Biereco verherbouwt: Wouter Goedkoop, Brutus Style

Die druppels ontstaan als je werkstuk niet heet genoeg is. In principe moet door de capillaire werking het tin in de naad kruipen. Met relingen is vaak het probleem dat de warmte wegvloeit naar eerder gesoldeerde locaties. dat is te voorkomen door er een schijfje rauwe aardappel of een nat papieren zakdoekje op te hangen. En de te solderen naad moet brandschoon zijn. Maar ja, zoals gewoonlijk, mosterd na de maaltijd. Als je klaar bent heb je het in de vingers. Nu wat meer vijlwerk, maar ziet er toch netjes uit? Gr. Klaas.
 
Die druppels ontstaan als je werkstuk niet heet genoeg is
dat snap ik, maar daar is niet zo heel veel aan te doen. Ik moest ter plekke solderen, en met een soldeerbout, en kon niet oneindig doorstoken in verband met dat een deel van de opbouw uit balsa gefabriekt is...
Nu wat meer vijlwerk,
Nee hoor... gewoon direct verf er over, want van een meter afstand zie je het toch niet.

maar ziet er toch netjes uit?
Voor mij netjes genoeg:
Van heel dichtbij (15~20 cm)
20250808_172307[1].jpg

(en ik heb met mijn tamelijk matige lasvaardigheden ook wel eens in het echie een beschadigde reling gefixt, dat zag er ook ongeveer zo uit... :P )

en van 1 meter, maar ingezoomd:
20250808_172326[1].jpg


Een superstrak en netjes hekwerk, zou als een vlag op een modderschuit staan... Ik weet niet of dit gewoon "een goed verzonnen excuus" is of niet, maar voor mijn gevoel, moet alles wel een beetje "in verhouding" zijn. Als ik één plekje super-retestrak-mooi-en-netjes maak, dan moet ik eigenlijk dóór, en de hele boot doen. En dat is denk ik gewoon onhaalbare kaart: Dan kan ik net zo goed de boel helemaal overnieuw bouwen, en dan is het einde zoek, want des te meer ik "verbeter" des te minder er nog klopt van de rest van de boot.
Dan komen er ook dingen tevoorschijn waar de boot echt langer voor in dok moet, en dat betekent ook "niet varen"...

(gek he? Soms ben ik best wel eens benieuwd wie deze boot ooit gebouwd heeft, wannéér hij gebouwd is, etc etc).
 
Laatst bewerkt:
Weet Hans Materman dit niet? Heb ook wel eens zijdelings de naam Ebro de Wit gezien. "Grote" Wouter is gebouwd in 1965, waaruit ik concludeer dat het model van latere datum moet zijn. Kan me niet herinneren ooit een bouwdoos van deze boot te hebben gezien. Ze moet haast wel van tekening zijn gebouwd. Heb vanaf het begin het gevoel gehad dat er ergens iets niet helemaal goed is gegaan qua verhoudingen. Naar mijn gevoel is de opbouw te hoog en de romp vrij kort. Zie het niet als kritiek, maar ik vraag me dan af of de bouwer dit bewust heeft gedaam i.v.m. wat er in moest passen. Voor jou is het belangrijk dat je een stevige romp hebt, dat het geheel aan je verwachtingen voldoet en veel vaarplezier biedt. Verder volg ik je vorderingen met plezier! Gr. Klaas.

1754672502667.png
 
Weet Hans Materman dit niet?
Volgens mijn herinnering, wist hij niet wie deze Wouter gebouwd had. Hij had hem voor zover ik weet ook niet van de bouwer gekocht, maar van iemand anders.
Ebro lijkt me extreem stug, tenzij het zijn allereerste bouw in zijn kleutertijd zou zijn geweest, en dan nog... Wat de fam. de Wit bouwt ziet er over het algemeen nogal een klasse of tien beter uit.

waaruit ik concludeer dat het model van latere datum moet zijn. Kan me niet herinneren ooit een bouwdoos van deze boot te hebben gezien. Ze moet haast wel van tekening zijn gebouwd.
De tekening is inderdaad ergens (begin?) jaren 80 gemaakt door Jan Ledoux van de gelijknamige winkel, en gepubliceerd door De Muiderkring.
Voor zover ik weet was hij in drie schalen te bouwen.
Heb vanaf het begin het gevoel gehad dat er ergens iets niet helemaal goed is gegaan qua verhoudingen. Naar mijn gevoel is de opbouw te hoog en de romp vrij kort.
Als ik de foto naast mijn boot hou, is het enige wat qua hoofdafmetingen en verhoudingen echt helemaal niet lijkt te kloppen, de zeeg en die puntpijp.
Met de getekende zijaanzichten die je ook wel eens gepost hebt, heb ik ook het gevoel dat het onderwaterschip niet helemaal klopt.
De Betings zijn veel (echt VÉÉL) te klein en staan ook niet helemaal op de juiste plek.
Verder is er behoorlijk gesmokkeld: Zo is in het echt de voorkant van de accomodatie ietwat rond, en staan de drie voorruiten onder een dienovereenkomstige hoek met elkaar, bij Woutertje is die voorkant vlak en staan de drie ruiten in een rechte lijn.
Zie het niet als kritiek,
HAHA... hoe kan dat nou? Ik heb hem toch niet gebouwd? :p

maar ik vraag me dan af of de bouwer dit bewust heeft gedaam i.v.m. wat er in moest passen
Ik denk eerder: in verband met wat voor materiaal er voorhanden was, en het zou me niks verbazen als het ding van foto's gebouwd is in plaats van vanaf tekening.
En eerlijk is eerlijk, ALS iemand aan de hand van een paar foto's denkt "dat kan ik ook" en hij komt tot dit toch nog best wel enigszins gelijkende resultaat, dan kan ik alleen maar zeggen dat ik dat niet nadoe.


Voor jou is het belangrijk dat je een stevige romp hebt, dat het geheel aan je verwachtingen voldoet en veel vaarplezier biedt.
Tsja, om die reden heb ik hem gekocht, en aan die eisen voldoet het ding 100%.
Die boot is alleen hardstikke woke en heeft besloten toe te geven aan haar gender-identiteit, en gaat binnenkort "Alesha" heten...


Verder volg ik je vorderingen met plezier!
Daar post ik het ook voor, en voorlopig ben ik daar nog niet klaar mee. :D
 
Woutertje voelde zich al een hele tijd niet lekker in zijn vel... Op een gegeven moment viel het kwartje: Een schip is vrouwelijk...

Woutertje heeft dus een operatie ondergaan waarbij haar naambordjes verwijderd zijn, en nu draagt ze trots haar nieuwe naam:

20250809_220647[1].jpg


Het werkelijke verhaal is dat kleindochterlief zich al een flink tijdje geleden (volgens mij nog vóórdat ik woutertje op de kop tikte) hardop afvroeg, waarom Oma en Mama wel een boot hadden die naar hun vernoemd was, maar zij niet...

En belofte maakt schuld.
 
Woutertje heeft dus een operatie ondergaan waarbij haar naambordjes verwijderd zijn, en nu draagt ze trots haar nieuwe naam:
Ik hoop voor je dat de rederij geen banden heeft met de Joe Naait d'r Steeds, want anders zal dit mooie scheepje in no time uit de vloot gezet worden, in opdracht van die idioot met z'n oranje hoofd...

Hoe dan ook: een mooi gebaar richting kleindochter! :thumbsup:
 
Dacht indertijd dat kleindochter wel om een poppenhuis zou vragen, maar net als haar broer wilde ze ook een bootje. Gelukkig stond er nog een krabbenkottertje (zoals ze bij Bultjer bouwden) en die vaarklaar gemaakt. Inmiddels hoort ze bij de groep "Meiden die rijden". Maar leuk dat je kleindochter nu ook is vernoemd Bert. Gr. Klaas.
 
Overigens: over 'retestrak en mooi bouwen' gesproken:
JIJ hebt er lol in dat de machinekamer tot in de finesses werkt en dat is je prima gelukt.
Anderen maken een boot aan de buitenzijde inderdaad 'retestrak', maar als je de opbouw er af haalt en naar het inwendige en de elektronica kijkt, schieten de tranen je kruiselings door je gulp...

Eén van onze oud leden was zo'n type en heeft een van zijn modellen dan ook zien affikken....
Op 40 meter afstand, in het nogal vrij diepe water.
Als oorzaak van overlijden werd later vastgesteld: een overmaat aan kroonsteentjes, plus- en min-leidingen die niet consequent van kleur waren en zekeringen die (volgens hem) alleen voor watjes waren.
Tja...
 
Toch is, met name de aanleg van het electrisch systeem, ook bij mij iets waar nog wel wat aandacht aan gegeven kan worden, maar dat komt wel een keer. Voor nu is het belangrijker dat het allemaal werkt.
 
Hier werkt het ook ongeveer zo. Zaterdagmiddag gevaren en Bugsier 3 nokte ermee. Daar zit sinds vorig of eerverleden jaar een "slimme" regelaar die niet piept. Het slimme zit daarin dat bij het inschakelen het ding de spanning meet en bepaalt hoeveel Lipo's eraan hangen. Daarna bewaakt hij de spanning en valt die onder een bepaald niveau dan is er nog 25% output om de Lipo's te sparen.
Gisteren aan het zoeken welk 2x2Nimh/2x3Nicad pakket er de brui aan gaf. Qua ballast liggen die verdeeld in de romp. Gelukkig was het die aan SB-achter. Die was er zo uit. Maar het blok waar alles aan elkaar geknoopt zit was even een puzzel. Deels gemerkt en deels herinnering. Afijn het zit net weer in elkaar en functioneert gelukkig. Nu alles doorladen en zien hoe het in het water gaat. En anders wordt het een andere HF regelaar zonder poespas, of een ander accupakket. De accubakjes zijn voor 2 x 6V 3 Ah, maar 12 V 3 Ah is eigenlijk net te weinig. Dan maar eens een net schema maken. Gr. Klaas.
 
Als je nog tips nodig hebt...
:D
:D :D :D :D
Heb vandaag op jouw kluppie gevaren, was gezellig... Mezelf een paar rondjes over de vijver gesleept...
Ravika Putri (stoombootje) heeft 2 keer plm 30 minuten gedraaid, Alesha (formerly known as Woutertje) heeft zelfs 90 minuten tamelijk probleemloos gedraaid.
 
Na het varen het gebruikelijke onderhoud (eigenlijk normaliter alleen vet in de schroef pompen, en een visuele check) maar nu ook even olie ververst.
De olie zit er bij mijn weten minstens 3,5 uur in dat ik wéét van heb (vandaag 90 minuten, eergisteren 60 minuten en Dinsdag 80 minuten gevaren, de sessies daarvoor weet ik niet meer hoe lang die waren) maar vermoedelijk rond de 5 uur, en vandaag even de moeite genomen op een papier-chromatografie te doen: Een druppel olie op een stuk filterpapier, 30 minuten laten uitvloeien ("ontwikkelen" noemen ze dat) in een oven op 75 graden, en dan zie je bij benadering hoe vies de olie is, en met wat geluk zie je ook iets over slijtage.

Degene die destijds wel eens mee las in de brandstoifvliegtuigen afdeling, heeft me daar wellicht wel eens wat over zien schrijven.
Hier een voorbeeld van een min of meer nagelieuwe en nog inlopende vliegtuigmotor, zo'n Chromatografier na 1, 5 en 10 runs:
1754851021387.png

(afkomstig uit post: https://www.modelbouwforum.nl/threads/test-methanolmotor-op-benzine.243104/post-3978047 )
Wat je daar ziet is in principe dat de hoeveelheid slijtage deeltjes,, zowel als de afmetingen daarvan, afnemen.

Affijn... Hier is de chromatografie van Alesha's motorolie, na 14 vaar-uren, olie gebruikstijd 5 uur:
20250810_202513[1].jpg

Op de foto bijna niet te zien, is er een héééél flauwe corona, bijna zonder kleurverschil wat betekent dat er vrijwel GEEN slijtagedelen aanwezig zijn, en ook vrijwel geen roet of verbrandingsresten.
Ik denk dat de vage Corona eerder te maken heeft met het feit dat de motor naast een sumpvulling, óók een hele lichte mengsmering heeft, en dat er dus twee oliesoorten met elkaar in aanraking komen.

Maar ik ben er wel erg blij mee, met dit resultaat.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: k-k
:D :D :D :D
Heb vandaag op jouw kluppie gevaren, was gezellig... Mezelf een paar rondjes over de vijver gesleept...
Ravika Putri (stoombootje) heeft 2 keer plm 30 minuten gedraaid, Alesha (formerly known as Woutertje) heeft zelfs 90 minuten tamelijk probleemloos gedraaid.
Ik zag de foto's langskomen.
Jammer datik er niet bij was.
 
Kussentje achter de rug en iets naar voren Bert! Leuk toch, zo tussen de bootjes op de Leek. Gr. Klaas.
 
Back
Top