BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Wel wel wel: de Nederlandse douane heeft Peter plezierd. De 1e levering van Dry Dock bleef daar bijna 7 weken op de plank liggen. Nu maar 1 week. Gisteren door PostNL bezorgd.:)
Dat gaf mij weer wat extra energie om wat te doen met deze jufferblokken.

Het ging er dus om dat de bijgeleverd 7 mm en 5 mm voor mij op het oog te fors waren. En zeker gerelateerd naar de 1:1 maten. Maar zoals al eerder naar voren kwam in mijn verslag, het puur omrekenen van 1:1 naar 1:72 is niet zaligmakend voor het resultaat. Ik moet ook rekening houden met de rest van de onderdelen. En wat mijn ogen, vingers en pincetten aan kunnen. ;)
In dit geval ook de dikte van de want touwen. En dat deze rond de bovenste jufferblokken bekleed waren met canvas. Dat ga ik imiteren met het bekleden van die touwen, net als rond de mastkop en dan wit maken. Dan krijg je deze verhoudingen te zien:
920 Deadeyes.jpg

-De bovenste jufferblokken worden nog 'druppelvormig' gemaakt.
-Het touw voor de topmast zijschoor wordt van 0,35 mm touw gemaakt, dat valt dan wat minder fors uit. En misschien met een gesplits, enkele draad serafil. Daar moet ik nog een test mee maken.
Dan kan ik kiezen uit:
1: 4 x 5 mm met daar tussenin 1 x 4 mm
2: 4 x 4 mm met daar tussenin 1 x 3 mm
Maar ik moet ook rekening houden met de afmetingen van de puttingsijzers.

Met deze 2 oude foto's in het achterhoofd:
919 Deadeyes.jpg

is mijn keuze geworden"
921 Deadeyes.jpg

4 x 5 mm met 1 x 4 mm.
Bij het middelste 4 mm blok heb ik zelf de beugel gemaakt van mijn 0,4 mm metaal draad. het gebrek aan te kleine beugels is dus geen probleem. De binnen gekomen M0.6 mm boutjes komen ook qua schaal van pas. Met de nieuw te maken beugels ga ik proberen de ruimte tussen het jufferblok en de buis van het puttingsijzer te verkleinen.
Gerelateerd naar 1:1 te forse jufferblokken, maar gezien de hele maatvoering op het hele model ga ik daar tevreden mee zijn.:)
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Daar kun je inderdaad best wel tevreden mee zijn Peter, hoe bevalt je serving machine?? daar heb ik je geloof ik niet meer over gehoord, of ik heb iets gemist, ( kan ook natuurlijk )

Daar kun je inderdaad best wel tevreden mee zijn Peter, hoe bevalt je serving machine?? daar heb ik je geloof ik niet meer over gehoord, of ik heb iets gemist, ( kan ook natuurlijk )
Dankjewel, Peter. Ik had een review klaar staan met foto’s en de mod’s gevraagd waar ik die kan plaatsen. Want op dit forum zie ik daar geen groep of hoofdstuk voor. Nog niets van gehoord. Het is basic maar voor wat ik er mee doe bevalt het prima.
Gr. Peter

Begonnen met het maken van de beugels om de jufferblokken.
Gelijk maar wat foto's gemaakt van de verschillende stadia en de hulpmiddelen.

Omdat alles in elkaar wordt geschroefd met het M0.6 boutje, ben ik begonnen met het in de bankschroef klemmen met een nageltje van 0.65 mm. De ogen die ik er omheen maak hebben dan iets ruimte.
922 Braces.jpg

1: de ogen aan de puttingsijzers om de nagel op maat gemaakt. Ze waren gemaakt voor de M0.8 boutjes
2: stukjes van 19 mm van de 0,4 mm draad geknipt en aan beide zijden een oog gedraaid. De ogen tussen de tang plat geknepen om het boutje en moertje later wat 'plat vlees' te geven;
3: met de rond-punt tang de beugel in radius gebogen;
4: om het 5 mm jufferblok gebogen. Met de tandenstoker de ogen in de juiste richting gezet;
5: het M0,6x5 boutje en moertje erbij gezocht;
6: in elkaar schroeft en het jufferblok in positie op spanning gezet. Het boutje eerst door de 3 ogen gestoken. Rechtop gezet en met de pincet het moertje op het draadeind gelegd. Met het wattenstaafje kan je dan op een vlakke manier druk zetten en het moertje de eerste windingen geven. Geef je de eerste draai met de pincet ..... grote kans dat je op zoek moet naar het moertje. Na de eerste windingen met de pincet verder aandraaien en het uitstekende stukje draadeind afknippen. Een beetje zwart maken en ......... tada.:)
Het was een slimme tip om op een doek te werken. Dan spingen de onderdeeltje niet zo ver weg .........;)
Ga ik er nu 20 gereed maken.

Laatst bewerkt:
Recent heb ik deze Serving Machine gekocht:
https://nl.aliexpress.com/item/1005..._list.0.0.73c479d2h8arEe&gatewayAdapt=glo2nld
In de advertentie wordt het een Ropewalk genoemd, maar het is voor het bekleden / serving van een draad.

In Peter @Pingu57 zijn verslag verteld hij net dat hij er ook eentje heeft en nog wat vragen heeft.
Daarom maar hier mijn ervaring in een aparte post.

Bij levering zit er om deze doos nog een extra, stevige kartonnen verpakking:
001.jpg

In de doos een handleiding en het verpakte materiaal.
002.jpg

De 4 pagina's handleiding. De Google Vertaal app herkent de Chinese karakters en geeft bruikbare aanwijzingen.
003.jpg

Het in bubbel plastic verpakte materiaal.
004.jpg

Een tray met de metalen en kunststof materialen en de apart verpakte gelaserde MDF sheets.
005.jpg

Het frame in elkaar gezet. Ik heb alle verbindingen voorzien van een drupje lijm
006.jpg

Bovenop zit al de houten beugel om de wanden bij elkaar te houden. Dat heb ik gedaan om tijdens het drogen van de lijm het geheel in lijn te houden. De beugel blijft los en plaats je later als de rollen er in zitten.

Aan de bovenzijde de messing staaf met 2 tandwielen reeds geplaatst en het geheel geklemd met de beugel.
007.jpg

Op de tafel de onderdelen voor het aandrijven.
A: deze busjes in de openingen slaan waarbij deze gelijk met de achterzijde van het hout moeten komen. Anders klemt deze zicht te vast na monteren.
B: deze busjes tot aan de flens rand inslaan.
De gaatjes voor deze busjes in het hout met een boortje van 5 mm ruimen. Anders sla je het MDF kapot. De gaatjes eigenlijk een klein beetje te nouw.

De aandrijfwielen ook geplaatst.
008.jpg

Het te bekleden touw kan je bevestigen aan de krokodillenbek klemmetjes die voorzien zijn van schroefdraad. De betreffende schroef kan je door de busjes steken. De bijgeleverde boutjes zijn echter net te kort. Dan maar een eigen boutje.
Onder de tandwielen een houten roede die door goed passende openingen in de zijwanden kan worden geschoven. Voor het klosje met garen dat gebruikt wordt om te bekleden.

Ik heb de draad via de busjes in de tandwielen vastgezet om de klampen aan de buitenzijde. De kans dat de krokodrillen klemmen je draad beschadigen is aanwezig. Met de 3 klampen mogelijkheden zat.
009.jpg

Op de wielen aan de buitenzijde ook de aanwijzing van de draairichting. Dat heeft mede te maken met de schroefdraad waarmee ze zijn vastgezet. Tegengesteld draai je ze los.
Wil je de andere kant op draaien, dan draai je aan het andere tandwiel. Ik best wel slim bedacht.

Mijn 1e proef. Het draadje met een mastworp vastgezet.
010.jpg

En aan de binnenzijde een klein drupje CA. Gelijk gaan draaien en de rest van de lijm verdeelt zich onder de volgende windingen. Gaat dan niet meer los.

Vervolg in volgende post.

Laatst bewerkt:
Eerst heb ik de draad vanaf het klosje met de vingers strak gehouden en begeleid. Dan moet je geen haperingen hebben, want dan krijg je openingen of dubbelingen.
011.jpg

Proefondervindelijk: een stuk draad afwinden en op spanning houden met 1 of 2 wasknijpers.
Door de spanning hangt de draad in een kleine hoek en maakt het de aanliggende windingen vanzelf. Kan je zelf op het draaien concentreren.
Door het gewicht van de knijper gaat het draadje wel draaien. De toevoerdraad naar de knijper trek ik dan een beetje naar mij toe. Door de hoek van de draad draait de knijper niet meer. Met de andere hand draai ik de 'server'.

Het resultaat in detail.
012.jpg

Ongeveer 4 windingen voor het einde plaats ik weer een klein drupje CA. Dat verdeelt zich dan onder die laatste windingen en gaat ook niet meer los.

Aangebracht op mijn Bluenose.
013.jpg

In dit voorbeeld: De hoofdlijn is 0.45 mm, de serve-lijn 0.12 mm
Ik was blij verrast met het resultaat.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je beschrijving Peter, de mastworp is niet in mij opgekomen, ik heb dat met een halve knoop en wat lijm gedaan, en ik heb google er niet op los gelaten, ik heb hem aan de hand van de foto's in elkaar geknutseld, dan kom je ook een heel eind.
Ik zie wel dat ik een aangepaste versie heb, ze steken de houten as voor het bekleeddraadje nu voor de tandwielen door de wand heen, om een beetje gewicht aan het bekleeddraadje te hangen om het wat onder spanning te houden, dat ga ik de volgende ronde eens proberen.

Bedankt voor je beschrijving Peter, de mastworp is niet in mij opgekomen, ik heb dat met een halve knoop en wat lijm gedaan, en ik heb google er niet op los gelaten, ik heb hem aan de hand van de foto's in elkaar geknutseld, dan kom je ook een heel eind.
Ik zie wel dat ik een aangepaste versie heb, ze steken de houten as voor het bekleeddraadje nu voor de tandwielen door de wand heen, om een beetje gewicht aan het bekleeddraadje te hangen om het wat onder spanning te houden, dat ga ik de volgende ronde eens proberen.
Hoi Peter. Ik geeft het draadje aan beide uiteinden nu ook een drupje CA. Bij het begin aan de binnenkant en bij het draaien verdeelt de rest van de lijm zich onder de windingen.
Op ongeveer 4 windingen van het einde, weer een drupje. En dat verdeelt zich dan onder de rest van de windingen. Ik pas dat hierboven gelijk even aan.

En ik zet de te bekleden draad nu aan weerszijde pas met een klemmetje:
014.jpg

Het draadje 1 of 2x om de klamp.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Als ik het doe dan haal ik het garen door het touw heen met een naald en geef het dan een drupje lijm. geen knoop. En ik doe alleen lijm aan het begin en aan het eind. Zo kan het beklede touw zijn flexibiliteit behouden. Het wordt dan ook wel strak gewonden zoals ook bij Boris met het spoeltje. Ik deed dat eerst met een staafje waar een gaatje inzat en een sleufje voor het touw. Met mijn duim kon ik dan de spanning bepalen. Zal kijken of ik nog een foto heb

De Covid is zo goed als onderdrukt. Alleen nog een smerig hoestje. Sinds afgelopen donderdag heeft de Admiraal ook positief getest. Maar zij is gelukkig ook weer aan de beterende hand. Zij had net haar booster gehad. Maar weer wat uurtjes gemaakt voor de BN.

De 20 beugeltjes om de jufferblokken gemaakt, bevestigd aan de puttingsijzers en dry-fit op hun plek gezet. Om indruk van het geheel te krijgen:
923 Deadeyes.jpg

Ik ben tevreden met dit beeld qua grootte van de blokken.

De ruimte tussen de blokken en de bovenkant van de puttingsijzers ook weg kunnen werken:
924 Deadeyes.jpg

De 'krul' aan de bovenzijde van het puttingsijzer zodanig gemaakt dat die overal naar binnen draait en het blok min of meer in het midden van de lijst zet.
De bouten zijn er van de voorzijde ingestoken en aan de achterzijude de moer.
Nog her en der wat zwarten en dan aan de slag om de puttingijzers / chainplates vast te zetten op de romp.
Gr. Peter

Ziet er keurig uit Peter en is ook zo'n karweitje waarbij je er nog veel meer moet nadat je hebt ontdekt wat de beste methode is.
Gr. Jan.

Het plaatsen van de puttingsijzers.
Uitgaande van mijn bronnen:
925 Chainplates.jpg

Eisnor interpreteerd het duidelijk anders. Lankford en Jenson zetten ze verticaal. Dan volgens ze de stand van de spanten. Met weer een verschil voor de middelste ijzers, die voor de zijstag van de bovenmasten. Recht of iets schuin. Wie het weet mag het zeggen ..........
Dan volgt YuanQing de stand die Jenson tekend.

Chapelle tekent dit:
926 Chainplates.jpg

Een facet randje langs de zijkanten en ingelegd in de romp. Die details gaan (zelfs) mij een beetje te ver. ;)

Daarmee aan de slag gegaan:
927 Chainplates.jpg

Ik had in mijn voorraad heel kleine nageltjes gevonden. Maar zelfs het kleinste kopje dat buiten de ijzers uit steekt, is al snel te groot. Daarom in de gaten (imitatie) verzonken kop nageltjes geplaatst. Daarna de ijzers zwart gemaakt met de inkt die ik ook voor de bakboord zijde van de romp heb gebruikt.

Het bouwen aan de romp is nu gedaan. Nog 2 plaatjes:
De stuurboord zijde:
928 Chainplates.jpg

De bakboord zijde:
929 Chainplates.jpg

De romp aan beide zijde een poets beurtje gegeven.
Kan ik weer door met de masten.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Gaat zo steeds meer leven Peter! Wel eer van je werk met al die details. Succes met de takelage. Gr. Klaas.

Back