Voor het maken en installeren van de trap moest ik toch wat langer nadenken.
Links een foto uit het restauratieboek van het Scheepvaartmuseum. Rechts die ik zelf heb genomen in de Balder. Het is een robuste trap waar de bemanningsleden gerust met hun klompen gebruik van kunnen maken.
Rechts naast de trap de smalle doorgang naar de kombuis. Achter de trap een stukje scheidingswand.
Rechtsonder in de foto een insert van de bovenste traptree. Deze ligt gelijk aan het dek. Ook steekt de tree iets voor de beide trapbomen uit en zijn de buitenhoeken afgeschuind.
Eerst de hoek van de trap opgemeten.
Opgemeten vanaf de waterlijn is dat 10 graden.
Een mal van 2x10 graden gemaakt en met dubbelzijdige tape op de kruistafel geplakt:
Beide trapbomen ook op de tape gelijmd. De uitsparingen voor de 7 treden vervolgens horizontaal uitgefrased.
Dan komen de treden ook horizontaal op de waterlijn ten opzichte van het schip te liggen. Dus niet in de hoek van de kiel danwel vloer van het vooronder. Waarom? Heb je zelf wel eens op een trap gelopen waarvan de treden gekanteld zijn? Dat brengt je uit je evenwicht.
7 treden van 11 mm met de Ultimation gesneden:
Linksonder: het inlijmen van de treden m.b.v. de kleine winkelhaak met achter de tree een uitvul latje van 0,6 mm. Zodat de treden aan de voorzijde iets uitsteken. Met de schuine hoekjes.
Een kleurtje gegeven zodat het een hardhouten trap lijkt:
Op de middelste foto het stukje vloer, achterwand en plint dat over de huidige vloer moet gaan schuiven.
Op de rechtse foto deels aangebracht. Een stukje dunne folie onder het vloertje schuift tussen de vloer en de balken om de verlijming iets stevigheid te geven.
De test fit:
Linkse foto:
Pijlen A: het stukje vloer moet over de vloerprofielen in de stuurboord helft schuiven. Net als het stukje vloer voor de kachel.
Pijl B: Het wandje moet achter het profiel van de dekbalk schuiven.
Rechtse foto: De beide delen tegen elkaar.
In het stuurboord deel zijn wat staanders te zien. Ik heb in dat deel ook de onderbroken delen van de dek middenbalk weggehaald. Zoals ik bij de inrichting van het bakboord deel al schreef, ik vond dat niet mooi.
Het stukje wand/vloer ingelijmd en de trap gezet:
Met een foto vanaf de voorzijde om de uitlijning te controleren:
Ik krijg met de iPhone helaas geen mooie foto vanuit de binnenzijde zodat ik een vergelijkende foto heb zoals de dubbele foto aan het begin van de post.
De beide delen samengevoegd:
De beide vloertjes schuiven netjes over de balken van het stuurboord deel.
Wat ik met de staanders doe in het stuurboord deel weet ik nog niet. Misschien laat ik ze wel wit om aan tegeven dat niet tot de grijze constructie delen behoort.
So far, so good.
Gr. Peter