BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Met het aanbrengen van het topzeil was het handig om de mast los in de bankschroef te kunnen zetten. En ging het vastzetten aan de mast hoepels het makkelijkst met een horizontaal liggende mast.
Dat ga ik dan ook doen met het hoofd zeil. Voorlopig wordt de mast nog niet geplaatst.
Het betekend ook dat ik dan de giek en de gaffel voor het hoofd zeil ga maken, om al die drie onderdelen op de losse ondermast aan te brengen.

Begonnen met de gaffel. Als inspiratie:
939 MainGaff.jpg

Links: een schets uit The Saga van L.B. Jenson. Daar is de bijzondere omhanging van de gaffel te zien. Naast de piekenval, ook langs de mast de klauwval. Deze bestaat uit 2 blokken en de val is een touw uit 1 stuk dat aan 2 kanten wordt vastgezet. Bij de klauw een 1-schijfs en een 2-schijfs blok. Bovenin 2 2-schijfs blokken. Later bij het aanbrengen laat ik gedetailleerd zien hoe dit in zijn werk gaat.
Midden: een foto van het SoS lid Robin, tijdens zijn bezoek aan de BN-II in Lunenburg. De klauw met in de vork de z.g. clapper. Deze zorgt voor de geleiding langs de mast. Ook is de metalen beugel goed te zien waar de 2 blokken aan vast horen te zitten.
Rechts: een foto van het SoS lid Roger van zijn bezoek aan de BN-II. Daar zijn de beugel en beide blokken langs de mast te zien. Alsmede hoe ik het hoofdzeil gereefd op het model wil zetten.

De gaffel gemaakt:
940 MainGaff.jpg

Het rondhout eerst op de juiste diameter gedraaid, conform de maten van Jenson en Langford. Aan de beugel een 5mm 1-schijfs en 2-schijfs blok, aan de 3 'bridles' elk een 5 mm 1-schijfs blok.
Met als details:
941 MainGaff.jpg

Links: beide vingers van de klauw met 3 messing staafjes door het rondhout met elkaar vastgezet, de deels scharnierende 'clapper' en de beugel en beide blokken.
Midden: 2 van de 3 'bridles' waar de piekenval doorheen gaat lopen. Aan de top een beugel met 2 oren, aan de boven- /voorzijde een 3mm 1-schijfs blok voor de schoot van het topzeil en aan de onderzijde een 2,5mm blok voor een vlaggenlijn.
Rechts: ik was eerst uitgegaan dat de klauwval bestond uit een 3-schijfs blok aan de mast en een 2-schijfs blok aan de gaffel. Maar nu na de bestudering van hoe deze takel daadwerkelijk in elkaar zit, heb ik aan de mast het 3-schijfs blok vervangen door een 'evenaar'-beugel met daaraan 2 5mm 2-schijfs blokken.

Al met al heb ik weer heel wat tijd boven de tekeningen en beschrijvingen gehangen, voordat ik op een rijtje had hoe alles precies in elkaar zat. Niet alleen voor de gaffel, maar ook voor de giek hoe die gebruikt wordt.
Het boek van Chapelle was ook heel informatief met 12 pagina’s met info over de gaffel met alles erop en eraan. Te veel om hier te tonen. De beugel bij de klauw wordt ‘spectacle iron’ genoemd. Bril-ijzer.:cool:
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Phoe je gaat ver met detaillering Peter. Maar ik begrijp het wel, als je het kunt maken dan ook meteen goed en correct. Knap werk en gave foto's van de BN-II
Dankjewel, Peter. Inderdaad: zolang als het gaat. En is steeds wel even puzzelen hoe de beugels te maken zonder te solderen.
En door die foto’s begint een trip naar Lunenburg wel te kriebelen.
Gr. Peter

Ik dacht dat ik lekker aan het freubelen was geweest met mijn bottertje, maar dit met dit scheepje kun jij jezelf ook goed uitleven Peter:worship::worship:

Aan de slag gegaan met de Hoofd Giek.
YQ heeft gekozen voor een eenvoudige uitvoering:
942 MainBoom.jpg

Terwijl de tekeningen met MS Lankfort heel wat gedetailleerder zijn:
943 MainBoom.jpg

Als eerste weer uit mijn messing plaat van 0.15mm weer een strip gezaagd van 1,5 mm.
Daarmee de 5 verschillende banden gebogen zoals ik dat ook bij de gaffel en boegspriet heb gedaan:
944 MainBoom.jpg

Eerst een gaatje van 0.6mm geboord aan het begin van de strip, hoekje gebogen, eerste kwart ronding gezet, hoekje gebogen, terug gebogen, gaatje geboord enz enz tot ik rond was.

Tijdens het maken doorvoer ogen was ik niet tevreden met wat ik gemaakt had:
945 MainBoom.jpg

Ik had ze gemaakt van stukjes 0.8/0.5mm injectienaald die met touw omwonden rond de giek gebonden waren (foto links). Vanochtend zat ik te bladeren in de Bluenose foto's in het Nova Scotia Archive, toen ik op een foto de ogan zag. Best wel stevig (foto rechts). Gisteren had mijn vrouw een doosje kralen opgezocht die ik kon gebruiken voor de kralenlijn waarmee de klauwen om de mast gefixeerd worden. Daar nieuwe van gemaakt. (Foto midden).

Uiteindelijk na aardig wat uurtjes bouwen was dit het resultaat:
946 MainBoom.jpg

De giek is 35cm lang. Hij moet nog een 2e laagje gekleurde lijnolie krijgen voor een egalere dekking.
Onder de giek zit een extra schoot. Deze wordt gebruikt als voor de wind wordt gezeild en de giek ver naar buiten wordt gezet. Dan worden de achterste schoten los gemaakt. Het haakblok (links) wordt dan losgehaakt en in een oog op de railing vast gezet.

Beiden op de BN:
947 GaffBoom.jpg

Volgende stap: Het gereefde hoofd zeil tussen de gaffen en de giek.
Gr. Peter

Prachtig gemaakt weer Peter, dus alleen de leuk knop indrukken dekt de lading niet :worship::worship:
Dankjewel, Piet. Qua indeling van de MS tekening moest ik wel steeds naar het model van de BN, want de indeling van MS is net even anders. Anders had o.a. die schoot onder de giek dwars door het stuur gelopen. Wel zo leuk om 2 plannen samen te voegen wat er ook nog goed uit ziet.
Gr. Peter

Ziet er perfect uit Peter. Petje af! Weet niet of je iets aan deze info hebt, maar ik kwam bij toeval tot de ontdekking dat een tissue over de ene kant recht wil scheuren, maar over de ander kant niet. Geen idee of dat bij papieren zakdoekjes ook zo is. Zou te maken kunnen hebben met de richting waarin de vezels uit het aanmaakbassin worden getrokken. Wellicht plooit daardoor je "doek" over de ene kant beter dan over de andere. Kijk maar of het zo is. In ieder geval maak je er iets moois van. Gr. Klaas.

Ziet er perfect uit Peter. Petje af! Weet niet of je iets aan deze info hebt, maar ik kwam bij toeval tot de ontdekking dat een tissue over de ene kant recht wil scheuren, maar over de ander kant niet. Geen idee of dat bij papieren zakdoekjes ook zo is. Zou te maken kunnen hebben met de richting waarin de vezels uit het aanmaakbassin worden getrokken. Wellicht plooit daardoor je "doek" over de ene kant beter dan over de andere. Kijk maar of het zo is. In ieder geval maak je er iets moois van. Gr. Klaas.
Dankjewel, Klaas. De richting van de vezels is ook zo bij een krant. Scheur er maar eens een rechthoekig artikel uit. 1 zijde gaat goed, de haakse daarop niet. Voor het op maat maken van de tissues heb ik nu een vlijm scherp rolmesje. Dankzij de mini-sail meeting met Maarten en Stephan! Die hadden er zo eentje:
5EE79769-3E97-4F25-A354-F25F75188BB4.jpeg

Gr. Peter

Back