MoDUlus, of module... Niet modus...

(zeikerd ben ik, he?
Er stond geen modulus bij, maar gewoon schatting 1 op 't oog, zou ik zeggen 0,7. ook een vrij veel voorkomend iets.
In een planetair stel, kun je voor de ingrijpingsbreedte 3 keer zoveel vermogen op het rondsel zetten als bij gewone kopse tandwielen.
Ik kan alleen maar van schattingen uitgaan, maar ik heb voor deze motor, geschat aan de hand van de stuwkracht, vermoedelijk iets meer dan 100 Watt bij om en nabij 1500 toeren.
Het leuke is, dat ik dat vermogen weet omdat dat is wat de schroef opneemt, afgaande op de ontwikkelde stuwkracht.
Want het is de SCHROEF, die het vermogen BEPAALT, niet de motor.
ERGO: die schroef neemt bij de voor de motor op dat toerental vol te houden pitch (dat is dus NIET "voluit") en 1500 toeren ongeveer 100~150 Watt op, en daarmee kun je een koppel berekenen want koppel x n x 2Pi is rechtsstreeks Watt.
Daaruit volgt dat bij 1500 toeren de schroef MAXIMAAL net geen 1 Nm vraagt. 0,95 en een beetje om preciezer te zijn. En dat is bij een vertraging van 1:3,7 dus net een haartje meer dan 0,25 Nm aan de ingang, op het Rondsel. Tikkeltje meer als je het rendement van de vertraging in aanmerking neemt.
En dat koppel durf ik wel op een module 0,5 of 0,7 te zetten.
MAAR.... ik ga geen 1500 toeren meer halen met die gearbox, want dan zou de motor toch tegen de 5500 toeren draaien, en dat vind ik veel te gortig.
Ik ga dus redelijk in toerental achteruit qua schroef, maar daar staat dan wel weer tegenover, dat ik vrij waarschijnlijk nu WEL vol pitch kan geven.
Wat veel mooier is, is dat ik nu bij heel lage schroeftoerentallen het volledige pitchbereik kan doorlopen (de schroef versteld beduidend lichter als hij langzamer draait) en pas in de eindstand het toerental naar behoefte op kan voeren, en dan haal ik hoogstwaarschijnlijk nog steeds in ieder geval de 1,5 kilo bij nog enigszins prettig klinkende toerentallen...
De boot gaat dan hoogstwaarschijnlijk ook veel prettiger manouvreren.
Maar het moet éérst nog maar eens gaan gebeuren, uiteraard.