Ben Buckle Falcon met zelfbouw motor

Dit afgebeeld motortje is 4,5 cc, ook heb ik hier nog de tekening van.
Ook bekijk ik regelmatig de afbeeldingen van je toekomstig benzinemotortje,dat komt er perfect uit te zien Jef.
Wat hebben wij toch een leuke hobby! Groeten van Sjef (fanaat)

Een plezante hobby is het zeker en vast waar je een grote voldoening van hebt . Ik vind het fantastisch dat je al zo lang bezig bent met modelbouw , motoren , stoom , turbines , en dat je die motor kon bouwen tijdens de oorlogsjaren getuigt van vakmanschap en vindingrijkheid want het zal wel niet makkelijk geweest zijn om aan de nodige materialen te komen :thumbsup::worship:
Als het mogelijk zou zijn om de plannen van de 4,5 cc te kopiëren en ze me toe te zenden , dat zou geweldig zijn , alle kosten voor mijn rekening natuurlijk .
Groeten Jef
 
Tekening van de dieselmotor NOVA

full
Een plezante hobby is het zeker en vast waar je een grote voldoening van hebt . Ik vind het fantastisch dat je al zo lang bezig bent met modelbouw , motoren , stoom , turbines , en dat je die motor kon bouwen tijdens de oorlogsjaren getuigt van vakmanschap en vindingrijkheid want het zal wel niet makkelijk geweest zijn om aan de nodige materialen te komen :thumbsup::worship:
Als het mogelijk zou zijn om de plannen van de 4,5 cc te kopiëren en ze me toe te zenden , dat zou geweldig zijn , alle kosten voor mijn rekening natuurlijk .
Groeten Jef
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier is de tekening van het dieseltje Jef.
Nu hoop ik dat het ook duidelijk genoeg is,anders moet het op een andere manier gebeuren,maar dan hoor ik het wel van je.
Zelf was ik inderdaad heel jong met modelbouw bezig omdat bij mij thuis de hobbyruimte aanwezig was van de TEMC (Tilburgse Eerste Modelbouw Club)waar mijn vader voorzitter van was. Zodoende ben ik er ook aan verslaafd geraakt tot aan de dag van vandaag.
Maar mijn grootste hobby is altijd nog: motorrijwielen!
Het leven is voor mij te kort Jef, de groeten van (fanaat) Sjef
 
@Sjef en Jo , Bedankt voor de info i.v.m. de Nova 1 , staat bij op mijn to do projectlijstje.
Ondertussen de cilinder afgewerkt

Bevestigingsgaten geboord in de flens
115.JPG


Cilinder gehoond
116.JPG


Het is niet zo goed te zien op de foto maar de kruiselingse honegroeven staan erin
117.JPG


De gaten om de cilinderkop te bevestigen op de verdeelkop geboord , 5 keer M3 om de 72°
119.JPG


Klaar :D
120.JPG


Groeten , word vervolgd , Jef :cool:
 
Laatst bewerkt:
Jef, zijn dit (op de laatste foto) de definitieve cylinderkopbouten of komen er zeskantbouten op? Ik vind het schitterend werk dat je levert!
 
Jef, zijn dit (op de laatste foto) de definitieve cylinderkopbouten of komen er zeskantbouten op? Ik vind het schitterend werk dat je levert!

Ja , de kop wordt bevestigd met inbusbouten , die gebruik ik het liefste en er is trouwens geen plaats om zeskantbouten te gebruiken
Ondertussen aan de zuiger begonnen , uit aluminium 7075 , enkele foto's van de vorderingen

Op diameter gedraaid
121.JPG


De kop (zuigerbodem) wordt een fractie conisch gedraaid , daar wordt de zuiger het heetste en zet het meeste uit
122.JPG


123.JPG


De top een mm onder de maat gedraaid omdat hier de zuigerkam nog wordt uitgefreest
126.JPG


Zuigerveergroef gestoken
127.JPG


Groeten en wordt vervolgd , Jef :cool:
 
Laatst bewerkt:
Mooi om de motor zelf te maken.
Van welk materiaal is de cilinderbus gemaakt? wij gebruikten vroeger altijd goede kwaliteit gietijzer hiervoor.
 
Mooi om de motor zelf te maken.
Van welk materiaal is de cilinderbus gemaakt? wij gebruikten vroeger altijd goede kwaliteit gietijzer hiervoor.

Clinderbus is gemaakt van 42CrMo4 , aan gietijzer had ik ook gedacht maar ik had schrik dat er scheurtjes konden ontstaan aan de kant van de spoelkanalen omdat de cilinderwand maar een wanddikte heeft van 2 mm en er tussen de spoelkanalen niet zoveel materiaal overbijft
109.JPG

Groeten , wordt vervolgd Jef :cool:
 
Laatst bewerkt:
Nog enkele foto's van de bewerkingen aan de zuiger

128.JPG


129.JPG


131.JPG


133.JPG


134.JPG


135.JPG


136.JPG


Groeten en wordt vervolgd , Jef :cool:
 
Laatst bewerkt:
Is het een optie/zinvol om de zuiger wat lichter te maken door onder de pistonpen twee uitsparingen in de zuigerrok te maken? Mocht dat in dit stadium nog mogelijk zijn.
 
Ron , bij de meeste "moderne" 2 takt motoren wordt dit toegepast , niet zozeer voor het gewicht maar wel om de spoeling vanuit het krukascarter naar spoelkanalen te verbeteren , zodat de zuiger in de onderste stand de kanalen niet afsluit en de doorstroming van het verse mengsel naar boven niet onderbreekt . Maar bij mijn motor gebeurd de spoeling nog op de "ouderwetse" manier , namelijk door een opening in de zuiger en langs een kamer in de cilinder (die met die 4 gaatjes) , dan wordt het verse mengsel afgebogen door de kam op de zuiger naar boven en verdrijft de verbrande gassen door de uilaat (rechttegenover de spoelpoorten) naar buiten . En omdat mijn motor zuigergestuurd is (geen reed-valve of roterende inlaat door de krukas of via inlaatschijf) , de zuiger opent en sluit op bepaalde tijdstippen (timing) de poorten , ook de inlaatpoort en als er dan een uitsparing zou zijn die voorbij de inlaatpoort komt dan klopt de "timing" niet meer .
Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is , groeten Jef
 
Hallo , de motorbouw eventjes aan de kant geschoven en wat balsa gesneden en gezaagd voor het stabilo/hoogteroer van de Falcon
Mijn manier van latjes zagen op de Proxxon lintzaag met behulp van een winkelhaak

F003.JPG


Wordt vervolgd , groeten Jef :cool:
 
Laatst bewerkt:
Net even het draadje doorgelezen echt vakwerk.
zie trouwens aan je blokhaak dat je het bekende schuine kantje er ook aan hebt zitten zodat die echt in de hoek kan.
Daar kun je de mensen die er dagelijks mee werken in de metaal goed aan herkennen
 
Back
Top