Biereco verherbouwt: Wouter Goedkoop, Brutus Style

Aldusssss.... Aliexpress...
Wel even doorsnuffelen waar ze het scherpst aangeboden worden...
Deze is 1:3 en bedoeld voor Crawler RC trucks outdoor spul


of een zwaardere met assen Ø 10 mm... en opletten... Speed reduce 3:1 kiezen!
Dat heeft denk ik met de montage van doen...
Voordeel van 2 uitgangen is dat je geen rondsel op een motoras hoeft te lijmen, wat je snel wel doet met een elektromotor, daarmee de zaak compact blijft.
Maar aangezien je op de 4 pitter dan een rondsel moet lijmen... zie ik dat niet stel gebeuren.

 
Laatst bewerkt:
Dit is een lastige...
Ik heb een 5 mm stomp aan de motor zitten, daar kan ik in principe zo een rondsel op schroeven. Maar de gearbox met 5 mm uitgang heeft zo te zien een rondsel met 3,17 mm asgat, en ziet er niet geschikt uit om uit te boren.
OOK: de info is verwarrend, maar het lijkt er op dat alleen de 1:17 versie 5 mm uitgaand heeft, en de 1:3 ALLEEN 3,17 mm uitgaand.
De unit met 10 mm assen ziet er stevig uit, maar ik kan nergens koppelingen van 5 naar 10 mm vinden.

Er is een hoop te koop, maar het is verdomd lastig om de juiste variant er uit te pikken...

EDIT: Ik ben uitgekomen op een vertraging van 1:3,7, want dat was de ENIGE die ik kon vinden met zowel een ingaande als uitgaande asmaat van 5 mm. Alle tandwielkastjes van 1:3 hadden een asmaat van 3,17 mm en dat is niet genoeg voor de krachten in het geheel.
Ideaal is het niet, want het betekent dat ik toch gauw naar motortoerentallen van om en nabij 3500~4000 moet gaan.
Het voordeel is dan weer wel dat ik bij minimum toerental van de motor, in de orde van grootte van 350 toeren op de schroef zit, en dan dus een erg licht verstellende schroef heb.
De behoefte aan een governor vervalt hiermee, en ik kan nu gaan denken aan een pitchcurve die van nul naar volle spoed gaat bij constant toerental (volle spoed op plm 50% stick) en vandaar middels toerental de rest van de stuwkracht regelt.
Ik ga dan vermoedelijk wel een beetje trekkracht inleveren, aan de andere kant wordt de motor veel minder zwaar op koppel belast bij de lage toerentallen.

Het gaat een hele verbouwing worden, en een week wachttijd.
De motor moet uit de boot, en een fundatie voor de gearbox op de vloerplaat, precies in lijn met de motor. De as moet ingekort.. Zucht...
 
Laatst bewerkt:
Belangrijk is de modus van de tandwielen. Conrad verkocht altijd rondsels met diverse maten asgat. Ook 5 mm.

Ik maak er een propsport van om buitenlopers op gearboxen te zetten.
Ik heb dat bij een Kontronik moeten doen, rondsel heb ik verlijmd.

Bij de Rascal 40, is een Hyerion motor gekomen met hoog kv, en via een Robbe Planeta Pro de propas vertraagd. Natuurlijk een zo groot mogelijke voor maximum efficientie en opgerekte vliegduur. Ik had natuurlijk ook meer accu’s kunnen aanschaffen… hum…
Rondsel via stifttap en inslijpen van een miniem kuiltje in de motoras.

Ik vermoed dat de boxen modus 0,5 hebben.
Meest voorkomend in deze orde van grootte.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
MoDUlus, of module... Niet modus... :D (zeikerd ben ik, he?
Er stond geen modulus bij, maar gewoon schatting 1 op 't oog, zou ik zeggen 0,7. ook een vrij veel voorkomend iets.

In een planetair stel, kun je voor de ingrijpingsbreedte 3 keer zoveel vermogen op het rondsel zetten als bij gewone kopse tandwielen.

Ik kan alleen maar van schattingen uitgaan, maar ik heb voor deze motor, geschat aan de hand van de stuwkracht, vermoedelijk iets meer dan 100 Watt bij om en nabij 1500 toeren.
Het leuke is, dat ik dat vermogen weet omdat dat is wat de schroef opneemt, afgaande op de ontwikkelde stuwkracht.
Want het is de SCHROEF, die het vermogen BEPAALT, niet de motor.

ERGO: die schroef neemt bij de voor de motor op dat toerental vol te houden pitch (dat is dus NIET "voluit") en 1500 toeren ongeveer 100~150 Watt op, en daarmee kun je een koppel berekenen want koppel x n x 2Pi is rechtsstreeks Watt.
Daaruit volgt dat bij 1500 toeren de schroef MAXIMAAL net geen 1 Nm vraagt. 0,95 en een beetje om preciezer te zijn. En dat is bij een vertraging van 1:3,7 dus net een haartje meer dan 0,25 Nm aan de ingang, op het Rondsel. Tikkeltje meer als je het rendement van de vertraging in aanmerking neemt.

En dat koppel durf ik wel op een module 0,5 of 0,7 te zetten.
MAAR.... ik ga geen 1500 toeren meer halen met die gearbox, want dan zou de motor toch tegen de 5500 toeren draaien, en dat vind ik veel te gortig.
Ik ga dus redelijk in toerental achteruit qua schroef, maar daar staat dan wel weer tegenover, dat ik vrij waarschijnlijk nu WEL vol pitch kan geven.
Wat veel mooier is, is dat ik nu bij heel lage schroeftoerentallen het volledige pitchbereik kan doorlopen (de schroef versteld beduidend lichter als hij langzamer draait) en pas in de eindstand het toerental naar behoefte op kan voeren, en dan haal ik hoogstwaarschijnlijk nog steeds in ieder geval de 1,5 kilo bij nog enigszins prettig klinkende toerentallen...
De boot gaat dan hoogstwaarschijnlijk ook veel prettiger manouvreren.

Maar het moet éérst nog maar eens gaan gebeuren, uiteraard.
 
Modulus… ja, ja, ja… ik ben al weer te lang weg uit de planeten! En de zelfbouw vertragingen. Want afstanden en aangrijppunt van de tandwielen moesten uitgedokterd worden

Welke modulus? Dan moet je em kopen en bekijken. Want de kop kost het ding ook niet.

Kan zijn dat het een elektrische boormachine bak is. Die is vast 0,7
Zijn formuletjes voor dat te achterhalen.
En zelfs de reductie te achterhalen.
Stond allemaal ooit op internet.

Dat vermogen uit de motor is peanuts voor het boxje. Of het moeten vibraties wezen.
Wel teflon olie voor AirSoft guns gebruiken.
Zitten ook vol tandwielen had ik vernomen.

Gr Bas
 
Ik heb geen idee welke vermogens zo'n gearbox aankan. Hangt ook sterk van het toerental af, want feitelijk is "vermogen" niet de bepalende factor voor een tandwielkast, maar koppel.
Die modulus maak ik me nu even nog niet al te druk over, die is makkelijk genoeg te achterhalen. Halve tandhoogte in mm is een ruwe indicatie.
Steekcirkel diameter gedeeld door het aantal tanden is een betere indicatie, want eigenlijk de officiële definitie, maar beide zijn vaak lastig te meten, je komt zelden op mooi ronde getallen uit.
Qua olie, ik zal even kijken, maar ik denk dat, afhankelijk van de gebruikte materialen, ik een "lichte" tandwielkast olie ga gebruiken, iets van een Epona of omala in de richting van 100 cSt of zo. Ik ben niet zo'n liefhebber van teflon olie.
Als het goed is, is zo'n gearbox wel enigszins vloeistofdicht te maken.
 
Laatst bewerkt:
Al die F5B kisten draaien op teflon vetten.
Wordt vaak geheimzinnig over gedaan.
Pasta met een eign kleurtje en een stevige goudprijs.
Ik heb een flaconnetje ‘SuperLube’ vet en een met olie.
De olie gaat in fijnmechaniek, de vet versie in de gearboxen en om de tandwielkasten van de servo’s te smeren. Vooral de metal gears blijven daarmee lang goed en stil.

Ooit in een box lithiumvet gestopt.
Die sloeg pardoes vast, een van de tandwielen vast gelast aan de as.

Het vet zit ook in de Kontronik planeet.
Die houdt het al sinds 2010 vol.
2100 kv, en een 14 x 14,5 Freudenthaler.
Slechts 1 kw per hit… en als een dolle omhoog… dat er door wordt gejaagd.
t’Is slechts een praktijktip. Maar wel even grondig onderzoek naar gedaan.
Niet weer er 70 euro per vlucht er door…
Was overigens een AXI box. Niet de beste kwaliteit… wordt ook niet meer gemaakt.

Gr Bas
 
Dat geloof ik best... Maar er is een aanmerkelijk verschil in toepassing en gebruik: in mijn geval is één vaarsessie qua looptijd gelijk aan mischien wel 200 van die vliegsessies. Ik was niet van plan met vet te gaan smeren.
De olie die ik voor ogen heb, wordt in continue draaiende zwaar belastte tandwielkasten gebruikt. Heeft een klein beetje het gevoel tussen de vingers wat wonderolie ook heeft, in de zin van "je krijgt het bijna niet van je handen". Dat is niet erg wetenschappelijk, uiteraard, en ik denk ook niet dat er daadwerkelijk wonderolie in zit of zo, maar het "hecht" heel erg aan metalen oppervlakken, en kan enorm hoge vlakdrukken verdragen zonder dat er metaal-op-metaal contact plaatsvindt.

Vet heeft de vervelende eigenschap dat ALS het er tussenuit geknepen wordt, dan is het er ook tussenuit, en een goede smering is heel erg afhankelijk van precies de juiste hoeveelheid vet. Te weinig, en het vet blijft op plekken liggen waar het niks nuttigs doet, te veel, en het wordt zeikheet. Bij precies de juiste hoeveelheid, "circuleert" het vet.
Ik herinner me nog het gedoe van die Vario hekrotors, die ook vetgesmeerd waren. Veel mensen drukten die dingen klakkeloos vol met vet tot het er aan de andere kant uit kwam, en dan gingen ze niet heel bijster lang mee. Wat ik deed was al draaiend (met de hand, uiteraard) rustig een rupsje vet in de kruising van de assen op de lange as leggen tot er precies genoeg vet zat om beide kegelwielen lichtjes te bedekken.
Dat ging zo'n 10 draaiuren mee, en dan moest dat vet er uit, wat een hoop geklieder was met wattenstaafjes en zo. En dan weer opnieuw.
Dat ging niet anders want die hekrotorhuisjes waren niet vloeistofdicht te krijgen.
Olie is in dat opzicht minder kritisch, zolang het er maar niet uitlekt.

Maar dat is een voorlopige gedachte, die gerust nog kan veranderen nadat ik die planeet in handen heb, want als zo'n ding niet vloeistofdicht te krijgen of te maken is, is oliesmering ook geen optie natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Dat PFTE vet wordt er niet tussenuit geknepen. Daar is het te zacht voor.
Het zet zich keurig in de micro lagers van de planeten/assen op de drager.
Besproken met een onderhoudstechnicus moderne luchtdruk geweren.
Daar zitten stevig belaste tandwielkasten in. SuperLube datasheets zijn wel online te vinden. Syntheet met toevoeging.
Ook gekeken of ik aan Molycote (overkoepelende merknaam) smeer/vet-stoffen kon komen.
Maar dat werd lastig in de aanlevering.

Schroefassen smeer ik overigens met mountainbike kettingolie.
Houdt goed in water, verhinderd roest, maar is wat minder voor de hobbykipjes...
Gr Bas
 
Back
Top