Black Pearl in RC uitvoering

Je touwwerk is werkelijk mooi. Die oude vervuilde kleuren. Ik hou daar wel van. Ook die manier van bouwen, een doorleefd uiterlijk alsof het schip al jaren de Cariben heeft doorvaren met menige gevechten achter de rug. Het bloed van de gevallen bemanning zijn visite kaartje heeft achtergelaten op het hout. Het leeft!
 
Voor we verder gaan nog even een foto voor de geïnteresseerden van de magneetjes op het dek en onder het geschut.
En om te voorkomen dat de gaten in de reling allemaal diep genoeg waren maar toch net niet los door de reling geboord werden.
had ik een messing buisje over het boortje geschoven, elk gat netjes even diep geboord. :)

77 (1).jpg


77 (2).jpg


Hierna was het een kwestie van opnieuw knopen , knopen en knopen. Voor de voorste mast zitten alle blokken aan de stagen die uitkomen op de voorste rusten.
Koordjes zijn achteraf aangebracht om alles netjes op zijn plaats te houden. De stagen naar de boegspriet zijn de volgende en daarna kan ik er eens over denken om de blokken in te rijgen.
77 (3).jpg


tot later maar weer, Marc
 
Het heeft even geduurd, maar ben er de bouwer niet naar om dikwijls een tekstje te schrijven.
Ondertussen bijna de volledige voorste mast afgewerkt met uitzondering van horizontale want touwen.
Het heeft allemaal wat langer geduurd vermits er hier en daar toch wat opgezocht en geëxperimenteerd moest worden.
Ik beschik namelijk niet over een optuigplan en moet me behelpen met wat foto's en wat andere bouwers van de 1/72 kit er van gemaakt hebben.
Daarbij maak ik het mezelf steeds ook nog eens moeilijker met de neerknik en verwijderbare masten ivm transport en eventueel onderhoud.
Maar laat ik snel beginnen met wat foto's.

78 (1).JPG

het overzicht, naast de afgewerkte voorste mast is er ook al heel wat touw en knoop werk achter de rug voor beide andere masten

78 (2).JPG

overzicht

78 (3).JPG

boegspriet, waarbij het naar onder lopende touw mijn eigen verzinsel is en moet dienen om het boegbeeld wat meer te beschermen.


78 (4).JPG

De witte kleur moet nog lichtbruin worden, maar hier ga ik mee wachten tot al het touwwerk in 1x kan gekleurd worden. Uiteraard kwestie van gelijke kleur te houden over het ganse schip.

78 (5).JPG

detail van het onderste gedeelte

78 (6).JPG

en als laatste een detail van het bovenste gedeelte.

Om voor de eerste maal zulk een mast op te tuigen vind ik persoonlijk dat ik het er nog niet zo slecht heb van af gebracht :)
Hier en daar mag het misschien een beetje strakker, wie weet op een later tijdstip.....
Hoop wel dat de ander 2 wat vlotter verlopen nu ik eindelijk een beetje doorheb hoe je het best te werk gaat.
tot later maar weer, Marc
 
Na de voorste mast was het de beurt aan de hoofdmast.
maar ik wou weer eens te snel zijn :( vermits de stagen er allemaal al aanhingen heb ik als eerste stap de mast definitief in elkaar gezet met enkel 2mm pennen hier en daar op strategische plaatsen door de mast en het plateau of ezelshoofd te boren. en toen ontdekte ik dat er nog heel wat diende geschilderd te worden met de stagen reeds aan de mast.
Het beste wat je dan kan denken " waarom makkelijk al het moeilijk ook kan, geeft een extra uitdaging en wat meer hobby uren :) "
uiteindelijk al het schilderwerk tot een goed einde gebracht, alle woelingen geplaatst, en de nodige gaten geboord voor de blokken en ogen die nog diende geplaatst te worden.
Hierna hier en daar nog eens met een verfborsteltje doppen tijdens een laatste controle en daarna mast door het dek.
Hij staat klaar om te starten met blokken knopen.

79 (2).jpg


79 (3).jpg


79 (4).jpg


79 (5).jpg


79 (1).jpg


tot later maar weer, Marc
 
Zo, het heeft wat langer geduurd dan verwacht maar we zijn terug :)
De admiraliteit had het geniale idee om zowel de droogdokken als de werkkamer eens een flinke opknapbeurt te geven ipv de door corona geannuleerde week vakantie.
Nu was ik zelf ook wel te vinden voor het idee vermits ondertussen de kinderen al enkel jaren het huis uit zijn en er wel wat ruimte aanpassingen en verbetering van de werkplek mogelijk waren.
Alleen is de 1 week ondertussen 2 weken geworden en is er nog wel een weekendje nodig om de eindmeet te halen.
voor de liefhebbers enkel foto's ,

te beginnen met de heringerichte droogdokken en fietsenstalling waar door het vertrek van de 2 dochters wat ruimte vrij was gekomen
80 (1).jpg


en terug volgestouwd, maar nu op een wat handigere manier, 12 scheepjes staan er ondertussen en ik hou L nog wel wat ruimte om uit te breiden :)
80 (3).jpg


De werkplek heeft een veel groter werkblad gekregen en er is ruimte gekomen om zelf een inloopkast te maken, voorlopig nog zonder deur en leeg....
80 (2).jpg


En u heeft haar al zien staan, met ondertussen een 1000 knoopjes later ook de stagen van de hoofdmast allemaal aangebracht.
gelukkig had ik nog enkele afgedankte tools uit de operatie kamer want hier en daar had ik de touwen toch een beetje aan de korte kant gelaten waardoor ik even moeilijk kreeg.
80 (4).jpg


en uiteindelijk het laatste knoopje
80 (5).jpg


natuurlijk nog even het eindresultaat van een wat verder afstand
80 (6).jpg

80 (7).jpg


Nog 1 te gaan en daarna de lantaarns nog even herstellen want die zijn ondertussen alle drie van hun sokkel geslagen. Gelukkig zonder echte schade, enkel terug vastzetten.
tot later maar weer, Marc
 
Een verdomd schone werkplaats voor een hele mooie schuit geworden zo Marc, complimenten aan je admiraliteit voor het idee :thumbsup::thumbsup: is die Corona toch nog ergens goed voor geweest....
 
Dat is een verrekte mooi hobbyhoekje geworden Marc, en ook nog eens mooie vorderingen aan de Black Pearl, netjes hoor.
Complimenten aan de Admiraliteit
 
Het is alweer een tijdje geleden maar hier zijn we opnieuw met wat meer bouw nieuws.
Ondertussen hebben we in het midden van het schip aan beide zijden een gat vanaf het dek naar buiten geboord door het bovenste berghout heen.
hierin zit een messing buisje dat we effen met het dek hebben weggeschuurd zodat we een afwatering krijgen.
Het messing daarna nog zwart gemaakt en zo kan vanaf nu het water ook terug van het dek in de zee stromen.
81 (1).jpg


In de achterste reling op dezelfde manier een doorgang gemaakt zodat het koord vanaf de ra kan belegd worden langs de binnen zijde.
Eveneens enkele bevestiging haakjes (oogjes) in de zijkant verankerd ipv in het dek vermits dit uitneembaar is.
81 (2).jpg

Meteen 1 van de langs stagen van de achterste mast meteen bevestigd aan het haakje.
Ook de overige stagen van de laatste mast zijn ondertussen geknoopt en opgespannen.
81 (4).JPG

En natuurlijk al eens testen met alle ra's er aan en de vlag in de top.
81 (3).JPG


Ziet er helemaal niet zo slecht uit denk ik dan. Helaas stootte ik op enkel nieuwe kleine probleempjes.
De touwen tussen het ezelshoofd en het uiteinde van de ra lopen bij het draaien van de ra tegen de blokken van de bovenliggende wanten waardoor de uitslag sterk verkleint word.
Helaas heb ik geen robotje die effe de ene kant wat aanspant en de andere laat vieren bij richting verandering.
Hier nog even op onderzoek naar een oplossing.
Ook voor het anker heb ik nog wat bedenktijd nodig. Mocht ik het monteren zoals hoort steekt het wel redelijk ver uit de scheepsromp.
Wel niet voorbij de ra einden maar toch , het is om moeilijkheden vragen als ik ga varen vrees ik.
Hier ga ik wat foto's van maken zodat jullie eventueel de meest correcte en aanvaardbare oplossing mee kunnen bedenken.
Verder gaan we van start met het knopen van de wanten en de ra's voorzien van de nodige katrollen, kleurtje en andere...
groeten , Marc
 
Het ziet er goed uit. Knap om de zeilen mee te laten gaan.

De touwen tussen het ezelshoofd en het uiteinde van de ra lopen bij het draaien van de ra tegen de blokken van de bovenliggende wanten waardoor de uitslag sterk verkleint word.
Helaas heb ik geen robotje die effe de ene kant wat aanspant en de andere laat vieren bij richting verandering.
Ik zeg maar iets, het touw van de uiteinde van de ra naar elkander door laten lopen en als de ene viert trekt de andere kant. Maar dan moet je iets bedenken dat de ra recht blijft hangen.
 
Het ziet er goed uit. Knap om de zeilen mee te laten gaan.

Ik zeg maar iets, het touw van de uiteinde van de ra naar elkander door laten lopen en als de ene viert trekt de andere kant. Maar dan moet je iets bedenken dat de ra recht blijft hangen.

Is alvast iets om uit te testen, ik zie wel een mogelijkheid dit te realiseren. bedankt alvast om even mee te denken.
 
Back
Top