Baja 5b topic part 2: (hier verder)

De baja is al voor 1000 euro nieuw te koop , RTR , dus ben je klaar als je genoegen neemt met de electronica die daar bij zit !!

Wat Yorick zegt. :wink: Een "redelijke" tweedehands Baja betaal je tenminste 600 euro voor (ik had er twee voor 1200 met wat extra onderdelen als banden, aandrijfassen en tandwielen). Dan heb je er wel wat werk aan en kan je er vanuit gaan dat je de nodige kogellagers en plastic delen kunt gaan vervangen. Als je dat alles gedaan hebt, zit je op zo'n 700-750 euro. Voor 200 euro meer heb je al een spiksplinternieuwe die dus ook nog eens garantie heeft als er problemen zijn.

Een Marder is een goed en betaalbaar alternatief. Ga je er mee springen en stuiteren dan loop je het risico dat draagarmpjes losschieten. Is redelijk eenvoudig te repareren, maar wel irritant als dat 3x per uur gebeurd. Dus je zit al snel met extra kosten voor aluminium draagarmpjes etc. Ga je dat alles bij elkaar optellen, dan zul je ook zo rond die 950-1000 euro uitkomen. En in die prijsklassen heb je veel meer keuze. Dus ga je voor nieuw, laat dan je persoonlijke smaak beslissen. Er zijn geen slechte auto's, sommige hebben gewoon bepaalde aandachtspuntjes en andere merken/modellen weer andere aandachtspuntjes.

hmm ben ff niet geweest hier.

Bevalt je nieuw pijp Sleur? Ik zit te dubben of ik hem ook ga kopen of niet. Heb min of meer mijn zinnen er op gezet om het allemaal compleet te maken.
De rabbit van LE of de TGN pijp zijn ook monsters maar ben niet zo'n voorstander van sidemounts. De enige bashproof blijft toch eigenlijk de x-can maar daar vind ik het zandprobleem zonder stingers weer een groot nadeel. De Dominator lijkt dan 1 van de betere opties.

keone zei:
hmm ben ff niet geweest hier.

Bevalt je nieuw pijp Sleur? Ik zit te dubben of ik hem ook ga kopen of niet. Heb min of meer mijn zinnen er op gezet om het allemaal compleet te maken.
De rabbit van LE of de TGN pijp zijn ook monsters maar ben niet zo'n voorstander van sidemounts. De enige bashproof blijft toch eigenlijk de x-can maar daar vind ik het zandprobleem zonder stingers weer een groot nadeel. De Dominator lijkt dan 1 van de betere opties.
Ik denk dat een goede volgende vergelijkingstest het geluidsniveau zou zijn. 8O :wink: Tot nu toe is de Dominator de luidruchtigste pijp die ik op bigscales gehoord heb. Maar het vermogen (eigenlijk de toename) is gigantisch. En als je de dyno-grafieken goed bekijkt, zie je dat de TGN en Rabbid pieken op 13.000 rpm. Da's best aan de hoge kant voor een standaard motor (die instort bij 12.000 rpm). Dus die pijpen hebben alleen nut als je ze op een getuned blokje zet (Zenoah RC04 op zijn minst maar PaSe geflowed/getuned of Falcon, PPK o.i.d.). Dan blijft er alleen weinig heel op een Baja. In een middagje zijn mijn drive cups van de wielen en de diffs helemaal ingevreten. Terwijl ik daarvoor er al 3 maanden mee heb gereden en nauwlijk iets zichtbaar was.

De crash-vastheid van de Dominator is mij 100% meegevallen. Na een middagje racen, raggen en r/c bumperballen (wat niet zachtzinnig ging), niet eens een krasje erop. Alleen van het stof een doffe aanslag die je er zo af kon vegen. Dus ik ben er wel tevreden mee, alleen dat geluid had wat minder gemogen.

Een aanrader dus :)
Of beleef je er geen plezier aan?

Volgens mij ontloopt het allemaal niet zo veel en piekt de dom zelfs iets hoger.

img011.jpg

Hallo,

ik rijdt ook al een paar maanden met een Dominator.
Hij maakt inderdaad wel een klere herrie , maar daar trek je ok aandacht mee :D
Het verschil met mijn X-Can is enorm , over het gehele toerenbereik....
Schade aan de pijp valt reuze mee, wel wordt ie dof na een tijdje , maar een klein beetje koperpoets doet wonderen.
Al ik deze op een of andere manier aan de gort rijdt komt er meteen weer een nieuwe op.

Henry zei:
geluid hoort erbij ! :-D
Voor "fun bashing in the middle of nowhere" is geluid niet zo'n probleem. Maar op evenementen kan het soms wel problemen opleveren.

Na de zomervakantie ga ik kijken of ik de JetPro v3 demper erop kan fröbelen. Dat scheelt dan misschien wel iets vermogen, maar ook heel veel decibellen. :wink:

Sleurhutje zei:
Voor "fun bashing in the middle of nowhere" is geluid niet zo'n probleem. Maar op evenementen kan het soms wel problemen opleveren.

Ja oke, dat begrijp!
Met evenementen zit je vaak vast aan de regels die er dan gelden.
Maar over het algemeen maakt het geen hol uit, hoeveel geluid je uitlaat produceert.
Want je zit toch vaak op een afgelegen/bouw-terrein.

En kijk is wat scooters/brommers deze dagen aan db's produceren.
Die hoor je elke dag, met deze auto's is het vaak alleen op een zondag of toch nog een zaterdag.

Mensen zijn mensen, dus zeuren/klagen hoort erbij. :lol:

Zolang je niet een uur daar de straten gaat bashen zal er echt niemand een probleem mee hebben.

Aangezien de baja toch te groot is om tussen de auto's te rijden zoek je toch een groot veld op waar niemand komt.

daarnet nog even wezen bashen op het strand. het ging goed, tot na een goed half uur dat de wagen toeren maakte bij neutraal stand (wel zo hevig dat de wielen draaiden). volgens mij heeft dit te maken met hitte van carb en zand tussen veer, want als ik nader keek dan kwam de carb hevel niet volledig terug en bleef 1 mm hangen van de idle veer.
iemand een oplossing of ook reeds ervaring mee?
zit op een stock motor 23cc. welke andere en beter carb is eventueel aan te raden?

Heb het ook al gehad.
Alleen , ging hij bij mij er met half gas ervandoor.... :lol:

Haal je carb. er af.
En haal dan de carburateur as er even uit en maak het goed schoon.
Dan kun je ook even de gasklepveer goed schoonmaken en opnieuw er weer op zetten.
Maak niet teveel omwentelingen om die veer op spanning te zetten , genoeg is genoeg.
En als je het wil , haal dan maar de hele carburateur maar open(membraamdeksel etc.), je wil niet weten waar het zand allemaal terecht kan komen.

Mijn gas bleef ook hangen. En als je remde en weer terug naar neutraal kwam, gaf je vanzelf weer gas. Uiteindelijk bleek de geleider waar de remstang doorheen gaat wat stroef geworden door al het zand. Ik heb het gat opgeboord naar 2,5mm en aan beide kanten zo'n busje die je bij je servo's krijgt erin gedrukt. Nu glijdt het ijzer op ijzer en sindsdien geen last meer gehad van het blijven hangen van het gas.

baja5b_throttle_linkage_mod.jpg

Back