Eindelijk weer wat kunnen freubelen. Vandaag de twee kromme spanten bekeken, één was keurig recht geworden de ander kon nog een zetje gebruiken, na enkele uren druk uitoefenen, schikte ook deze zich in zijn lot.
Het plaatsen van de spanten kon beginnen, wel maakte ik mij lichtelijk ongerust over het voorste spant, deze stak verdacht onder de kiel/boeg uit:
Op de tekening was dit niet te controlleren, wel met een volgende tekening waar een soort dekje word geplaatst. Deze er ter controle maar bij gehaald, en BB stelde weer niet teleur:
Het dekje ligt mooi aan op de boeg/kiel, ik durf er van uit te gaan dat de positie van het spant dus klopt.
De rest van de spanten zijn nu geplaatst, de fragiele kiel krijgt nu beduidend meer stijfheid en de noodzaak de boeg en hek te ondersteunen word dus minder.
Wel gebruik ik de bovenste lengte... kiel? regelmatig om de positie van de spanten te controlleren, er zitten maar kleine uitsparingen in de kiel en spanten, scheef plaatsen is zo gebeurd.
Ook ben ik blij dat ik bij bezoekjes aan de Gamma, Action, enz. het nooit kan laten in de "voordeelbak" te graaien, aan lijmtangen en klemmen geen gebrek en die zijn nodig!
Ondertussen toch lichte bedenkingen bij BB's materiaalkeus, niet ernstig en makkelijk op te lossen maar er wil wel eens een laag van het triplex los laten. Even lijmen en het is weer opgelost, wel oppassen dat je geen deel kwijt raakt, nou ja, het zijn "maar" spanten, maar toch.
Ernstiger is het vervormen van met name de grote spanten. Ik denk dat het laser cutten toch wat effect op met name de grote delen heeft. Ik ben al met de volgende spanten begonnen maar vooral de grote spanten zonder uitsparingen lagen al lichtelijk als een wokkel in de doos. Zal weer het nodige geplet moeten worden.
En om even de belachelijke verhoudingen te demonstreren van het bakbeest heb ik de 1:96 Pinas even bij de boeg gezet ter illustratie.
Iedereen kan zien dat een Hollander in een poep en een scheet zo'n Engelsman naar de kelder jaagd...denk ik...toch...?