Binnenvaart tanker DORDRECHT 11

Bedankt voor de reacties. Vandaag de laatste onderdelen voor de ankerlier gemaakt en aan de lier gemonteerd. De diameter van het jachtwiel is 10 mm. De buitenring is gebogen uit 1 mm messingdraad. Vervolgens alles met zilver gesoldeerd.

20230324 04 Lier op achterdek.jpg

20230324 06 Ankerlier met kap.jpg


Groet, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Hoe heb je dat jachtwiel(tje) gemaakt Jan? Spaken erin gesoldeerd, of uit gefreesd? Knap hoor! Bij de Maarten al gezien welk priegelwerk jij kunt maken. Maar de schaal van dit schip is ongeveer 3 keer zo klein. Anderen printen dit soort werk, maar dit is het echte modelbouwen. Gr. Klaas.
 
Klaas, eerst de buitenring gebogen en aan elkaar gesoldeerd met zilver. Het asgat geboord (1mm) en daarna de gaten voor de spaken (0,8mm). De nog rechte spaken erin gestoken en via het asgat met zilver gesoldeerd. Daarna de spaken gebogen en ruim afgeknipt. In de klauwplaat draaiend op lengte gevijld. In een vuurvaste steen een 4 mm gat geboord zodat alles vlak lag en gesoldeerd. Als laatste het asgat opnieuw geboord en het wiel afgestoken van het 3 mm rond. V.w.b. printen reken ik mezelf tot een ouderwetse modelbouwer.
Groet, Jan.
 
Die lier overleeft ons wel Jan! Mooi werk! Straks wel een borg op de ketting hè? :) Gr. Klaas.
 
Bedankt voor de reacties. Vandaag de laatste onderdelen voor de ankerlier gemaakt en aan de lier gemonteerd. De diameter van het jachtwiel is 10 mm. De buitenring is gebogen uit 1 mm messingdraad. Vervolgens alles met zilver gesoldeerd.

Bekijk bijlage 533057
Bekijk bijlage 533058

Groet, Jan.
Klaas, eerst de buitenring gebogen en aan elkaar gesoldeerd met zilver. Het asgat geboord (1mm) en daarna de gaten voor de spaken (0,8mm). De nog rechte spaken erin gestoken en via het asgat met zilver gesoldeerd. Daarna de spaken gebogen en ruim afgeknipt. In de klauwplaat draaiend op lengte gevijld. In een vuurvaste steen een 4 mm gat geboord zodat alles vlak lag en gesoldeerd. Als laatste het asgat opnieuw geboord en het wiel afgestoken van het 3 mm rond. V.w.b. printen reken ik mezelf tot een ouderwetse modelbouwer.
Groet, Jan.
Eerst zag ik de lier ……. Mooi. Toen las ik de beschrijving van het maken …….. Vakwerk! Mijn complimenten, Jan.
Gr. Peter
 
Misschien een beetje rare vraag Jan, maar bij deze lier was de uitdaging toch een stuk groter dan bij de lier voor de Maarten. Deze is een factor 3 kleiner en dan wordt het een stuk moeilijker toch? Wordt het zachtjesaan vergrootglaswerk, of niet? Gr. Klaas.
 
Klaas, de uitdaging was bij de lier van de Maarten groter want die functioneert volledig. Vooral de spiebaan frezen in het dunne asje waarover de tandwielen schuiven om de lier of de verhaalkop in werking te zetten was een toestand. De nestenschijf levert eerst rekenwerk op om goed uit te komen en dan nog het frezen. De lier van de D11 is zo klein dat hij alleen maar een beetje op een lier hoeft te lijken. Het enige wat kan draaien is de as met de slinger en het jachtwiel. Om de binnenkant van het jachtwiel te verven kan de as axiaal ook verschuiven.
Een vergrootglas heb ik gelukkig nog niet nodig, alles gaat me nog goed af met een leesbril. Gr, Jan.
 
Vanmiddag de DORDRECHT 11 te water gelaten en een stukje gevaren. Het goede nieuws is dat het model drijft en er geen water binnen komt. Het slechte nieuws is dat ze precies zoals een echt leeg binnenvaartschip wegwaait als een krant en ik dus een paar ledematen te kort had om een video te maken.

20230522 01 Dordrecht 11 te water.jpg


Groet, Jan.
 
Proficiat Jan! En hoe gedraagt de aandrijflijn zich? Genoeg power op het kleine schroefje? Zou er gewoon wat ballast in doen opdat ze wat steviger in het water ligt. Mijn tankertje (avatar) en coastertje heb ik ook flink wat ballast gegeven. Anders zijn het ondanks de kimkielen aan het coastertje ook van die waaibakken. Maar ja, een krabbend ankertje is op deze schaal geen optie. Succes met de afbouw. Had eigenlijk verwacht dat de D-11 al in de vakantiemodus stond. Gr. Klaas.
 
De aandrijflijn gaat redelijk ook achteruit. Door de wind die onder het bruggetje doorkwam moest ik wel behoorlijk roer geven om de koers vast te houden. De bouw stond inderdaad al in de vakantie modus maar ik was toch benieuwd hoe het te water zou gaan. Ik ben tevreden met hoe de eerste keer verliep.

Groet, Jan.
 
Proficiat hoor Jan. Vaart mooi en draait goed. En ja, je zit gauw boven de schaalsnelheid, maar dat komt door de lengte van het schip. De theoretische rompsnelheid is met 1 meter lengte 4,5 km/uur.
De schaalsnelheid zal rond de 2,5 km/uur liggen. Om de rompsnelheid te bereiken heb je relatief weinig kracht nodig. De schaalsnelheid van mijn tankertje is rond de 2 km/uur, maar die loopt met 90 cm lengte voluit ook aan de 4 km/uur. Zet ik de zender op Dual rate dan vaart ze met 70% uitsturing op de motor en lijkt het echter. Hoofdzaak is dat het model doet wat jij voor ogen had/hebt en je er met plezier mee kan varen. Komende winter afbouwen zeker? Zal best wel lukken op die kritische werf van je. En heb je als timmerman even geen zin, dan trek je de schildersoverall aan. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Zoals bij de meeste modelschepen is de maximum snelheid van mijn model ook te groot.
Afstand bestuurd varen is voor mij nieuw dus ik moet nog uitvinden hoe ik dat kan oplossen.
Ik ben wel tevreden over de werking van de schroef en de draaicirkel is ook redelijk.
De echte schepen uit deze serie liepen bij rondgaan ook altijd vooruit.

Groet, Jan.
 
Back
Top