BangGood Luobo V2 Autogyro

Doe dat niet zelf, want ik heb daar geen ervaring mee.
Klein beetje parketlak of zo zou al prima zijn.

Idd, het oriëntatie-probleem.... Erg herkenbaar en ik dacht: "dat gaat mij niet overkomen". Fout gedacht. Ik had ook mezelf voorgenomen dichtbij te vliegen, maar van dat voornemen kwam tijdens de eerste vluchten niets terecht met alle gevolgen van dien. Advies: door ervaren r/c autogyro piloot in laten vliegen en daarna rustig beginnen met handstart door helper gevolgd door een langzame afdaling en landing. That's it... het gevoel een tijdje laten bezinken.

In post #9 de sok (dus aan één been) om oriëntatie te vergemakkelijken. Pas na een aantal crashes kwam ik erachter dat de enige houvast in de lucht voor mij het landing-gestel is.

De Rotorshap van LA Heli vliegt idd prima op rotor. Maar ik zou toch een klein rudder plaatsen en je daar tijdens het vliegen aan wennen. Ik vlieg mijn Autogyro mode 2, net zoals m'n quadcopters: gas & rudder links, pitch & roll op rechts. Het oefenen met een kleine quadcopter LOS in acromode kan je alvast doen wennen aan de stick-bewegingen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga het toch zelf proberen. Mijn broer, die een echte modelbouwer is, zit met een pijnlijke hand. Zit trouwens al een tail servo op de staart. ;)

Het oefenen met een kleine quadcopter LOS in acromode kan je alvast doen wennen aan de stick-bewegingen.
Ik heb al met diverse helikopters gevlogen, plus veel ervaring met multicopters. Overigens allemaal op mode 2. Dus dat gaat goedkomen.

Op/inbouw ail en ele servo's plus op de tailboom een rudder servo. Moest ik wel een houdertje voor maken. Heb ik gedaan met 2 aluminium stripjes.
360.jpg


Opdikken motormount met 2 schuimplaatjes van 5mm en dun triplex waar de motor opzit:
540.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de inbouw van de elektronica en afstellen van de gyro. Of de 6A ESC voldoende is zal de praktijk moeten uitwijzen. De ontvanger/gyro is een OrangeRX RX3SM Micro 3-assige vluchtstabilisator. Hier weer wat foto's en een kleine video:

Eerst nog even een een richtingsroer gemaakt:
540.jpg


Voorbereiding aan de onderkant voor inbouw elektronica met 2 strookjes foam:
360.jpg
360.jpg


Inbouw elektronica:
360.jpg
360.jpg


Bovenaanzicht lipo compartiment. Lipo zit vast middels een klassiek klittenbandje:
360.jpg
360.jpg


En nog een aanvullende video:

Ik zit met het gewicht zonder lipo op een kleine 150gr. Met een 3s lipo(500Mah) 198gr. Op wat pushrods en de rotorbladen na zal het gewicht niet veel hoger gaan worden.
 
Laatst bewerkt:
Dat is mooi gevuld, om niet te zeggen krap...
Sterker nog, deze setup was toch te ligt voor dit toestel. Deze moest eruit en nu heb ik een aparte blheli esc en een losse BEC erin gedaan. Dat was mijn tweede optie, maar dit is weer iets zwaarder en neemt meer ruimte in beslag. Alles bij elkaar met lipo zit ik nu op 280gr. Enfin, ik heb toch nog zo in weten te delen dat het past:

Zo zit het nu aan de onderkant. Ik heb de gyro/ontvanger nu meer naar de zijkant moeten plaatsen. Had hem liever netjes op het CG punt gehad, maar ja, ik moest keuzes maken:
540.jpg


Jan, ik gebruik de OrangeRX RX3SM Micro 3-assige vluchtstabilisator. Alles in één, ontvanger en gyro.

Vandaag het project kunnen afronden. Op wat zenderinstellingen na zou het nu moeten vliegen. Hoewel, ik vind de rotorbladen wat doorhangen en hoewel dat wel zou oprichten als het eenmaal toeren heeft gemaakt vind ik het toch een beetje fragiel allemaal. CG punt komt precies goed uit, dat is een fijne bijkomstigheid. Verder ben ik nog op zoek naar een slow-fly prop maatje 7x4. Enfin hier staat ie dan. Op naar de maiden:

540.jpg
1k0.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bijzonder dat je hem wilt vliegen met een stabilisatie ontvanger. Mijn autogyro vliegt nl erg stabiel, alleen landen is een uitdaging om niet met draaiende bladen om te kieperen. Dan kost het me minstens een blad…
 
Bijzonder dat je hem wilt vliegen met een stabilisatie ontvanger. Mijn autogyro vliegt nl erg stabiel, alleen landen is een uitdaging om niet met draaiende bladen om te kieperen. Dan kost het me minstens een blad…
Nou ja, dat was eigenlijk meer op advies van Eric_learmans(topic starter). Dat wil niet zeggen dat ik de gyro voluit ga gebruiken hoor. In het verleden had ik ze ook vaak op een vliegtuigje zitten. De inwerking van de gyro draaide ik dan langzaam terug. Uiteindelijk vloog/vlieg ik dan zonder gyro.
 
gaaf! doe je een handstart? of van de grond? wel "lijp" idd in het begin lijkt me ook. lukt vast!

ik had vroeger een keer dit, maar dat startte en landde na enig afstelling wel prima. het eerste afstellen was wel even zoeken naar het juiste punt maar toen snapte ik het "systeem":
 
Nou in eerste instantie zal het wel een handstart worden. Mmm, ik vlieg altijd alleen, dus even kijken hoe ik dat ga fiksen.
 
Op wat voor manier gebruik je de Gyro in de auto gyro ( setting) ? ik heb ook een autogyro ( wat groter) die bij de eerste poging gelijk over een kant weg viel wat ik niet op kon vangen
Ik heb ook wel een aantal vliegtuig gyro's en heli gyro's liggen , is het puur experimenteren op goed geluk of zijn er goede resultaten bekend ( zie op het net weinig hierover)
hier de foto van de autogyro

View media item 259098
 
In de gyro die ik gebruik zit een mogelijkheid hem op delta te zetten. Op die manier mix je automatisch twee kanalen (ail en ele). Na mijn mening zit dat op bijna elke verkrijgbare gyro, net zoals bijvoorbeeld een instelling als V-tail. Hier het PDF bestand van de gyro die ik hier gebruik: https://cdn-global-hk.hobbyking.com/media/file/1058758075X86361X33.pdf

Wellicht had jouw model te weinig headspeed bij het afgooien?! Anders creëer je natuurlijk geen lift en valt hij naar één kant weg. Maar goed, dat wordt voor mij ook een heel spannend moment. Mooie autogyro trouwens.

Even hardop denken hoor:
Is de hoek niet te groot van jouw mainrotor? Bij mij moet ie 6 graden zijn.
 
Laatst bewerkt:
ik had vroeger een keer dit, maar dat startte en landde na enig afstelling wel prima. het eerste afstellen was wel even zoeken naar het juiste punt maar toen snapte ik het "systeem":
Geweldig! Een sleevlieger met een aandrijving en roer er onder, een hele simpele paramoteur.

Groeten, Jan.
 
Bij het aanrijden krijg je bij een te laag toerental het probleem dat het ene blad tegenwind heeft en het andere downwind. Dus dat links lift geeft en rechts niet met het resultaat dat de gyro omkiepert. Een stabilizer helpt niet.
 
Laatst bewerkt:
Bij het aanrijden krijg je bij een te laag toerental het probleem dat het ene blad tegenwind heeft en het andere downwind. Dus dat links lift geeft en rechts niet met het resultaat dat de gyro omkiepert. Een stabilizer helpt niet.
Interessant. Heb je er zelf ervaring mee?
 
Back
Top