Billing Boats HMS Warrior, 1:100

Petje af Erik! Mooi speurwerk. Ik was er vanuit gegaan dat de Warrior een compleet stalen romp had.
E.e.a. is nu wel duidelijk, en makkelijker.;)

Een mooie link met foto's van de HMS Warrior is:
Photos HMS Warrior, Portsmouth Historic Dockyard

Een goed boek schijnt te zijn:

HMS Warrior - Ironclad
Seaforth Historic Ships Series
by Wynford Davies (Author)
Paperback Illustrated, 17 Mar 2011
te koop via Amazone voor £10.75

Ik heb inmiddels een 70 tal foto's van de HMS Warrior verzameld (als voorbereiding op de mogelijke bouw) die kan ik je via www.wetransfer wel opsturen als je daar belangstelling voor hebt stuur me dan een PB tje

Andy

Je hebt je er aardig in verdiept!:yes:

Bij mij staat het modelbouwen weer op een laag pitje, d'r komt weer van alles op mij af dus voorlopig zal dat niet veranderen.:(

Wat niet weg neemt dat ik je aanbod waardeer, ik zal je een PB sturen.

Het corrigeren van twee weerbarstige spanten valt nog niet mee!
Ik zal een manier moeten vinden om deze spanten ook open te zagen, het recht forceren vereist een constructie die de hele spanten "raakt".
Even een latje plaatsen heeft alleen effect op de plek van dat latje, de rest van het spant blijft dan krom staan.
Ongekent welke kracht er voor nodig is de spanten recht te krijgen.

Affijn, kan ik nog drie dagen over piekeren, in aanloop naar mijn nieuwe werkgever heb ik straks anderhalve week vakantie, kan ik de Warrior onder handen nemen.:p

Bezoekje aan Porthmouth begint wel steeds hardnekkiger door mijn hoofd te spelen...:rolleyes:

Dit weekend gaat het gebeuren. De zware machinerie is in stelling gebracht.
Het plan is om de twee halsstarrige spanten open te boren/zagen. Noodzakelijk om het materiaal te verzwakken en aldus de spanten recht te krijgen, het vergt te veel kracht om de spanten in de huidige situatie recht te krijgen.

Daarna zal ik het geheel verstevigen met latten tussen de spanten. Enerzijds om verdere vervormingen te voorkomen, anderzijds om het geheel wat steviger te maken. Dat laatste met het oog op het schuren van te romp t.b.v. de huidbeplanking.

Mouwen omhoog dus!

Ik ben er klaar voor!!;)

agressie25.gif

Een raampje meer of minder?

Ik ben nog wat verder in de HMS Warrior gedoken en heb nog wat aanvullende gegeven gevonden over de ramen in achtersteven (moeten ze open of niet en wat zit erachter?)

Ik vond in "Scheepshistorie 17" (uitgave: Lanasta mei 2014 isbn: 978-90-8616-214-7) een interessant artikel: "Schroefvoortstuwing, een 19 de eeuwse technische uitdaging"
In dit artikel wordt onder andere de hefschroef van HMS Warrior beschreven:
full

Bij dit type schip werd de schroef uit het water gehesen omdat deze onder water te veel weerstand zou geven als de zeilen werden gebruikt. Het zeiloppervlak was immers relatief gering voor de waterverplaatsing van het schip.

Omdat het schroefhef mechanisme in de achtersteven zat was er geen plaats voor een kajuit in de achtersteven en daarom zaten er geblindeerde ramen in de achtersteven.
Je kan de ramen op je model dus gewoon dicht laten!

full

(fotot Dick Vries)

Sterkte met de spanten

Voor de Nederlanders onder ons:
In dok 1 van de Oude Rijkswerf van Willemsoord in Den Helder ligt de Zr. Ms. Bonaire een zeilstoomschip van de Nederlandse marine. Het schip wordt als werkervaringsproject gerestaureerd.

(Alle afbeeldingen komen uit het artikel in Scheepshistorie 17)

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben er klaar voor!!:wink:

Waar was je!? Kon wel wat hulp gebruiken!:grin:

Ik ben nog wat verder in de HMS Warrior gedoken en heb nog wat aanvullende gegeven gevonden over de ramen in achtersteven (moeten ze open of niet en wat zit erachter?)

Dat hield mij inderdaad bezig. De BB optie stond mij niet aan en is voor verbetering vatbaar. Een optie was zelf de ramen maken. Nadeel daarvan is dat je dan tegen de spanten aankijkt.

Dankzij de info van Andy, is dat dus opgelost.
Wederom, wordt e.e.a. weer duidelijker én makkelijker van.

De constructie van de hefschroef is dan wel weer interessant. De BB variant is nogal sober, hier moet iets te verbeteren zijn.;)

Tot dusver van de twee spanten één half open gezaagd. Dat pakt goed uit. Het materiaal is nu eenvoudig te vervormen. Het zagen is wel lastig, denk dat ik nog even naar de Gamma moet om een decoupeerzaagje met fijne vertanding te kopen. Hoop dít gedeelte vandaag klaar te krijgen.

Ik was onderweg, maar werd tegen gehouden bij de Twentse grens.......:wink:

Yep, zat er in: elke Klaas of Piet die momenteel niet aan strikte klassieke eisen voldoet, kunnen bij de wegversperringen rechtsomkeer maken.;)

Na een psychologisch corrigerend tikje van Riksgewijs (en die was nodig!;)) weer vol goede moed de draad weer opgepakt.

Van de twee spanten die ik wilde open zagen, uiteindelijk maar één gedaan. Nogal een tijdrovende klus maar pakt goed uit. Het spant is goed te vervormen, ofwel, op z'n plek te krijgen.

Daarna de nodige latjes geplaats om de positie van de spanten te garanderen, maar ook om een steviger geheel te krijgen met het oog op het schuren van de spanten.

Het uitgezaagde spant:

full

Niet zo netjes maar ruim acceptabel, zoals gezegd, een lastige klus.

Daarna volop bezig met de latjes:

full

full

De meeste latjes zitten iets klem tussen de spanten, enkele strak om het spant op zijn plek te "forceren". Dit gaat nu vrij eenvoudig, het eindresultaat:

full

full

Het betreft nog een dry-fit, alle latjes moeten nog worden vast gelijmd, alles bij elkaar tóch bijna zes meter aan latten!:-?

Het gaat de goede kant op, de latten vastlijmen en dan de dekken plaatsen, zal dan een behoorlijk stabiel geheel worden.

Tijdens de modelbouwdag in Barneveld enkele onderdelen gekocht die volgens mij ontbraken of voor verbetering vatbaar waren: zwart touw en twee stuurwielen:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Oei joei joei!!!!

Vandaag heb ik de latjes tussen de spanten gelijmd, dat ging lekker.

Daarna even een dry-fit van de vier dekdelen. Die pasten niet zo lekker, de eerste keer, alweer wat weken geleden, zag dat er toch veel beter uit...

Friemelen, passen, schuifen...

Toen maar eens even over de kiel gekeken en toen werd het wel duidelijk, die was behoorlijk krom getrokken.

Ik vraag mij af of het schip niet domweg te groot is, het ding trekt alle kanten op. Of had mijn bouwtempo omhoog gemoeten om dit soort reacties te voorkomen...

Eens kijken hoe dit op te lossen is, de kiel zit wel recht in de bouwplank, zal daarboven dus zijn gaan reageren.

Effe een tactiek bedenken..;)

Back