BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Mijn oog viel op de zijkant van het buro, en op de twee bedden Peter. Zijn die twee bedden Haaks?? of is dat vertekening van de foto??
hehe, eindelijk iets om na te vragen :rolleyes::rolleyes:

Maar prachtig werk weer hoor :wave

Mijn oog viel op de zijkant van het buro, en op de twee bedden Peter. Zijn die twee bedden Haaks?? of is dat vertekening van de foto??
hehe, eindelijk iets om na te vragen :rolleyes::rolleyes:
Maar prachtig werk weer hoor :wave
Dankjewel voor de reactie, Peter.
De 2 bedden met alleen de frames zijn een beetje verbogen tijdens het plaatsen van de wand en het interieur. Je moet je handen afsteunen als je met de pincetten de kleine dingetjes plaatst. Ook de gebogen bovenbalk moest het ontgelden, maar was weer in de juiste positie te brengen.
De zijkant van het buro (en de 2 legplanken) vielen mij ook op en ben ik al aan het aanpassen. Die grote foto's hé ...... je ziet alles ......
Gr. Peter

Ja, dat is het voordeel van die grote foto's je ziet echt alles als je goed kijkt.
En inderdaad, de twee legplanken die ogen wat aan de groffe kant, maar er is natuurlijk wel een grens aan plankdiktes die je zo verwerken kunt.

Ik vind het al verrekte knap dat je dit allemaal in die kleine ruimte weet te persen

Op het SoS had iemand een mooie ombouwset voor de Proixxon FET ontwikkeld. en een paar extra exemplaren gemaakt:
https://shipsofscale.com/sosforums/threads/umbau-der-proxxon-fet.8545/
FET-CS11.jpg

Ik kon er eentje bemachtigen.
Vandaag, heel degelijk verpakt, binnengekregen:
FET-2.jpg

FET-1.jpg

Het ziet er allemaal heel degelijk en netjes afgewerkt uit.
De komende tijd tussen het bouwen door maar eens op mijn gemak installeren.
Ik kom er nog op terug als ik de 1e ervaring kan delen.
Gr. Peter

Een paar dingen aangepast:
513 CapCab.jpg

-iets slankere kraan;
-zijwand buro recht gezet;
-planken visueel 1/3 verlaagd door de opstaande randen voor de plank te plaatsen;
-een paar boeken op de plank gezet;
-luik in de achterwand voorzien van 2 handvatten.
Daarna in de olie en in de romp geplaatst.

De rede waarom ik de cabin als losse module heb gemaakt:
514 CapCab.jpg

Met de dekbalken en hoge spanten in de mal, kan je er echt niet goed bij.

Met het balken frame geplaatst:
515 CapCab.jpg

Nog steeds dry-fit, want er moet nog wat in de cabin geplaatst worden.

Met weer een indicatie hoe de buiten wand er rondom komt te staan:
516 CapCab.jpg

Aan stuurboord zijde geen wand, maar hoe het open balkenframe doorzicht blijft houden op het interieur. En later de vermeldde binnenwand tot binnen de dekbalken.

Zo kijk je nu door de framebalken heen:
517 CapCab.jpg

Straks worden die afgezaagd en kijk je over de rand van de romp en het half open dak naar binnen.

Met nog wat plaatjes van de stand van zaken van de dekbalken:
518 CapCab.jpg

Met de vorm van de romp:
519 CapCab.jpg

Met het doorkijkje:
520 CapCab.jpg

Nog zat te doen in de cabin:
-tafel met banken;
-kachel;
-trap met zijwanden en deur, waarbij ik rekening moet houden met de achterwand en schuifluik op het dak.
Gr. Peter

Ik vergeet het ook altijd. Maar heb in mijn materiaal bakje een paar muntstukken liggen voor de foto. Als je zo'n muntje ernaast legt kan je je beter voorstellen wat de schaal is. En ik weet dat dit klein is, dat maakt het helemaal bijzonder.

Ik vergeet het ook altijd. Maar heb in mijn materiaal bakje een paar muntstukken liggen voor de foto. Als je zo'n muntje ernaast legt kan je je beter voorstellen wat de schaal is. En ik weet dat dit klein is, dat maakt het helemaal bijzonder.
Af en toe een referentie erbij is niet verkeerd, Stephan. Om iedereen bij de les te houden ;)
Mooi hoor Peter, en de wijzigingen (oa de kraan) maken het weer veeeel beter, wederom een diepe :wave
Dankjewel Koos. Dankzij de input ......... wordt het nog mooier.
:wave Veel meer weet ik niet te zeggen deze keer.
Een kritisch oog is nooit verkeerd. Dankjewel Peter.

Niet zo heel veel kunnen doen, maar de tafel en banken kunnen maken:
521 Table.jpg

De tafel met opstaande rand zodat de pannen, borden en bekers er niet afschuiven.
De banken schuiven door 2 geleiders waarin ze vastgezet kunnen worden. Zodat ze bij zwaar weer niet door heel de cabinnen stuiteren.
De 10ct is de recent uitgegeven gekleurde versie i.v.m. het jubileum van de BN.
522 Table.jpg

Ik zal de bemanning vragen om de banken de volgende keer een beetje recht onder de tafel te schuiven. ;)
Gr. Peter

Duidelijke tekening, maar daar staat geen tafel en bank, als er iemand op de bank zit moet je de deur tot tegen de wand openen, niet praktisch :)

Duidelijke tekening, maar daar staat geen tafel en bank, als er iemand op de bank zit moet je de deur tot tegen de wand openen, niet praktisch :)
Dank voor de reacties en het meedenken!
Zoals eerder vermeld, de tekeningen zijn van een ander schip. Ik heb ze als inspiratie gebruikt.
Verder is er op de originele BN maar beperkte ruimte. Op de BN-II is het voorschip en de cabine veel groter. Dus is het op deze BN schipperen met de ruimte. Als er iemand op de betreffende bank zit, dan moet de captain dus even uitkijken met het gebruik van ‘zijn’ deur. Misschien was Capt. Angus Walters wel net zo sociaal als ik was op mijn werk. ;) De deur van mijn kantoor stond ook altijd open.
Dus: een bewuste keuze om het zo te maken.:)
Gr. Peter

Werkend van voor naar achter was het tijd voor de 'blue-dime' kachel:
523 Stove.jpg

-aan de voorzijde 3 deurtjes voor de verschillende kook/bak ruimten;
-aan beide zijkanten een te draaien rooster voor de zuurstof toevoer;
-aan de achterzijde het stookluik.

Op zijn plaats:
524 Stove.jpg

De pijp hoogte kan ik nog aanpassen.

Vanaf de achterzijde met de wand op de dekbalken:
525 Stove.jpg

De positie op de vloer kan ik ook nog aanpassen.

Op naar het laatste item: de trap.
Gr. Peter

Back