Na veel pincetten werk is het derde deel gereed: de winch aandrijving:
A = 1e as die straks verbonden is met het machinehuis;
B = klein tandwiel op deze as dat het grote tandwiel op de 2e as 'D' aandrijft;
C = koppeling die ketting tandwiel 'E' in of uit het werk zet. Zodoende kan de 2e as 'D' ook afzonderlijk werken. Hiermee kunnen zware lasten getakeld worden;
D = 2e as met beide tonnen. Op de tanden op beide zijkanten grijpen de pallen D1 en D2, afhankelijk welke draai richting beveiligd moet worden.
E = Ketting tandwiel met ketting dat zorgt voor de aandrijving naar de 3e as.
Beide assen zijn gelagerd in messing bussen waar over beugels bevestigd zijn.
E = ketting tandwiel op de kleine 3e as 'F'
F = het kleine tandwiel op de as drijft het grote tandwiel 'G' op de 4e as aan, de windas;
G = er zijn 2 vertragingen, as 1 naar as 2 alsmede as 3 naar as 4, die zorgen dat de windas voor o.a. de ankers, langszaam draait en grote lasten kan verzetten;
H = 2 tandwielen op de windas die verbonden zijn met het remsysteem. Dat komt op de tafel voor de samson.
I = spanrol op de aandrijfketting.
De onvergeeflijke macro opname:
Hou wel in ogenschouw dat het gehele drijfwerk net geen 4,5 cm lang is ........
De stand van zaken op de boeg:
En nog maar eentje schuin van voor:
Toch wel een complex geheel dat mij heel wat denkwerk en inprovisatie heeft gekost.
Nu het remsysteem dat ook geheel scratch gemaakt moet worden. En natuurlijk de eerder genoemde pal en beugel.
Gr. Peter