Binnenvaart tanker DORDRECHT 11

Ja Jan, nu je een varend schip hebt worden de grenzen verlegd. Bouwen is leuk, maar varen ook. En dan in het gedrag van het model dingen terug te zien van het echte schip. Zal best herinneringen bij je oproepen. Houdt ons jong (van geest) moeten we maar denken. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Dat detailleren houdt eigenlijk nooit op, en maakt een model juist helemaal af.

Een wrijfhoutje hier, een tros daar, je vindt een stukje ventielslang, bijvoorbeeld, dat precies dienst kan doen als dekwasslang.
Je loopt door een prullariawinkeltje en ziet een hondje in de juiste schaal dat over het dek kan lopen.

Het gaat maar door.
Alleen je fantasie kan het doen stoppen.

Het zomerweer is nog niet wat je hoopt dus de modelbouw maar opgepakt en het casco zwart geverfd.
De stuurhut is aan de voorkant gebogen en omdat ik denk dat het lastig is dat helemaal van hout te maken besloten een messing frame te maken en daar aan de buitenkant latjes tegenaan te lijmen. Het messing wordt aan de binnenkant geverfd zodat het niet meer opvalt.
De voor en achterkant zijn van 0,5 mm strip. De verticale delen zijn er met zilver tussen gesoldeerd.
Vervolgens de voor en achterkant met tin aan het dakspant gesoldeerd.

20230628 02.jpg

20230731 02.jpg

20230731 03.jpg

Groet, Jan.

Laatst bewerkt:
Dat zal wel de houten "petklep" boven de ramen zijn. Pakweg onder een hoek van 45° en dan een ronding erin. Om dat uit te tekenen zal best wel een formule voor zijn, maar die kennis is mij vreemd. Gevoelsmatig denk ik dat er een holle boog in zit. Zou het uitproberen met een reep stevig papier Jan en kijken hoe het valt. Zo heb ik de schuine bovenrand op de schoorsteen van mijn sleepboot ook gemaakt. Succes ermee! Gr. Klaas.

Het is zoals Klaas schrijft de plank boven de ramen aan de voorkant van de stuurhut.
Bij mijn model van de Maarten zit deze ook maar de voorkant van die stuurhut loopt recht en bij de Dordrecht 11 gebogen. De Maarten is schaal 1:20 en de D11 1:67 dus dat maakt het ook niet makkelijk.

690D18DF-F1EA-455E-AAA2-61E076C2219D.jpeg

Groet, Jan.

Mooi gelukt Jan! En inderdaad, dit soort details maken het net even echter. En als je zelf op dat schip hebt gevaren moet het er op ook! Valt mijn oog nog net op de verschansing met al die loosgaatjes. ADNR nog lang niet in de maak. Gr. Klaas.

Stuk voor stuk uitgevijld Jan, of gedremeld? Gr. Klaas.

Om ze allemaal op z'n minst een beetje gelijkvormig te krijgen heb ik ze gefreesd. Eerst een hulpstuk gemaakt om het hoeklijn op de gewenste hoogte in de machineklem te zetten.
Door de lengte moest het hoeklijn in de klem steeds een stukje opschuiven.
Gr, Jan.

Jij hebt gelukkig spullen om te draaien en te frezen. Meestal denk ik vanuit mijn eigen beperkte werkplaats. Daar is het aftekenen, voorboren, nogmaals boren en dan vijlen. Ach, als het resultaat er maar mag zijn, is de voldoening groot. Moet op z'n minst echt lijken. Voordeel is dat we de meeste dingen moeiteloos in kunnen schatten. Gr. Klaas.

Na een prima vakantie de modelbouw weer opgepakt.
Vorige week ook nog een keer gevaren met het model.
Als er geen invloed is door wind is het model zelfs overstuur vrij goed op koers te houden.
Alle ruiten zitten in de stuurhut en de eerste stuurhut deur is gemaakt.

20230923 01 Bakboord stuurhutdeur gemaakt.jpg

Groet, Jan.

Proficiat met het resultaat zover Jan! Maar als ik het zo inschat ben je de komende winter nog wel even bezig met de details o.a. op het trunkdek. Had je vader op de 11 ook nog een "fietsenhok" aan dek staan? Of kon hij één en ander kwijt in de machinekamer? Op de Alioth kon net mijn vader zijn DKW (motor) op het bordes in de MK. Gr. Klaas.

Back