukje lengte touw nodig.
Gr. Peter

N.a.v. de adviezen van Klaas, iets meer aandacht en de gaffel nog iets opgetrokken. Nu kan ze scherp aan de wind snelheid maken:
962 Main.jpg

PS-1: De gaffel hoort ingeschoren te zijn via de 4 blokken aan de mast en 3 aan de gaffel. Maar zometeen wordt het zeil gereefd en geborgen op de giek.
Toch maar een 2e bouwen onder vol zeil?
Al met al vind ik het materiaal niet verkeerd. De lijm banen zijn niet al te storend. en .... maar 1 gaatje getrokken. Je leert snel omgaan met het heeeeeeeeeel dunne laagje.
PS-2: Deze foto weer gemaakt met de Canon en op mijn nieuwe 'studio' achterwand. Kan ik mij meer uit gaan leven met de belichting.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Back