Hoewel ik graag aan de voorzijde wil beginnen met het beplanken van het dek en de platen op de romp, is het verstandiger om dat pas te gaan doen als ik die over een grotere lengte uit kan lijnen.
Aan de slag gegaan met de ruimen tussen de waterdichte schotten 14 en 39:
De oneven spanten hebben een dekbalk en een keerspant tot aan de kim. Ook worden in die spanten, dus in de dwarsrichting, schotten aangebracht. De afstand tussen die schotten is precies de breedte van een ton. Zo ontstaan er 9 afzonderlijke ruimtes om de tonnen te stapelen. Elke ruimte heeft op het dek een eigen luik.
Eerst het 3e waterdichte schot 14 gemaakt en het grootspant 27. Eerst even een overzicht voordat de details aan bod komen:
In de bouwmal zodat ik aan de hand van de tekeningen op de bouwplank alles uit kan lijnen.
En de bouwmal vrij staand:
Beide ook gelijk voorzien van een tijdelijk zijsteun.
Het waterdichte schot 14:
Links de voorzijde met verticale profielen ter versteviging en rechts de achterzijde met horizontale profielen. Het onderste met de kleine hoek wordt voor de watertank. Het zaathout is ook bevestigd.
In de binnen bovenhoek is het profiel zichtbaar dat in het midden van het ruim over de hele lengte van het ruim loopt.
Met een aantal schoren het halve spant in positie gebracht zodat ik dat kan gebruiken voor de verdere uitlijning.
Het grootspant 27:
Op de horizontale flens van het keerspant is een U-profiel aangebracht (A). Hierin komen de planken van het schot te staan. Daarvoor is ook aan de onderzijde van de dekbalk een U-profiel aangebracht (B).
Onder al de dekbalken loopt aan de onderzijde in het midden het profiel dat over de hele lengte van het ruim tussen 14 en 39 vast zit (C).
Tussen dat profiel en het hoekprofiel aan de zijkant van het zaathout, staant nu een vaste staander die bestaat uit 2 tegen elkaar gezetten U-profielen (D). In de lengte richting van het schip komen daar balkjes te zitten die zorgen dat de ruimen voor de tonnen in 2 compartimenten zijn verdeeld, een stuurboord en een bakboord. De balkjes houden de tonnen hier ook mee op hun plek.
Ik ben ook begonnen om het model steeds onder een oude vitrine weg te zetten:
Deels om het vrij te houden van stof.
Maar ook om het te beschermen tegen deze nieuwe zwarte bandiet:
Hij wil heel erg graag overal bij zijn en alles zien. Een losse einde die kunnen bewegen .........
Gr. Peter
Aan de slag gegaan met de ruimen tussen de waterdichte schotten 14 en 39:
De oneven spanten hebben een dekbalk en een keerspant tot aan de kim. Ook worden in die spanten, dus in de dwarsrichting, schotten aangebracht. De afstand tussen die schotten is precies de breedte van een ton. Zo ontstaan er 9 afzonderlijke ruimtes om de tonnen te stapelen. Elke ruimte heeft op het dek een eigen luik.
Eerst het 3e waterdichte schot 14 gemaakt en het grootspant 27. Eerst even een overzicht voordat de details aan bod komen:
In de bouwmal zodat ik aan de hand van de tekeningen op de bouwplank alles uit kan lijnen.
En de bouwmal vrij staand:
Beide ook gelijk voorzien van een tijdelijk zijsteun.
Het waterdichte schot 14:
Links de voorzijde met verticale profielen ter versteviging en rechts de achterzijde met horizontale profielen. Het onderste met de kleine hoek wordt voor de watertank. Het zaathout is ook bevestigd.
In de binnen bovenhoek is het profiel zichtbaar dat in het midden van het ruim over de hele lengte van het ruim loopt.
Met een aantal schoren het halve spant in positie gebracht zodat ik dat kan gebruiken voor de verdere uitlijning.
Het grootspant 27:
Op de horizontale flens van het keerspant is een U-profiel aangebracht (A). Hierin komen de planken van het schot te staan. Daarvoor is ook aan de onderzijde van de dekbalk een U-profiel aangebracht (B).
Onder al de dekbalken loopt aan de onderzijde in het midden het profiel dat over de hele lengte van het ruim tussen 14 en 39 vast zit (C).
Tussen dat profiel en het hoekprofiel aan de zijkant van het zaathout, staant nu een vaste staander die bestaat uit 2 tegen elkaar gezetten U-profielen (D). In de lengte richting van het schip komen daar balkjes te zitten die zorgen dat de ruimen voor de tonnen in 2 compartimenten zijn verdeeld, een stuurboord en een bakboord. De balkjes houden de tonnen hier ook mee op hun plek.
Ik ben ook begonnen om het model steeds onder een oude vitrine weg te zetten:
Deels om het vrij te houden van stof.
Maar ook om het te beschermen tegen deze nieuwe zwarte bandiet:
Hij wil heel erg graag overal bij zijn en alles zien. Een losse einde die kunnen bewegen .........

Gr. Peter
Laatst bewerkt: