Biereco verherbouwt: Wouter Goedkoop, Brutus Style

Die druppels ontstaan als je werkstuk niet heet genoeg is. In principe moet door de capillaire werking het tin in de naad kruipen. Met relingen is vaak het probleem dat de warmte wegvloeit naar eerder gesoldeerde locaties. dat is te voorkomen door er een schijfje rauwe aardappel of een nat papieren zakdoekje op te hangen. En de te solderen naad moet brandschoon zijn. Maar ja, zoals gewoonlijk, mosterd na de maaltijd. Als je klaar bent heb je het in de vingers. Nu wat meer vijlwerk, maar ziet er toch netjes uit? Gr. Klaas.

Die druppels ontstaan als je werkstuk niet heet genoeg is
dat snap ik, maar daar is niet zo heel veel aan te doen. Ik moest ter plekke solderen, en met een soldeerbout, en kon niet oneindig doorstoken in verband met dat een deel van de opbouw uit balsa gefabriekt is...
Nu wat meer vijlwerk,
Nee hoor... gewoon direct verf er over, want van een meter afstand zie je het toch niet.

maar ziet er toch netjes uit?
Voor mij netjes genoeg:
Van heel dichtbij (15~20 cm)
20250808_172307[1].jpg

(en ik heb met mijn tamelijk matige lasvaardigheden ook wel eens in het echie een beschadigde reling gefixt, dat zag er ook ongeveer zo uit... :P )

en van 1 meter, maar ingezoomd:
20250808_172326[1].jpg

Een superstrak en netjes hekwerk, zou als een vlag op een modderschuit staan... Ik weet niet of dit gewoon "een goed verzonnen excuus" is of niet, maar voor mijn gevoel, moet alles wel een beetje "in verhouding" zijn. Als ik één plekje super-retestrak-mooi-en-netjes maak, dan moet ik eigenlijk dóór, en de hele boot doen. En dat is denk ik gewoon onhaalbare kaart: Dan kan ik net zo goed de boel helemaal overnieuw bouwen, en dan is het einde zoek, want des te meer ik "verbeter" des te minder er nog klopt van de rest van de boot.
Dan komen er ook dingen tevoorschijn waar de boot echt langer voor in dok moet, en dat betekent ook "niet varen"...

(gek he? Soms ben ik best wel eens benieuwd wie deze boot ooit gebouwd heeft, wannéér hij gebouwd is, etc etc).

Laatst bewerkt:
Weet Hans Materman dit niet? Heb ook wel eens zijdelings de naam Ebro de Wit gezien. "Grote" Wouter is gebouwd in 1965, waaruit ik concludeer dat het model van latere datum moet zijn. Kan me niet herinneren ooit een bouwdoos van deze boot te hebben gezien. Ze moet haast wel van tekening zijn gebouwd. Heb vanaf het begin het gevoel gehad dat er ergens iets niet helemaal goed is gegaan qua verhoudingen. Naar mijn gevoel is de opbouw te hoog en de romp vrij kort. Zie het niet als kritiek, maar ik vraag me dan af of de bouwer dit bewust heeft gedaam i.v.m. wat er in moest passen. Voor jou is het belangrijk dat je een stevige romp hebt, dat het geheel aan je verwachtingen voldoet en veel vaarplezier biedt. Verder volg ik je vorderingen met plezier! Gr. Klaas.

1754672502667.png

Weet Hans Materman dit niet?
Volgens mijn herinnering, wist hij niet wie deze Wouter gebouwd had. Hij had hem voor zover ik weet ook niet van de bouwer gekocht, maar van iemand anders.
Ebro lijkt me extreem stug, tenzij het zijn allereerste bouw in zijn kleutertijd zou zijn geweest, en dan nog... Wat de fam. de Wit bouwt ziet er over het algemeen nogal een klasse of tien beter uit.

waaruit ik concludeer dat het model van latere datum moet zijn. Kan me niet herinneren ooit een bouwdoos van deze boot te hebben gezien. Ze moet haast wel van tekening zijn gebouwd.
De tekening is inderdaad ergens (begin?) jaren 80 gemaakt door Jan Ledoux van de gelijknamige winkel, en gepubliceerd door De Muiderkring.
Voor zover ik weet was hij in drie schalen te bouwen.
Heb vanaf het begin het gevoel gehad dat er ergens iets niet helemaal goed is gegaan qua verhoudingen. Naar mijn gevoel is de opbouw te hoog en de romp vrij kort.
Als ik de foto naast mijn boot hou, is het enige wat qua hoofdafmetingen en verhoudingen echt helemaal niet lijkt te kloppen, de zeeg en die puntpijp.
Met de getekende zijaanzichten die je ook wel eens gepost hebt, heb ik ook het gevoel dat het onderwaterschip niet helemaal klopt.
De Betings zijn veel (echt VÉÉL) te klein en staan ook niet helemaal op de juiste plek.
Verder is er behoorlijk gesmokkeld: Zo is in het echt de voorkant van de accomodatie ietwat rond, en staan de drie voorruiten onder een dienovereenkomstige hoek met elkaar, bij Woutertje is die voorkant vlak en staan de drie ruiten in een rechte lijn.
Zie het niet als kritiek,
HAHA... hoe kan dat nou? Ik heb hem toch niet gebouwd? :p

maar ik vraag me dan af of de bouwer dit bewust heeft gedaam i.v.m. wat er in moest passen
Ik denk eerder: in verband met wat voor materiaal er voorhanden was, en het zou me niks verbazen als het ding van foto's gebouwd is in plaats van vanaf tekening.
En eerlijk is eerlijk, ALS iemand aan de hand van een paar foto's denkt "dat kan ik ook" en hij komt tot dit toch nog best wel enigszins gelijkende resultaat, dan kan ik alleen maar zeggen dat ik dat niet nadoe.

Voor jou is het belangrijk dat je een stevige romp hebt, dat het geheel aan je verwachtingen voldoet en veel vaarplezier biedt.
Tsja, om die reden heb ik hem gekocht, en aan die eisen voldoet het ding 100%.
Die boot is alleen hardstikke woke en heeft besloten toe te geven aan haar gender-identiteit, en gaat binnenkort "Alesha" heten...

Verder volg ik je vorderingen met plezier!
Daar post ik het ook voor, en voorlopig ben ik daar nog niet klaar mee. :D

Back