BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Niet zo heel veel te melden. Bij het installeren van de ankers was het toch wat lastig om aan de binnenzijde van de railing te werken.
Het is niet voor niets dat ook in de handleiding van YQ het gereed maken van de romp eerst aan de beurt is en dan pas aan de dekopbouw te beginnen. ;)
Maarja, die 3D geprintte onderdelen bleven mij maar aankijken. :)
Daarom nu de korvijnagels, oogpinnen, vingerklampen / snatches en de ovale kluisgaten aan de achterzijde gemaakt.

De kit van YQ voorziet alleen in het staande tuigage en de bediening van de bomen en gaffels. Omdat ik ook het lopende tuigage met alle blokken wil aanbrengen en misschien een paar gereefde zeilen, was ik al op zoek naar meer informatie.
Om dit compleet te hebben, heb ik een set tekeningen van P.F. Eisnor gekocht. En deze kwam vorige week binnen:
821 Eisnor.jpg

Die voor de romp zijn niet meer nodig, maar naast de tekeningen voor de tuigage zijn er ook tekeningen van de masten, bomen, gaffels en het beslag dat daar op bevestigd is.
De tekeningen zijn 1/4"-1', da's 1:48. Kwestie van alles x 0,6667 en het is 1:72.
The Saga van L.B. Jenson is meer gericht op de BN-II, met een paar kleine tekeningen van de originele, terwijl de tekeningen van Eisnor de originele betreffen.

Een overzicht van de aangebrachte kleine items:
822 Beslag.jpg

En de achtersteven met de ovale kluisgaten:
823 Hawse.jpg

Toch weer boren en vijlen in de romp .......

Alles moet nog schoon gemaakt en wat bijgewerkt worden. Maar ik moet de puttingijzers met jufferblokken nog bevestigen, met boren en meer stof. Daarvoor wil ik andere jufferblokken gebruiken dan YQ heeft geleverd. Alleen de beoogde leverancier is nu met vakantie.:(
Dan maar kijken wat ik in de tussentijd ga maken.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Soms heb je al een hele poos een idee in je hoofd .......... en dat moet er dan maar eens uit.
Met deze steun als resultaat:
824 Stand.jpg

Mijn BN bouw ik als een werf-model en dan moet zij ook zo getoond worden:
825 Stand.jpg

826 Stand.jpg

De staanders zijn met hex-boutjes vastgezet op de verbinding met de liggers. Kan ik haar binnenkort ook zo tentoonstellen bij de meeting in september.

Dan zal misschien de vraag opkomen, waarom worden de voor en achterzijde niet verder ondersteund. Hou in ogenschouw dat het deel boven de waterlijn 'omhoog gaat'.
Gr. Peter

In wezen moet de kiel de hele romp kunnen dragen. De steunen in de zij dienen alleen om de romp rechtop te houden. Die mogen de romp niet dragen. De "wieg" die ik voor mijn Oostzeejol (ook een langkieler) maakte had tussen de voorste steunen ook nog een drager t.b.v. de kiel. Mooi werk Peter! Gr. Klaas.

In wezen moet de kiel de hele romp kunnen dragen. De steunen in de zij dienen alleen om de romp rechtop te houden. Die mogen de romp niet dragen. De "wieg" die ik voor mijn Oostzeejol (ook een langkieler) maakte had tussen de voorste steunen ook nog een drager t.b.v. de kiel. Mooi werk Peter! Gr. Klaas.
Dankjewel Klaas. Krijg ik gelijk weer wat info over de benaming van de steun en onderdelen: 'wieg' met 'pikkels'. :)
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
In afwachting van de jufferblokken naar het achterdek teruggegaan om de opbouw van de cabin te maken.
Deze foto van W.R. MacAskill uit het 'Novascotia archives' is daarbij mijn inspiratie en interpretatie bron:
827 Cabin Archive.jpg

Voor de bouw hou ik mij weer aan mijn 'uitgangspunten':
-voor en bakboordzijde dicht (zoals op de foto hierboven);
-stuurboord zijde open met zichtbare frame opbouw;
-achterzijde aan de stuurboord zijde half open met geknabbelde kant.

De ruwbouw, dry-fit op het dek:
828 Cabin.jpg

-de frames staan op de rand van de dekbalken;
-de binnen wand met verticale planken loopt door tot bijna aan de onderzijde van de dekbalken;
-de buiten wand met verticale planken sluit aan op het dek, maar krijg op het dek een lijst.
829 Cabin.jpg

De frames zijn net als bij het vooronder en de visruimen gemaakt van 1x1 mm/ 0.04" balkjes.

Dan kan ik nu aan de slag met:
-de buitenwandjes met ventilatie doorvoer;
-de geprofileerde lijst op het dek en onder het dak;
-het iets gebogen dak met dakbedekking en planken aan de zijkant;
-het schuifluik met geleiders en beide deurtjes;
-kompas huis met kompas;
-lichtkoof;
-schoorsteen voor de kachel;
-een paar ringen aan de voorzijde om wat tonnen vast te sjorren;
-buiten wand, bovenste lijst, zichtbare frames, lichtkoof en schuifluik wit verven;
-binnen wanden voorzien van lijnzaadolie;
-interieur weer opbouwen.

Om zicht te hebben op het interieur van de cabin, dacht ik het dak ook half met geknabbelde zijkant te maken. Maar dat is in het totaal beeld geen gezicht. Ik maak het dak daarom maar afneembaar. De geleiders voor het schuifluik zet ik dan vast in het dak en de deuren blijven dan aan de wanden zitten. Da's nog wel een uitdaging om dat netjes passen te krijgen.
Ben dus nog wel even bezig met dit onderdeel.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Ik kan het mij voorstellen dat sommigen van jullie hun wenkbrauwen hebben gefronst na het zien van de dry-fit van de basis. Gaat dat goed komen ...... :rolleyes:
Daarom laat ik de verschillende stadia zien van de bouw.
Met nu het voordeel van het bouwen van modules:
830 Cabin.jpg

Ik kan het geheel uit het schip nemen en de details afwerken zoals de onderste lijst.

Geplaatst op het dek, met ook 2 dakspantjes:
831 Cabin.jpg

Als alles klaar is lijm ik de cabine pas op het dek.

De 2 volledige binnenwanden heb ik voorzien van wat lijstwerk om de vlakken een beetje te breken:
832 Cabin.jpg

Het binnenwerk moet nog in de lijnolie.
Nu kan ik het dak op maat gaan maken met alle uitsparingen en de lijst daar onder. En kan ik alles er weer uit nemen om o.a. de deurtjes en het schuifluik te maken.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Back