Hallo allemaal,
Om te laten weten dat ik ook nog wel wat bouw aan de BN .......
Druk bezig geweest met 2 weken vakantie en mijn vorig jaar gekochte '90 BMW K1 eens flink onder handen genomen. De gehele kuip verwijderd, alles onderhuids eens goed schoon gemaakt en 4 kuildelen opnieuw laten spuiten. Alles zit er weer op en hij staat er weer fris bij.
De afgelopen week het samenstellen van de spanten weer opgepakt.
In de bouwverslagen, voornamelijk op het SoS, ben ik sommige onderwerpen nog niet duidelijk op de foto voorbij zien komen. Daarom nog wat extra plaatjes met toelichting.
De spanten kan je eigenlijk best wel makkelijk in de bouwmal plaatsen.
Van links boven naar rechts beneden:
-Til de mal een beetje op en steek het spant schuin van boven met 1 uiteinde in de betreffende uitsparing.
-Schuif het iets meer naar beneden en kantel het spant onder de kiel en het andere uiteinde in de uitsparing steken.
-Het spant iets laten zakken zodat het onder de kiel komt.
-Het spant omhoog schuiven in de uitsparing en over de kiel en de mal weer laten zakken.
Bij het plaatsen van de spanten merkte ik dat de mal wilde torderen en ondanks de opstaande randen toch wat slap was. Daarom de randen verwijderd en een plank met uitsparing op de bodem van de mal bevestigd.
Zoals jullie al wel gemerkt zullen hebben, heb ik soms een wat andere kijk op de bouw van deze kit.
Ik had tot nu toe 7 spanten droog geplaatst in de mal met daarop de kiel.
Om alles mooi recht en haaks te krijgen heb ik eerst de spanten 23, 36 en 49 gemaakt.
Deze heb ik samen met de spanten 1 t/m 7 in de mal gezet met daar overheen de kiel.
Voor de stabiliteit heb ik de spanten 23, 36 en 49 bij de uiteinden in mal geklemd.
Daarna heb ik de gereed zijnde frames 8 t/m 13 geplaatst.
Zoals jullie kunnen zien heb ik gelijk bij het klaar maken van een spant, het later op de spanten komende zaadhout passend gemaakt.
Als ik nu een paar spanten klaar heb, pas ik dit alles steeds in zijn geheel.
Met als voordeel dat ik nu een heel stabiel geheel krijg.
Nu wat extra werk, maar straks scheelt het weer gepriegel in de romp.
Op dit beeld zijn ook de deuvels weer zichtbaar. Best wel subtiel, als ik het zelf mag zeggen.
Met nog een beeld vanaf de zijkant.
Het klopt dat er een uitsparing is tussen de kiel en het zaadhout. Volgens de "Saga beschrijving" van de BN-II werd dit vol gestort met ‘cement’ als ballast.
Bij de punt is nu nog een smalle spleet zichtbaar. Bij het definitief plaatsen, lijmen en klemmen zal die wel opvullen.
Zo, hopelijk kan ik nu weer wat meters gaan maken.
Gr. Peter