Ben Buckle Falcon met zelfbouw motor

Bedankt voor de complimenten , en nu nog een kleine update , het is alweer een tijdje geleden dat ik nog iets gepost heb .
Het enigste dat ik nog aan de zuiger moest doen was het pinnetje zetten om de zuigerveer op zijn plaats te houden ,
Eerst geboord met 1 mm , 5 mm diep , daarna met 1,1 2,5 diep , pinnetje afgeslepen van een boortje van 1,1 en 5 mm diep ingeperst in het gaatje zodat het klem komt te zitten . Nu is het nog iets te lang , dat wordt op maat geslepen op de draaibank met behulp van het proxxon slijpmachientje tot een halve mm onder het oppervlak en daar wordt de zuigerveer nog op aangepast .

139.JPG

140.JPG

141.JPG

142.JPG

143.JPG

Groeten Jef , wordt vervolgd :)

Laatst bewerkt:
Prachtig hoor. Vakmanschap ten top! :) :) :) Ik hoop dat u snel verder gaat
Groetjes niels

4

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo ,
Eindelijk na lange tijd terug aan de motor begonnen :) , aan het carter moesten nog 3 uitsparingen gefreesd worden , 2 aan de zijkant om de drijfstang te laten passeren en 1 achteraan om de drijfstang te kunnen monteren op de krukas

Opgespannen en uitgelijnd op 0° in de verdeeltafel
144.JPG

Onder een hoek van 15° links en rechts uitgefreesd zodat de drijfstang niet kan aanlopen tegen het carter
145.JPG

146.JPG

Carter klaar :)
147.JPG

Groeten en wordt vervolgd , Jef :cool:

Laatst bewerkt:
@niels Peter Jo , Bedankt

Ben aan de drijfstang (Biélle int vlaams:rolleyes:) begonnen , in vorm frezen en de gaten geboord , hier gebruik ik nog geen ruimer , er komen immers nog bronzen busjes in . Eerst met de centerboor , dan een halve mm onder diameter en dan op lage snelheid en met weinig voeding de gewenste diameter boren en dan heb je een mooie ronde boring die maar enkele honderste mm afwijkt , de buitenkant van de bus wordt daarop aangepast .
149.JPG

Afzagen van de drijfstang
150.JPG

Gezaagde kant vlakken
151.JPG

Ronde kanten frezen , hier heb ik een voorlopig centerbusje voor gedraaid met binnendiameter van 6 , de kop van een inbusboutje M6 een beetje afgedraaid zodat deze rond is en in lijn ligt met de schacht . Dit kon ik dan inspannen in de klauw van de draaitafel en zo frezen
152.JPG

Met een radiusfrees de versmalling frezen
153.JPG

Omgedraaid in dezelfde opspanning en aan de andere zijde eveneens met de radiusfrees langs geweest , nu het smal-end nog en tussen de twee gaten nog affrezen
154.JPG

Groeten Jef , wordt vervolgd :cool:

Laatst bewerkt:
Hallo , ben eindelijk terug begonnen aan de motor mede aangezet door het draadje over de geschikte motor voor de Cumulus , 1937-cumulus-motor
Voor de krukas heb ik koolstofstaal Ck 45 genomen , staf dia. 40 afdraaien met stapjes van 4 mm , tot 10 mm (9,98 mm eigenlijk) voor de lagering , cone van 10° voor de propmeenemer , dia. 8 voor de prop en M7 voor de propmoer .
Het voorste gedeelte is nu klaar en kan ik aan de flens en het smal-end beginnen , maar daarvoor moet ik eerst nog een hulpstuk draaien .
155.JPG

156.JPG

157.JPG

Laatst bewerkt door een moderator:
Merci Jo ,

Vorderingen krukas ,

Ingeklemd met de spanhuls i.p.v. de drieklauw , minder kans op beschadigingen van de as bij het inspannen , en op breedte gedraaid van flens + big-end
159.JPG

Nu eerst het opspanhulpstuk draaien om de big-end tap te kunnen draaien , alu as ingespannen en uitgeklokt op 14 mm vanuit het center om zo een krukasslag van 28 mm te bekomen
160.JPG

Gat geboord en geruimd
161.JPG

Krukas opgespannen in alu blok , blok in de drieklauw zodat de krukas uit center draait maar het big-end in 't center , centergaatje geboord en meedraaiend center ertegen voor ondersteuning , en dan maar draaien en draaien
162.JPG

Klaar
163.JPG

Nu de uitsparingen nog frezen voor de balancering
164.JPG

Laatst bewerkt:
Hallo , ik ben begonnen aan de "culasse" , das Belgisch voor de cilinderkop.

Eerst het stukje dat in de cilinder komt en buitenkant op maat gedraaid , daarna verbrandingskamer uitgedraaid en bougiedraad UNF 1/4 x 32G getapt , is dezelfde draad als een glow plug.
165.JPG

Stuk omgedraaid , van dikte gedraaid en het kamertje voor het bougie(ke) gefreesd.
166.JPG

Zo ziet het er voorlopig van binnen uit , hier moet ik nog een groef in frezen voor de kam van de zuiger.
167.JPG

En zo van buiten , koelribben nog frezen en bevestigingsgaten boren.
168.JPG

Wordt vervolgd , groeten Jef :cool:

Laatst bewerkt:
Hallo , vandaag heb ik nog wat aan de krukas en cilinderkop kunnen weken , ik had eerst de zuiger , zuigerveer , zuigerpen en de helft van de drijfstang gewogen , dat was 24 gr. en omdat ik een balansfactor van 50% gebruik moest ik zoveel aan de krukas wegfrezen dat met een gewicht van 12 gr. aan de kruktap de krukas in evenwicht is , dat heb eerst ik theoretisch bepaald in Inventor

De 1ste uitsparing in de krukas gefreesd voor de balans
169.JPG

En de 2de is er ook uit , wel ben ik nog aan het denken om een corresponderend gaatje langs en dwars in de krukas te boren om de bronzen lagerbus van smering te voorzien
170.JPG

Groef gefreesd voor de kam van de zuiger
171.JPG

Gaten geboord om de cilinderkop op de cilinder te vijzen , elke 72° en aan de juiste kant beginnen zodat bij montage de groef overéénkomt met de kam op de zuiger , dan is het wel handig als je een verdeelkop hebt
172.JPG

Het past , nu de kamers nog frezen om de boutkoppen te verzinken en de koelgroeven/vinnen
173.JPG

Laatst bewerkt:
Hallo , vanavond de cilinderkop kunnen afmaken , dat kan ik ook schrappen van het "to do' lijstje

Kamertjes frezen voor de inbusboutjes
174.JPG

Kop terug horizontaal uitpassen
175.JPG

Eerste groef "gezaagd"
176.JPG

Actiefoto
177.JPG

Het resultaat :)
178.JPG

Laatst bewerkt:
En de 2de is er ook uit , wel ben ik nog aan het denken om een corresponderend gaatje langs en dwars in de krukas te boren om de bronzen lagerbus van smering te voorzien

Zou ik niet doen: de olie komt dan "halverwege" in het lager terecht, en in het carter is gemiddeld een positieve druk, dus de olie kruipt slechter naar achteren. Daarnaast krijgt dan de zijkant van het lager, die de stuwdruk van de prop opvangt (de stuwkraag), op die manier ook niet echt veel olie.

De olie zal sowiso vanwege de middelpuntvliedende kracht niet echt de neiging hebben om dat gat in het center van de krukwang "op te zoeken".

Ik denk dat een oliegroef in de zijkant van het lager (waardoor de stuwkraag in twee segmenten opgedeeld word) een betere oplossing is, die meer olie op de stuwkraag en in het krukas lager krijgt.

Maar dat is maar mijn gedacht...

Groet, Bert

Bedankt:)Freek

En bedankt Bert om mee te denken , dit had ik eigenlijk in gedachten .
Ik zou in de lengte richting van de krukas een groefje frezen om de olie te verdelen over bijna de lengte van de lagerbus en aangezien er in het krukascarter bij de neergaande slag een overdruk gecreëerd wordt voor dat de spoelkanalen openen dacht ik dat de brandstof(met de olie) er wel doorgeduwd zou worden.

Groeten Jef :cool:

Laatst bewerkt:
Back