BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Heel deftig gemaakt hoor. :worship::worship:
Dankjewel, Peter. Ik moest nog knap vijlen en schuren, want ik ben gebonden aan de maatvoering van de openingen in de YQ-constructie.
Ik had de poten onder de 2 steunen ook af kunnen zagen en zoals Chapelle getekend op het dek en dakbalken kunnen plaatsen.
Maar dat maakt het ook weer leuk, om toch een acceptabel resultaat te krijgen.
Gr. Peter
 
Eerst de 2 kleine steunen met het aandrijfwiel en het kettingwiel gemaakt. Want ik was benieuwd of mijn ketting zou passen en een beetje in verhouding zou zijn.
De beide steunen gevouwen van metalen rest stripjes die ik over hield van de 1/12 Tamiya ketting:
791 Windlass.jpg

Alleen de Ballistol bruinering werkt daar niet op. Dan maar aan de slag met andere 'zwarting'. Moet nog wel een paar hoekjes bijwerken.
Op Aliexpress dunne messing plaat gevonden, dus daar ga ik smalle strips van knippen om alle andere beugeltjes te maken.

Met de nodige creativiteit kan ik de indeling, zoals op de Saga tekening, aardig handhaven:
792 Windlass.jpg

De ketting past precies op de tanden van het wieltje. Gaat qua maatvoering denk ik goed komen.
Alles nog dry-fit, want pas als ik alles compleet heb, volgt definitieve afwerking en plaatsing.
Gr. Peter
 
Mooi dat alles weer past zoals bedacht, wel een vraagje, is er een reden waarom het grote tandwiel op het aandrijf deel aan de andere kant zit ten opzichte van de tekening?? of draai je dat deel straks gewoon om??
 
Mooi dat alles weer past zoals bedacht, wel een vraagje, is er een reden waarom het grote tandwiel op het aandrijf deel aan de andere kant zit ten opzichte van de tekening?? of draai je dat deel straks gewoon om??
Hoi Peter. Speciaal voor jou even een kleine toelichting:
792a Windlass.jpg

A = tandwiel waarin de pal grijpt als terugloop beveiliging. Die zit op de s Samson en moet ik nog maken;
B = 2 tandwielen waar tegen de rembeugels straks bevestigd zitten;
C = ketting tandwiel op kleine as;
D = klein tandwiel op de kleine as dat het grote tandwiel op de windas aandrijft.
Gr. Peter
 
Na veel pincetten werk is het derde deel gereed: de winch aandrijving:
793 Windlass.jpg

A = 1e as die straks verbonden is met het machinehuis;
B = klein tandwiel op deze as dat het grote tandwiel op de 2e as 'D' aandrijft;
C = koppeling die ketting tandwiel 'E' in of uit het werk zet. Zodoende kan de 2e as 'D' ook afzonderlijk werken. Hiermee kunnen zware lasten getakeld worden;
D = 2e as met beide tonnen. Op de tanden op beide zijkanten grijpen de pallen D1 en D2, afhankelijk welke draai richting beveiligd moet worden.
E = Ketting tandwiel met ketting dat zorgt voor de aandrijving naar de 3e as.
Beide assen zijn gelagerd in messing bussen waar over beugels bevestigd zijn.

794 Windlass.jpg

E = ketting tandwiel op de kleine 3e as 'F'
F = het kleine tandwiel op de as drijft het grote tandwiel 'G' op de 4e as aan, de windas;
G = er zijn 2 vertragingen, as 1 naar as 2 alsmede as 3 naar as 4, die zorgen dat de windas voor o.a. de ankers, langszaam draait en grote lasten kan verzetten;
H = 2 tandwielen op de windas die verbonden zijn met het remsysteem. Dat komt op de tafel voor de samson.
I = spanrol op de aandrijfketting.

De onvergeeflijke macro opname:
795 Windlass.jpg

Hou wel in ogenschouw dat het gehele drijfwerk net geen 4,5 cm lang is ........

De stand van zaken op de boeg:
796 Windlass.jpg

En nog maar eentje schuin van voor:
797 Windlass.jpg


Toch wel een complex geheel dat mij heel wat denkwerk en inprovisatie heeft gekost.
Nu het remsysteem dat ook geheel scratch gemaakt moet worden. En natuurlijk de eerder genoemde pal en beugel.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Peter, Zomaar een vraagje. Enig idee hoe het remsysteem van de ankerlier werkte? Het lijkt mij een soort "pomp"hendel om met 4 man het anker op te draaien. In de houders op de tandwielen zitten pallen, die steeds een paar tanden verder op het tandwiel pakken. Maar misschien ook wel te gebruiken als een soort remschijf. Ken uit de binnenvaart eigenlijk alleen maar het braadspil, waar de kettingeen paar keer omheen lag en een pal voorkwam dat hij terug liep. Gr. Klaas.
 
Peter, Zomaar een vraagje. Enig idee hoe het remsysteem van de ankerlier werkte? Het lijkt mij een soort "pomp"hendel om met 4 man het anker op te draaien. In de houders op de tandwielen zitten pallen, die steeds een paar tanden verder op het tandwiel pakken. Maar misschien ook wel te gebruiken als een soort remschijf. Ken uit de binnenvaart eigenlijk alleen maar het braadspil, waar de kettingeen paar keer omheen lag en een pal voorkwam dat hij terug liep. Gr. Klaas.
Hoi Klaas. Howard Chapelle schrijft er een heel hoofdstuk over. Het betreft een 'pump-brake windlass'. Er volgt een hele technische verhandeling waar ik nog niet uit ben.
Als het mij gaat dagen, dat laat ik het weten.
Gr. Peter
 
Bedankt voor de toelichting Peter, ik had de tekening dus niet helemaal goed gelezen, duidelijke toelichting geweest verder. :):)

En prachtig stukje techniek wat je hier laat zien
Dankjewel, Peter. Qua tekeningen kan ik mij daar wat bij voorstellen. Heb er zelf al heel wat tijd overheen gehangen. Met dan ook nog detail verschillen bij de verschillende auteurs.
Gr. Peter
 
Peter, Bedankt voor je reactie. Voor die tijd best een slim ding dus. Heb inmiddels een tekening gevonden van eenzelfde soort lay out op de Elsie. Ga ik even voor zitten. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Jullie zullen mij onderhand wel een beetje kennen: niet snel tevreden!
Misschien vonden enkele van jullie het eigenlijk ook wel: mooi die ketting, maar een beetje te grof. Zeker nu je de ketting op het mechanisme ziet. Klopt helemaal!
De 1e versie heb ik ook bij 'het machine' gehouden en dan wordt het helemaal te grof.

Het materiaal weer in stelling gebracht:
798 Chain.jpg

Maar nu met dunner naaimachine garen.

De 1e rij ziet er veelbelovend uit:
799 Chain.jpg


Met de eerste 13 schakels met elkaar vergeleken:
800 Chain.jpg

Maak ik ze ook gelijk iets smaller.
Kan ik weer door met weven.

Enne ….. de kettingspanner ……… daar komt ook een nieuwe voor …….
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
De 5 items aangebracht die nog op het lijstje stonden:
801 Rocker.jpg

-het remsysteem met beide aangrijp armen op de tandwielen en de pomp-remhendels op de zogenaamde 'rocker' die op de boegspriet tafel staat;
-de pal die vanaf de samson op het middelste tandwiel grijpt;
-de afschermbeugel over de aandrijving van de windas;
-de nieuwe ketting;
-de nieuwe kettingspanner.

Qua belichting de foto's wat moeten bewerken om alle zwarte delen toch een beetje zichtbaar te maken:
802 Cover.jpg


De ketting heeft nu ook wat betere verhoudingen om straks bij de machine te gebruiken:"
803 Chain.jpg

Bij het maken gebruik ik dan 2 kammen waarvan de tanden iets dichter bij elkaar staan. De schakels worden dan nog iets korter.
Gr. Peter
 
De kasten voor de motor en versnelling/aandrijving zijn aan de beurt.
Ook hier weer inspiratie uit oude foto's:
806 Engine.jpg

-de motorruimte is wit en de versnellingskast is 'zwart';
-aan de bovenzijde en bakboord zijde een scharnierende delen;
-de achterzijde met 'ogen' kan kennelijk ook uitgenomen worden.

De basis voor de motorruimte en versnellingskast.
804 Engine.jpg

Conform 'mijn BN-thema' blijft ook hier de stuurboord zijde open en komen er op de bovenzijde openstaande luiken.

805 Engine.jpg

De bakboord zijde is dicht, maar daar zit ook een luik. De achterzijde is 'geknabbeld'.

De motor was door Henk al voorzien van een oud kleurtje. Zelf wat zwarte accenten op wat onderdelen aangebracht en wat 'metalic' op beide filters. De bougie wit gemaakt en voorzien van een gekleurd kabeltje. Dat is een geverfde haar! Ook nog een drijfstang tussen het linker vliegwiel en de voorzijde bevestigd.(Later nog wat gedetailleerde foto's, als de ketting ook klaar heb.)
Hier nog een link om het geluid weer even tussen de oren te krijgen:
Gr. Peter
 
Back
Top