Het is alweer een tijdje geleden maar hier zijn we opnieuw met wat meer bouw nieuws.
Ondertussen hebben we in het midden van het schip aan beide zijden een gat vanaf het dek naar buiten geboord door het bovenste berghout heen.
hierin zit een messing buisje dat we effen met het dek hebben weggeschuurd zodat we een afwatering krijgen.
Het messing daarna nog zwart gemaakt en zo kan vanaf nu het water ook terug van het dek in de zee stromen.
In de achterste reling op dezelfde manier een doorgang gemaakt zodat het koord vanaf de ra kan belegd worden langs de binnen zijde.
Eveneens enkele bevestiging haakjes (oogjes) in de zijkant verankerd ipv in het dek vermits dit uitneembaar is.
Meteen 1 van de langs stagen van de achterste mast meteen bevestigd aan het haakje.
Ook de overige stagen van de laatste mast zijn ondertussen geknoopt en opgespannen.
En natuurlijk al eens testen met alle ra's er aan en de vlag in de top.
Ziet er helemaal niet zo slecht uit denk ik dan. Helaas stootte ik op enkel nieuwe kleine probleempjes.
De touwen tussen het ezelshoofd en het uiteinde van de ra lopen bij het draaien van de ra tegen de blokken van de bovenliggende wanten waardoor de uitslag sterk verkleint word.
Helaas heb ik geen robotje die effe de ene kant wat aanspant en de andere laat vieren bij richting verandering.
Hier nog even op onderzoek naar een oplossing.
Ook voor het anker heb ik nog wat bedenktijd nodig. Mocht ik het monteren zoals hoort steekt het wel redelijk ver uit de scheepsromp.
Wel niet voorbij de ra einden maar toch , het is om moeilijkheden vragen als ik ga varen vrees ik.
Hier ga ik wat foto's van maken zodat jullie eventueel de meest correcte en aanvaardbare oplossing mee kunnen bedenken.
Verder gaan we van start met het knopen van de wanten en de ra's voorzien van de nodige katrollen, kleurtje en andere...
groeten , Marc