Billing Boats 1/30 Regina Jagt

Heb inmiddels de twee raampjes op de spiegel gelijmd. Heb nog overwogen om gaten in de spiegel te maken voor "functionele" raampjes maar dat was me te veel werk. Daarna me afgevraagd welke kleur ik nu op de achterzijde van het doorzichtige plastic moest zetten om de indruk te wekken dat er ook echt een gat achter zit. Heb geprobeerd om er twee tinten grijs op te zetten maar dat blijkt toch niet goed te werken. Voor de volgende keer lijkt egaal donkergrijs me de beste oplossing. Het voordek was bijna dicht toen ik tot de conclusie kwam dat ik niet goed ging uitkomen met de laatste plankjes. Heb het voordek er toen toch maar weer uitgesloopt. Sommige klusjes kun je nu ook maar beter niet op de late avond doen (heb ik ook al eerder gemerkt) :).

PA5w50K.jpg

dy62Fqw.jpg

Ga vanmiddag eens testen hoeveel contra gewicht ik aan de kiel moet hangen voor rc zeilen. Weet ook nog niet hoe ik de besturing het best kan oplossen, het roerblad moet sowieso vergroot worden.

.
wcgIU4D.jpg

Arjan

hoi arjan voor je raampjes er word soms wel eens ( als ze in het ziekenhuis een röntgen foto van u been maken ) dat word er soms wel achter gezet om de ilutie te bekomen. gewoon uit knippen en er achter plakken ;)
je moet nu niet je been gaan breken voor een foto er is altijd wel iemand die er een paar hebben liggen :)

hoi arjan voor je raampjes er word soms wel eens ( als ze in het ziekenhuis een röntgen foto van u been maken ) dat word er soms wel achter gezet om de ilutie te bekomen. gewoon uit knippen en er achter plakken ;)
je moet nu niet je been gaan breken voor een foto er is altijd wel iemand die er een paar hebben liggen :)
Je bedoeld celluloid of polyester folie. Celluloid is erg brandbaar. Maar je hebt printerfolie voor overheadprojectors bij de boekhandel. met een velletje kom je ver. Dit is polyester, hetzelfde waar tegenwoordig negatieven van gemaakt zijn.

oke dat wist ik niet maar je moet wel proberen een schakering in het wit en zwarte gedeelte te vinden als het enigszins mogelijk is . maar misschien kan je dat met het print velletje

Bedankt heren, een goede tip ! Misschien ga ik de raampjes er alsnog afhalen als dat tenminste nog lukt. Heb in ieder geval nog een heel stel dakramen te gaan waarbij ik negatief materiaal kan gebruiken.

Net een drijftest gedaan met een lipo van 250 gram aan boord. Lijkt me dat ik genoeg gewicht aan de kiel kan hangen voor zeilen met weinig wind.

26QYqR2.jpg

Groet,

Arjan

Laatst bewerkt:
dat is mooi en als je wind krijgt zakt de voorkant toch iets dieper dus gewicht zit wel goed op de waterlijn te zien

Er komt een 120 gram lipo in die ook een stuk korter is dan het exemplaar dat ik voor de test gebruikt heb. De 250 gram lipo van de test zat met de voorkant tegen de mast aan en ik kon het bootje daarom niet optimaal trimmen (had eigenlijk verder naar voren gemoeten). Er komt natuurlijk nog wel wat aan gewicht bij zoals rc hardware, boegspriet, giek, kaapstander, zeilen etc. Ik heb nog een onderwater motortje op voorraad, dat weegt 140 gram en is hopelijk net genoeg als contragewicht. Veel meer aan gewicht kan eigenlijk niet om op de waterlijn te blijven.

Groet,

Arjan

Laatst bewerkt:
Een vraag over de werking van de kaapstander op het model. Mij is niet duidelijk met welk mechanisme de winch werd rondgedraaid. Bij oudere schepen zitten er vaak vierkante gaten in de spil die dan met hefbomen rond gedraaid kon worden. Bij het model zit bovenop een constructie die ik alleen ken van lenspompen. Is dit nu gewoon een pomp of toch het mechanisme waarmee de spil rondgedraaid werd ? Foto's van de twee bouwverslagen die ik op internet heb kunnen vinden :

vohBdgK.jpg

hDcRZ68.png

Arjan

Arjan, ik kan mij niet voorstellen dat je op dat punt van een schip een pomp zet, dus dat zou best het opwindmechanisme kunnen zijn , wat daar voor je braadspil zit

Bedankt heren, dat is verhelderend ! Lijkt erop dat BB het mechanisme wel erg heeft versimpeld, of liever gezegd er ontbreken essentiële onderdelen van het mechanisme. Ik weet nu in ieder geval wat er moet worden toegevoegd.

Groet,

Arjan

Back