BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

En uiteindelijk:
649 Free.jpg

Losgeknipt van de mal.

650 Free.jpg

De opstaande delen afgezaagd en alles vlak geschuurd met de verschansing.
Beide delen samengevoegd.

651 Free.jpg

In display-stand met de opengewerkte zijde.

652 Free.jpg

In display-stand met de gesloten zijde.
Gr. Peter

"GEWELDIG" " FANTASTISCH" :thumbsup:
Wat is die MOOOOOI :wave
Knap hoor Peter......
Schitterend Schitterend en meer schitterend!
Hier wordt ik wel een beetje stil van .............. :rolleyes: maar heel veel dank voor deze lovende woorden, Herman, Stephan, Koos en Heinrich. Maar ook dank voor het kijken en de likes.
Weer een hoofdstuk afgesloten, maar gelukkig is het boek nog lang niet uit. Het zit in mijn hoofd om de romp nu eerst verder af te maken met de verschansing en verhoging bij het achterdek. Maar het is verstandiger om eerst het dek te beplanken. Daar kan ik nu makkelijker bij.
Gr. Peter

Voordat ik het dek ga planken, eerst een test sheet gemaakt voor het voordek.
Na het nodige meten ben ik uitgekomen op planken van 2.5 mm. Ze worden max. 12 cm lang, net als voor de romp. Dat is max. over 12 spanten.
Dan heb ik per halve dekbreedte 21 planken nodig op het breedste stuk van het voordek.
Ik had daarvoor Esdoorn voor in gedachte en de nodige latjes gekocht.
Maar blijkens deze test is dat hout toch te zacht:"
653 DeckTest.jpg

Het is het lichte hout in het onderste deel van de test sheet. Ondanks mijn nieuwe zaagblad geeft het geen mooie strakke aansluiting. Ook de imitatie treenails die ik gemaakt heb met een injectienaald van 0.5 mm geven geen mooi strak beeld.
Het bovenste donkerdere hout is wat YQ in de kit heeft geleverd voor het dek. Maar dat bestaat uit 2 grote sheets: 1 voor het halve voordek en 1 voor het halve achterdek:
654 DeckTest.jpg

Dit is rode Beuk.
In het onderste stuk is te zien dat het hout een tekening heeft die over diverse planken doorloopt.
Van het restant uit de sheets heb ik wat proef latjes gezaagd. Dat is het donkerdere hout in de test sheet.
Afhankelijk van de lichtinval toont dat ook donkerder of lichter:
655 DeckTest.jpg

Het heeft reeds een laag lijnolie gekregen. Ook hier tonen de naden door de olie waardoor ik de zijkanten niet zwart hoef te maken.
Dat hout geeft mooie strakke zaagsnedes en ik de treenails tekenen strak.

De sheets kan ik omkeren en daar ook latjes van zagen. Met al het resthout erbij, krijg ik het dek wel beplankt. Ook dat wordt met een bepaald patroon voor de helft aan bakboord zijde beplankt. Met knabbel plankjes waar een ondersteuning nodig is aan de stuurboord zijde.
De test sheet heb ik ook gemaakt om te oefenen met het maken van de ingelaten uiteinden ik de langs strook.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Goede keuze Peter, word een mooi dek zo :thumbsup:
Yes! Van de mal af [emoji2] Mooi werk Peter! Zeer indrukwekkend….
Dankjewel, Koos en Ronald.

"Een mens is nooit tevreden" wordt wel eens genoemd. Nou, dat kan je wel zeggen:
De lichte Esdoorn strip langs de zijkant van de test sheet, geeft mogelijk een vertekend beeld hoe de rode Beuk zal gaan tekenen tegen o.a. de grijze watergang. Al dan niet in combinatie van de licht reflexie vanaf de witte verschansing. Daarom de sheet nog wat aangepast:
656 DeckTest.jpg

Toont toch anders en wat mij betreft in positieve richting.
3 verschillende richtingen van licht inval tonen ook steeds een ander beeld.
Het inlaten van de planken in het beukenhout geeft geen probleem. Wordt nog wel wat strakker, omdat ik nu op het papier van de sheet heb gelijmd. En de kopse kantjes nog wat strakker maken.
De 'donkere accentjes' in het hout komt nu stevig in beeld. Maar dit is een detail van nog geen 10 cm. Van grotere afstand vind ik dat geen probleem.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Peter, Zit zo eens naar dat houten dek te kijken en mij valt op dat in het donkere deel de nerf niet mooi recht loopt. Grenen dekken hadden doorgaans een rechte nerf en werden na verloop van tijd bleek van het zeewater. Op mijn zeilboot lag een iroko dek met een warrige nerf en dat vond ik niet mooi. Een heel nieuw teakhouten dek viel echter buiten de begroting. Heb je nog fotomateriaal van de echte BN waarop je kan zien hoe de nerven in dat dek lagen. Geen idee trouwens of daar een teakdek op lag. Als ik me goed herinner waren die schepen relatief goedkoop gebouwd en zat er een hoop grenen hout aan. Maar je zal best wel iets moois weten te kiezen. Succes ermee! Gr. Klaas.

Peter, Zit zo eens naar dat houten dek te kijken en mij valt op dat in het donkere deel de nerf niet mooi recht loopt. Grenen dekken hadden doorgaans een rechte nerf en werden na verloop van tijd bleek van het zeewater. Op mijn zeilboot lag een iroko dek met een warrige nerf en dat vond ik niet mooi. Een heel nieuw teakhouten dek viel echter buiten de begroting. Heb je nog fotomateriaal van de echte BN waarop je kan zien hoe de nerven in dat dek lagen. Geen idee trouwens of daar een teakdek op lag. Als ik me goed herinner waren die schepen relatief goedkoop gebouwd en zat er een hoop grenen hout aan. Maar je zal best wel iets moois weten te kiezen. Succes ermee! Gr. Klaas.
Hoi Klaas. Oude foto's van de originele zijn er wel, maar de kwaliteit van toen ......... en in zwart-wit. Als iemand hier iets zinnigs over kan vertellen qua hout .......
Bluenose Fishing Equippage lkg Aft.jpg

Bluenose Port Afterdeck.jpg

Donker, dus geen lichte houtsoort.

De structuur in het hout op de test-sheet is toch te druk. We gaan op zoek.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Peter, Per abuis schreef ik grenen dek, maar bedoelde teak, dat wit wordt door zeewater en zonlicht. Op die oude zwart-wit foto's lijkt het schip me al in deplorabele staat. Veel rommel en vuil aan dek. Zo ga je niet naar zee om te vissen. Kan ook zijn dat het vissen seizoenwerk was en ze is opgelegd. Gr. Klaas.

Back