Billing Boats HMS Warrior, 1:100

Was me ook al opgevallen dat'ie knap lang is - maar als man zeg je zoiets niet zo makkelijk :rolleyes:

't Zal allemaal technisch wel goed uitgedacht zijn, maar ik blijf een beetje huiverig voor die constructie met één poot, ziet er nogal wankel uit :(

Dat moet je ff uitleggen:confused:

Ga ik doen, zodra ik aan het beplanken toe ben.;)

je heb een ander plaatje onder je naam barkman.

Jawel, kapitein Robert W.B.Hilgendorf van de Laeisz/P-Lijn, mijn held als het op Barken aankomt, benaderd zaken zoals je die volgens mij moet benaderen: je een "kunst" eigen maken en vervolgens blijven verbeteren.

Was me ook al opgevallen dat'ie knap lang is - maar als man zeg je zoiets niet zo makkelijk :rolleyes:

Om die reden moet ik mij ook inhouden als het over de lengte gaat, ik houdt het dus maar zakelijk.:p

't Zal allemaal technisch wel goed uitgedacht zijn, maar ik blijf een beetje huiverig voor die constructie met één poot, ziet er nogal wankel uit :sad:

Valt mee, wel ondersteun ik het geheel met Lego en een tang. Liever had ik de boel bij boeg en hek ondersteund met wat haakse klossen, de volgende stappen in de bouw maken dat lastig.

Ah! Je bedoeld de bouwplank!
Poot is slechts ter ondersteuning, grootste gewicht zit op de draaischijf. Gaat goed, maar poot is voor verbetering vatbaar.

Ter aanvulling: De poot is een gordijnrail, dus een profiel, dat maakt de poot op zich behoorlijk stijf/stabiel. Deze is aan een stevig scharnier geschroefd en dat maakt het een behoorlijk solide geheel. Minpunt is de speling op het scharnier, twee meescharnierende pennen aan de zijkant van de poot moeten dit gaan oplossen.

Laatst bewerkt:
Je moet ingelogd zijn om foto's te kunnen zien. Gasten zien dus geen foto's. Is dat je bedoeling?
Jan Zwart.

Je moet ingelogd zijn om foto's te kunnen zien. Gasten zien dus geen foto's. Is dat je bedoeling?
Jan Zwart.

Nee, dacht dat dat inherent was aan het uploaden van foto's via het forum. Verder ook niet bij stil gestaan. Zal eens kijken bij de instellingen.

Druk, druk, druk, en nog eens druk.
Het modelbouwen is even compleet uit beeld.
Komend weekend nog een motormarkt in Roeselare en dan zit het "seizoen" wat dát betreft er weer op en zal er weer tijd zijn voor de Warrior.

Volgende maand een nieuwe werkgever na een lange ellendige periode, dat zal ook de nodige rust moeten geven.

Ook de 750 cc brommer heeft de nodige aandacht nodig en ook, toch, voorbereiden voor de modelbouwdag in Barneveld.

Maar voorlopig: druk, druk en nog eens druk...;)

Beste Barkman,

Hartelijk dank voor je uitgebreide uitleg op de ontmoetingsdag:thumbsup:
Ik heb een paar foto's van de beplating van de romp voor je opgezocht, Opvallend is dat de pantserplaten zonder klinknagels aan de romp bevestigd lijken et zijn. hopelijk heb je er iets aan.

Andy
(ik kan alleen de link plaatsen want ondanks diverse mails na het betalen ben ik nog steeds geen vriend van het forum :confused:

https://picasaweb.google.com/102580267783855629922/HMSWarrior#6080422399108964018

https://picasaweb.google.com/102580267783855629922/HMSWarrior#6080422442191175074

https://picasaweb.google.com/102580267783855629922/HMSWarrior#6080422437999277826

Dat zijn mooie foto's!! Rap naar mijn fotoalbum gekopiëerd!

Ik ben zelf ook aan het zoeken geweest naar detailfoto's van de romp maar kan nog niet veel bruikbaars vinden. Ik begrijp ook niet hoe de stalen platen aan het schip worden gemonteerd.:confused:
Om het op schaal na te bootsen, zullen er fijne lijnen in de romp getrokken moeten worden denk ik.

Hartelijk dank voor je uitgebreide uitleg op de ontmoetingsdag:thumbsup:

Met plezier gedaan. Maar goed dat het op het eind van de ontmoetingsdag was anders had ik nog wel een paar uur door kunnen gaan.:D

Tijdens de ontmoetingsdag ook nog de nodige tip's en adviezen gekregen v.w.b. de Warrior. Er werd me vooral op het hart gedrukt de romp toch te verstevigen, vanwege de werking van de spanten heb ik deze goede raad ter harte genomen. Ik zal dus nog de nodige materialen moeten kopen.

Een ander voordeel van zo'n treffen met gelijkgestemden is de heerlijke nuchterheid van de meeste bouwers:

"Hoe lang ben jij nou modelbouwer? Nou, dan kun jij het ook!"

"Kopen? Je bent toch modelbouwer? Dan maak je het toch zelf!?

En zo is het maar net!

:shock: Houtje touwtje, boutje moertje?
Een met platen bekleedde houten romp...
Dan snap ik nog niet waarom ik de boutkoppen niet aan de buitenkant van de romp zie. Zouden de koppen verzonken zijn aan de buitenzijde?

Ik begrijp ook niet hoe de stalen platen aan het schip worden gemonteerd.:confused:

Als ik de link van Erik (Eagter) bekijk zou ik denken dat er stiften op de stalen beplating gelast zijn, en dat deze door de romp heen aan de binnenkant vastgeschroefd zijn.

Ligt voor de hand, maar volgens mij werd er in die tijd nog niet gelast?

Aan de binnenkant zijn de klinknagels overigens duidelijk te zien, hoe ze dat aan de buitenkant afgewerkt hebben...

Laatst bewerkt:
The iron armour was made up of 3-by-12-foot (0.91 by 3.66 m) plates that interlocked via the tongue and groove method. It was bolted through the teak to the iron hull,

Ik ben meerdere keren tegengekomen dat ze bouten vastzitten in plaats van met klinknagels. Misschien zijn er draadeinden in getapt die dan van binnen aan de spant werden vastgezet. Mes en groef verbinding bij de platen onderling.

Back