Billing Boats HMS Warrior, 1:100

Zal daar dan nog wat mee moeten stoeien, voorlopig even op de klassieke manier, de stapel boeken.
Ik had wel de theedoek telkens nat geneveld, blijkbaar niet nat genoeg. Denk dat ik niet genoeg in contact sta met mijn vrouwelijke kant.:D

Dat gaat ook hoor. Maar duurt wel langer. :p
Als dat niet erg is lukt het wel.
Maak eens een foto van de spant? Hoe krom is deze? En is het de moeite waard om zoveel toeren uit te halen?
Even wat kleine vragen hoor. :p

Zal morgen wat foto's maken, hoewel het niet zo'n drama is, kost gewoon tijd. Ik vraag me wel af of het strijken wel kan vanwege het triplex, is natuurlijk geen hout.

De beide spanten "staan" ongeveer 1 mm krom zo één op het oog, was erger. Maar hoort niet dus wil ze recht hebben.

Onder een stapel boeken leggen is toch niet zo veel toeren uithalen?

Wacht netjes af, ondertussen sleutel ik aan mijn motor.

Eindelijk weer wat kunnen freubelen. Vandaag de twee kromme spanten bekeken, één was keurig recht geworden de ander kon nog een zetje gebruiken, na enkele uren druk uitoefenen, schikte ook deze zich in zijn lot.

Het plaatsen van de spanten kon beginnen, wel maakte ik mij lichtelijk ongerust over het voorste spant, deze stak verdacht onder de kiel/boeg uit:

full

Op de tekening was dit niet te controlleren, wel met een volgende tekening waar een soort dekje word geplaatst. Deze er ter controle maar bij gehaald, en BB stelde weer niet teleur:

full

Het dekje ligt mooi aan op de boeg/kiel, ik durf er van uit te gaan dat de positie van het spant dus klopt.
De rest van de spanten zijn nu geplaatst, de fragiele kiel krijgt nu beduidend meer stijfheid en de noodzaak de boeg en hek te ondersteunen word dus minder.
Wel gebruik ik de bovenste lengte... kiel? regelmatig om de positie van de spanten te controlleren, er zitten maar kleine uitsparingen in de kiel en spanten, scheef plaatsen is zo gebeurd.
Ook ben ik blij dat ik bij bezoekjes aan de Gamma, Action, enz. het nooit kan laten in de "voordeelbak" te graaien, aan lijmtangen en klemmen geen gebrek en die zijn nodig!

full

full

Ondertussen toch lichte bedenkingen bij BB's materiaalkeus, niet ernstig en makkelijk op te lossen maar er wil wel eens een laag van het triplex los laten. Even lijmen en het is weer opgelost, wel oppassen dat je geen deel kwijt raakt, nou ja, het zijn "maar" spanten, maar toch.
Ernstiger is het vervormen van met name de grote spanten. Ik denk dat het laser cutten toch wat effect op met name de grote delen heeft. Ik ben al met de volgende spanten begonnen maar vooral de grote spanten zonder uitsparingen lagen al lichtelijk als een wokkel in de doos. Zal weer het nodige geplet moeten worden.

En om even de belachelijke verhoudingen te demonstreren van het bakbeest heb ik de 1:96 Pinas even bij de boeg gezet ter illustratie.
Iedereen kan zien dat een Hollander in een poep en een scheet zo'n Engelsman naar de kelder jaagd...denk ik...toch...?

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi werk Barkman.
Wat het loslaten door laseren betreft, ik denk dat het aan de houtsoort ligt.
Mijn onderdelen en spanten zijn ook gelaserd, maar snoeihard!!!

Wat betreft de Hollanders, och; die komen nu in kano's om de vloot te verslaan :rolling::rolling::rolling:

Wat het loslaten door laseren betreft, ik denk dat het aan de houtsoort ligt.

Ik bedoelde niet het loslaten maar het kromtrekken. Zijn grote dichte delen, ik denk dat er door het laseren een soort spanning in het (gelaagde) materiaal komt. Als dat kan in hout tenminste.:rolleyes:
De delen met openingen en uitsparingen hebben dit niet.

Het laseren is als het ware snijden onder groter temperatuur. En dit geeft juist bijna geen effect omdat dit zeer plaatselijk is. Ga maar eens na bij andere producten die heel klein en fijn uitgelaserd zijn. Dit is een zeer mooie techniek en BB heeft hier goede materialen in.
Wat het probleem met triplex en multiplex vaak is. Is de verlijming. Daar zit veel kwaliteit verschil in. BB gebruikt hiervoor helaas niet het duurste materiaal. Dit is omdat zo'n bouwdoos erg duur zal worden en voor de kiel en spanten dit later na het bouwen niet meer te zien is.

Ik kan je aanraden om ook een midden steun te maken vanwege de lengte van het schip. Dus een boog om de spanten heen die in het midden de spant ook vast houd. Dit geeft extra steun.

Voor de rest zie ik alleen maar een nette bouw. :p

Wanneer je de iets te ver doorstekende spant in de schuinte van de romp gaat vijlen zal je zien dat de onderkant precies in lijn met de kiel komt. Daar is dus niks fout aan, dan is precies zoals het moet zijn.

Wat het probleem met triplex en multiplex vaak is. Is de verlijming. Daar zit veel kwaliteit verschil in. BB gebruikt hiervoor helaas niet het duurste materiaal.

Daar zit wat in, kan BB zich nog verbeteren.

Ik kan je aanraden om ook een midden steun te maken vanwege de lengte van het schip. Dus een boog om de spanten heen die in het midden de spant ook vast houd. Dit geeft extra steun.

Heb je ook gelijk in maar daar is BB je voor geweest. Afwachten.;)

Wanneer je de iets te ver doorstekende spant in de schuinte van de romp gaat vijlen zal je zien dat de onderkant precies in lijn met de kiel komt. Daar is dus niks fout aan, dan is precies zoals het moet zijn.

Is ook logica maar oogde in eerst instantie wat vreemd. Wilde het toch vermelden. Jouw opmerking is een extra zekerheidje.:D

Eindelijk weer wat kunnen freubelen. Vandaag de twee kromme spanten bekeken, één was keurig recht geworden de ander kon nog een zetje gebruiken, na enkele uren druk uitoefenen, schikte ook deze zich in zijn lot.

Het plaatsen van de spanten kon beginnen, wel maakte ik mij lichtelijk ongerust over het voorste spant, deze stak verdacht onder de kiel/boeg uit:

full

Lijkt me geen probleem. Spant wordt nog bijgevijld naar de ronding van de boeg. Daarom steekt het puntje nu nog onder de kiel uit. Als het goed is strookt de punt aan de achterkant van het spant wel met de lijn van de kiel.

Wordt er aan de voorkant nog een voorsteven van een andere houtsoort aangelijmd?
Dan is dat spant helemaal geen probleem meer.

Het buiten de kiel steken van het spant vond ik een vreemd detail en had dat nog nooit eerder gezien, ook niet bij andere bouwverslagen. Dacht dat het wel vermeldenswaard was, vandaar dat ik het even laat zien, niet omdat het een probleem is. De Warrior is toch een "New Kid on the block", ik probeer een zo compleet mogelijk beeld van de dame te geven.;)

Inmiddels gaat de bouw gestaag verder, d.w.z. op het corrigeren van spanten na.:(
De twee spanten die mooi waren recht geplet, blijken hardnekkiger te zijn dan ik, ze hebben hun afwijkende vorm weer aangenomen. Jammer genoeg zijn ze inmiddels op de kiel vast gelijmd dus weinig meer aan te doen. Het geen probleem opleveren, controle met een strip liet een mooie lijn van de romp zien.

Van de overige spanten hebben inmiddels ook al drie stuks de ruggen gekromd, vanwege de grootte/samenstelling blijkbaar onoverkomelijk.
Als proef heb ik een gedeelte uit één van de spanten gezaagd, het is nu dus een open spant geworen. Ik denk dat door het grote vlak te verkleinen, er minder reactie optreed en het spant dus niet meer krom trekt.
De spant ligt nu onder een stapel boeken te drogen, ik denk dat 'ie er morgen wel genoeg van heeft.:p

Verder bouwt de Warrior lekker weg, ben er echter nog niet uit wie die "spantenvloek" over mij uitgeroepen heeft...:(

Da's raar!!

Wat je kunt doen, ook vanwege de grootte van het schip is balkjes tussen de spanten zetten, moet wél nauwkeurig gebeuren.
Die balkjes plaats zover mogelijk naar buiten.

Voorbeeld bij mjn WvH

P1000444.jpg

Ik denk dat zo'n uitstekend spant alleen te zien is bij kits waar hardhouten kiel en stevens mee worden geleverd. Ik neem aan dat dit bij de warrior ook zo is. Bij de multiplex variant waar de kiel en stevens met fineer worden bekleed valt het dan niet buiten de valse kiel. Maar foto's zijn zeker interessant. Soms sta je er niet bij stil tot je ertegen aan loopt.
Wat betreft de kromme spanten die al verlijmd zijn, daar zou je een schotje tussen kunnen zetten net zoals bij de pinas en ze zo weer wat op hun plaats drukken.

Da's raar!!

Wat je kunt doen, ook vanwege de grootte van het schip is balkjes tussen de spanten zetten, moet wél nauwkeurig gebeuren.
Die balkjes plaats zover mogelijk naar buiten.

Voorbeeld bij mjn WvH

P1000444.jpg

Zelfde gedachte, iets andere uitvoering :) Volgende keer wel even je touw door de bijenwas halen Klaas :P

Zat meer aan stalen U-profielen te denken.:shock:

De balken is een optie.
Het probleem doet zich voornamelijk voor bij de grootste spanten zonder uitsparingen. Op de één of andere manier trekt het gewoon, zal toch foutiefe materiaalkeus zijn of, zoals Rik zegt, de wijze van verlijmen.
Toen ik de doos voor de eerste keer opende waren de spanten keurig recht/vlak. Iets doet het materiaal reageren.

Hoop dat de opengezaagde spant een oplossing is.

Ik heb in mijn dagelijks werk veel met "reagerend" materiaal te maken, maar dat is dan geen hout. Mischien dat ik het daardoor in de verkeerde hoek zoek.
Wil het ook niet teveel opblazen, zou d'r nog een spantenfobie aan over houden.:rolleyes:

Wil het ook niet teveel opblazen, zou d'r nog een spantenfobie aan over houden.:rolleyes:

NIET DOEN HOOR!!!!!

De balkjes of schotjes (zoals Erik aangaf) zijn zeker een goede oplossing.
Zorg als je die plaatst dat je kiel mooi recht en stevig in de bouwplank staat, en dan kan het niet fout gaan:)

Zat meer aan stalen U-profielen te denken.:shock:

De balken is een optie.
Het probleem doet zich voornamelijk voor bij de grootste spanten zonder uitsparingen. Op de één of andere manier trekt het gewoon, zal toch foutiefe materiaalkeus zijn of, zoals Rik zegt, de wijze van verlijmen.
Toen ik de doos voor de eerste keer opende waren de spanten keurig recht/vlak. Iets doet het materiaal reageren.

Is de luchtvochtigheid. Materiaal is onder andere omstandigheden de doos ingegaan als dat het bij jou thuis is.

NIET DOEN HOOR!!!!!

Ben je gek. Als alle spanten geplaatst zijn, begin ik aan het volgende schip. Ga mij alleen nog op spanten toeleggen.:D

Is de luchtvochtigheid. Materiaal is onder andere omstandigheden de doos ingegaan als dat het bij jou thuis is.

Dan zouden alle spanten moeten krom trekken en niet alleen de drie grootste lijkt mij...denk ik...:confused:

Om een indruk te geven van de andere twee spanten:

full

full

Zoals gezegd heb ik het oppervlakte van de spanten verkleind, ik ga er nog steeds van uit dat de combinatie materiaal/grootte/verlijming de oorzaak is van het krom trekken.
Spant één heeft inmiddels de behandeling ondergaan:

full

Daarna even in bad en dan een dag onder een stapel boeken. Nadien ziet het spant er mooi vlak uit. Inmiddels staat het spant op de kiel, opgesloten door de dekbalk maar nog niet verlijmd:

full

full

Tot nu toe ziet het er goed uit, even morgen afwachten. De laatste twee spanten liggen nu onder een stapel boeken.
Tussendoor wat andere delen voorbereidt, ook de dekken liggen al klaar voor montage. Het gaat lekker!!:p

Back