BALDER, Vlaardingse Haring Logger uit 1912, schaal 1:50 vanaf tekeningen

Wat een kundig werk. Als je de houtenlatjes wegdenkt lijkt het wel of je de boot op ware grootte aan het bouwen bent. Topprestatie.
Dankjewel, Dirk. Het is ook leuk om bij het fotograferen met het perspectief te werken. :)
Mooi om dat zo onder je handen te zien groeien en het resultaat je verrast Peter. Moet een goed gevoel geven. Wel een project, waar men een lange adem voor moet hebben en doorzettingsvermogen. Daarnaast een uitgebreid verslag, waar wij ons weer aan kunnen verlekkeren. Gr. Klaas.
Dankjewel, Klaas. Het is ook een beetje een deje-vu naar de Bluenose. Daar ook 54 spanten maken en verlekkerd uitkijken naar de verdere aankleding. Wie weet hoe we er over 1,5 jaar voor staan ........ ;)
Gr. Peter
 
Dat is weer een prachtige update Peter, en je krijgt de snelheid er goed in bij de spantenbouw:rofl::rofl:
Dankjewel, Peter.
Als inspiratie op wat mijn moeder vaak zei: “Elke dag een steek, is een hemdsmouw in een jaar.” kan ik zeggen:
“Elke dag een spant, is een ruim in een week.”
Gr. Peter
 
Gisteravond het laatste spant geplaatst van het tonnenruim. Maar toen was het te laat voor de foto's:
0373 Tonnenruim.jpg

Samen met de spanten die ik al bij de kossing had geplaatst zijn het er 20. Met om en om de keerspanten tot in de kim en tot aan de knie bij het dek.

Op zich een beetje eentonig werk, spant na spant na spant ..... Maar toch weer fascinerend, elk spant een eigen vorm en grootte die samen het verloop van de romp vormen:
0374 Tonnenruim.jpg

De open ruimte tot aan schot 14 is voor het nettenruim. Dat heeft een eigen luik en andere plaatsing van de dekbalken. Op de knieën onder het dek en andere verbindingen komen nog de klinknageltjes. Maar dat doe ik in ene gang als ik ook het nettenruim dicht heb.

Het doorsnedevlak aan de binnenzijde is dankzij mijn bouwwijze nog steeds vlak:
0375 Tonnenruim.jpg

Hier ligt de bouwmal gekanteld op de bouwplaat.
En rechtop gezet:
0376 Tonnenruim.jpg

Over de dekbalken ook de stringerplaten gelegd waarop later de schaarstokken komen voor de luiken:
0377 Tonnenruim.jpg

De zeeg blijft ook netjes aanwezig. Ook aan deze kant nog een hoop klinknageltjes te zetten.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Vakmanschap is Meesterschap, en de rest weet iedereen aan te vullen denk ik :p:p
Dankjewel voor dit compliment, Peter. Alhoewel het bijbehorende product niet mijn voorkeur geniet, zijn de filmpjes altijd prachtig opgenomen.:)
Helaas van mijn zijde geen filmpjes ..... ;)
Gr. Peter
 
Dankjewel voor dit compliment, Peter. Alhoewel het bijbehorende product niet mijn voorkeur geniet, zijn de filmpjes altijd prachtig opgenomen.:)
Helaas van mijn zijde geen filmpjes ..... ;)
Gr. Peter

Een vreselijk oude reclame, maar steengoede filmpjes , inderdaad
 
Het Netten Ruim.
In het oude bestek staat daar over geschreven:
"het nettenruim, door een houten langsschot in twee afdelingen verdeeld en door tweedeelige luiken toegangelyk. De betimmering is glad en van vurenhout. De onder- en zijkant der luikhoofden worden met eikenhout bekleed en afgerond. De vloeren zyn van 1 1/2 vurenhout met niet aaneensluitende kanten, op langscheeps onderlagen gelegd. De in dit ruim ondergebrachte twee pompen worden met hout afgeschot."

Hoewel de volledige inrichting in het bakboord deel komt, moet ik in het stuurboord deel wel rekening houden met de constructie van dit alles.
Hier 2 deel tekeningen om hopelijk iets te verduidelijken:
0378 Nettenruim.jpg

Links de dwars doorsneden:
-licht blauw: de houten langsschotten. Met uitsparingen om eventueel in en uit te klimmen;
-grijs: links de afschotting van de waterpompen, rechts onder de dekbalken 19 en 21 de dwarsschotten voor de verdeling van het tonnenruim;
-donker blauw: het frame voor het luik.
Rechts het boven zicht:
-donker blauw: het frame voor het luik;
-rood: de dekbalken met de onderbroken '18';
-geel: de stringen platen als verbinding en ondersteuning van de frames;
-grijs: de afschottingen van de waterpompen;
-licht blauw: de verdeling van het wettenruim.

Het luik frame:
0379 Luik frame.jpg

Met de stringer platen en de onderbroken dekbalk 18.

En de stand na precies 1 jaar onderzoek/tekenen/bouwen: :)
0380 29-08.jpg

Vanaf waterdicht schot 14 tot en met spant 54 in de boeg.

Met al de gebogen lijnen wordt het steeds leuker fotograferen:
0381 Verloop en zeeg.jpg

Met het verloop van de spanten en de zeeg. Nog heel wat klinknageltjes te zetten. ;)

Een detail hoe het nettenruim straks in het bakboord deel ingericht gaat worden:
0382 Schotten en planken.jpg

A: de vloer met 'niet aaneensluitende kanten';
B: de afscheiding met het tonnenruim. De planken passen in de U-profielen op het spant en onder de dekbalk;
C: de verdeling van het nettenruim in 2 delen. De planken passen in de U-profielen op het schot 14 en de tonnenruim staanders.
Gr. Peter. Op naar het volgende bouwjaar .......
 
Laatst bewerkt:
word nog eens tijd dat ik mijn neus op deze werf nog eens laat zien.
Je bent al flink opgeschoten Peter, en voor zover ik het juist kan beoordelen, ziet het er allemaal prima inorde uit.
 
word nog eens tijd dat ik mijn neus op deze werf nog eens laat zien.
Je bent al flink opgeschoten Peter, en voor zover ik het juist kan beoordelen, ziet het er allemaal prima inorde uit.
Dankjewel voor je bezoek en lovende woorden, Marc. Er worden nu interessante lijnen zichtbaar.
Gr. Peter
 
Het is een hele ontdekkingsreis naar vroegere scheepsbouw technieken en prachtig wat je in een jaar hebt gebouwd.
Echt een top prestatie.
Groet, Jan.
 
Ik stond nu voor de keuze om:
A: het vergelijkbare deel aan de bakboord zijde te bouwen;
B: het gemaakte stuk te voorzien van alle resterende klinknageltjes en grijs te spuiten;
C: het net gebouwde deel aan te vullen met het achterschip.

Gekozen voor C. Het is alleen jammer dat ik dat niet in het echt bij de Balder kan bekijken. In het achterschip is namelijk de motor aangebracht en is de ruimte voor een groot deel machinekamer.

In de verzamelijk tekeningen die ik van het bestuur van de SZB kreeg kwam ik 3 voorbeelden van de indeling van een achterschip tegen:
0383 Achter.jpg

1: een oude tekening van de Scheepswerf A. de Jong;
2: een tekening van een soortgelijke logger, gebouwd in Katwijk aan Zee;
3: een tekening die gebruikt is voor de restauratie in Amsterdam;
4: nieuwe werktekening van S. de Jong in het Amsterdamse restauratieboek, maar een tekening van de zeillogger Sterna. Collectie visserijmuseum Vlaardingen.

Opvallend:
-het zaathout is bij alle 4 verschillend.
-de plaatsing van de bezaansmast is verschillend.
-met name de vloeren van de verschillende ruimtes verschilt.

Besloten om de oude tekening (1) als uitgangspunt te nemen omdat deze qua spantindeling zo goed als overeen kwam met de indeling op het lijnenplan die in gebruikt heb voor het tekenen van de spanten in Fushion:
0384 13 e v.jpg

-In Blauw: de kielbalk met achtersteven en het zaathout;
-In Grijs: alle wanden en vloeren;
-In Rood omcirkeld alle dekbalken met bijbehorende spantnummers.

Dit zijn dan nog de spanten die ik moet plaatsen:
0385 13 e v.jpg

Onderop de 4 spanten die op en achter de achtersteven komen.

Voor de indeling van het verblijf voor de kapitein en stuurman heb ik deze foto:
0386 Achterverblijf.jpg

(Bron: Restauratieboek Scheepvaartmuseum, pag. 65: "de achterkajuit, naar achter gezien. Foto: Theo Kampa, Bloemendaal.")

Voor mij dus de nodige artistieke vrijheid om een indeling te gaan maken. Dat wordt nog even puzzelen .......
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Misschien staat het ergens, maar wat voor een motor heeft erin gestaan?
Of ga je een zeillogger bouwen?
Vergeet het, je had al eerder vertelt dat het een zeillogger ging worden..
Geeft niets hoor, Jinny. Soms is hardop denken of schrijven al genoeg voor het beantwoorden van de vraag.
Ik probeer zoveel mogelijk de zeilende 1912 versie aan te houden. Maar de Donkey-ketel voor de stoomspil werd toen al geïnstalleerd en komt er ook in.
Gr. Peter
 
Back
Top