Baja 5b topic part 2: (hier verder)

Henry zei:
Brembo zei:
Nee, gewoon low budget oplossing.
Je kan ook gewoon alu draag armen aanschaffen.

Maar ik volg al een poosje dit topic, en die ene ervoor voordat hij per ongeluk is gewist :-D
maar rijden hier ook baja's met vol alu , of goed gezegd met alle vekrijgbare alu delen ? Want heb nog geen foto hiervan zien voorbij komen.
Voor racen is alu goed, om te raggen kun je beter plastic houden. Dat geeft lekker mee en absorbeert enorm veel energie bij een "ongelukkige landing". Bij FG/Marder schiet het stelboutje uit de plastic draagarmen. Dus in dat opzicht heeft HPI het beter voor elkaar. Er zijn vol-aluminium draagarmen achter (Elcon, RAMTech, RC4WD) en voor (RC4WD, RAMTech). Als je de afstelling van veren, wielspoor etc. door hebt, kun je alles zo afstellen dat het toch lang meegaat.

Bij ons op het terrein rijden veel Bajas, Marders, FG's en Hörmanns en aan het eind van een dag rijden zijn het toch wel de Bajas die de dag overleven. Best saai op om een middag/avond twee tankjes weg te stoken zonder schade. :wink:

Even een vraagje tussen door.

Bij mij was vanmiddag het boutje afgebroken die de stalen tandwiel op de koppeling houd.
Dit is de tweede keer dat dit mij is overkomen.
Ik heb dit nu vervangen de een rvs boutje kan dit kwaad of niet.
Ik moet wel bekennen dat dit altijd bij een landing gebeurd.

Is er iemand die dit ook heeft en wat heeft die er aan gedaan.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat dit boutje moet breken bij grote krachten.

Ik hoor het wel.

sleurhutje zei:
Bij ons op het terrein rijden veel Bajas, Marders, FG's en Hörmanns en aan het eind van een dag rijden zijn het toch wel de Bajas die de dag overleven. Best saai op om een middag/avond twee tankjes weg te stoken zonder schade.

Lijkt me nogal gek dat een baja het beter houdt dan een Hörmann , maargoed..... het zal wel. :lol:

En voordat Martin (marmul) of Yorick reageert.... jaja ik weet het de laatste keer en vandaag was ik weer niet aan het rijden met de hormann , na een probleem :-D
Maar dat heeft met de motor te maken... klote zooi :evil: 2 weken terug me ontsteking naar de klote en nu het hele blok :? :lol:

marmul zei:
Bij mij was vanmiddag het boutje afgebroken die de stalen tandwiel op de koppeling houd.

dit kan geen kwaad, maar nu zal je plastieken tandwiel eerder aan flarden getrokken worden :lol: . probeer steeds te landen (van hoge jumps) in neutraal stand maw geef geen vol gas net voor je landt. dat is de reden waarom jouw boutje is afgebroken. als je de auto wilt bijsturen in de lucht (wat ik bij een baja vrij moeilijk vind door het gewicht), probeer dat nog te doen ver voor de landing (makkelijk gezegd hé, maar het is zo)
dus 2 mogelijke gevolgen, boutje breekt of plastieken groot tandwiel trek je kapot bij het landen met full gas.

Henry zei:
En voordat Martin (marmul) of Yorick reageert.... jaja ik weet het de laatste keer en vandaag was ik weer niet aan het rijden met de hormann , na een probleem :-D
Maar dat heeft met de motor te maken... klote zooi :evil: 2 weken terug me ontsteking naar de klote en nu het hele blok :? :lol:

haha ik zeg niets kerel, tenslotte gaat het ook om de fun..alleen de fun laat ons een beetje in de steek afgelopen paar keren :?

// edit:

Weet iemand hier van de Bajarijders uit ervaring welke motor(inhoud) het beste loopt als je alleen maar rijdt voor de fun ( zie Emmen topic hoe we rijden :? )? Er is hoogstwaarschijnlijk zand in de motor gekomen en zit er dus nu aan te denken om een nieuwe te halen. Wat voor mij van belang: trekkracht! Topsnelheid maakt me niet uit, want hoge snelheden worden daar toch niet behaald. Hij moet dus vooral snel optrekken! Er zit dus nu een standaard CY 23 in. Henry gaf al aan dat er ook een gewone zenoah 26cc hoogstwaarschijnlijk in past, maar ben wel benieuwd naar de 29cc versie. Of wordt ie dan echt onhandelbaar? Misschien iemand met een lijstje welke blokjes in aanmerking kunnen komen?

marmul zei:
Even een vraagje tussen door.

Is er iemand die dit ook heeft en wat heeft die er aan gedaan.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat dit boutje moet breken bij grote krachten.

Ik hoor het wel.
Dit probleem wordt veroorzaakt doordat je houder voor je koppelingshuis (clutch bell) niet recht zit of dat de lagers die je koppelingshuis vasthouden versleten zijn. Ik heb dit nu al twee keer zien gebeuren bij anderen en in beide gevallen was één van de twee lagers van de houder versleten.

Henry zei:
sleurhutje zei:
Bij ons op het terrein rijden veel Bajas, Marders, FG's en Hörmanns en aan het eind van een dag rijden zijn het toch wel de Bajas die de dag overleven. Best saai op om een middag/avond twee tankjes weg te stoken zonder schade.

Lijkt me nogal gek dat een baja het beter houdt dan een Hörmann , maargoed..... het zal wel. :lol:
Je hebt rijden en rijden. Wij rijden niet bepaald op vlak terrein en stuiteren en rollen (lees crashen) er naar hartelust op los. We hebben nog geen HT-1 rijders gezien. Leuke uitdaging om te kijken of die wel heel blijven. :wink:

Yorick zei:
Weet iemand hier van de Bajarijders uit ervaring welke motor(inhoud) het beste loopt als je alleen maar rijdt voor de fun ( zie Emmen topic hoe we rijden :? )? Er is hoogstwaarschijnlijk zand in de motor gekomen en zit er dus nu aan te denken om een nieuwe te halen. Wat voor mij van belang: trekkracht! Topsnelheid maakt me niet uit, want hoge snelheden worden daar toch niet behaald. Hij moet dus vooral snel optrekken! Er zit dus nu een standaard CY 23 in. Henry gaf al aan dat er ook een gewone zenoah 26cc hoogstwaarschijnlijk in past, maar ben wel benieuwd naar de 29cc versie. Of wordt ie dan echt onhandelbaar? Misschien iemand met een lijstje welke blokjes in aanmerking kunnen komen?
29cc is voor een Baja dikke overkill. Ten eerste, neem een goede uitlaat. Een X-Can houdt nog teveel in. Ik heb een Dominator erop zitten en met een standaard 23cc CY hou ik met gemak een Zenoah 26cc RC04 met JetPro v3 bij. Met een Dominator kun je in een paar uur je diff opwikkelen (plastic huis krom), je aandrijfassen opwikkelen (9* gedraaid), cups lekker inslijten, spur gears en pinions wegvreten etc.. Dus als je dat met een 29cc doet, draai je alleen maar ongecontroleerd rondjes door een overvloed aan vermogen en is alles nog sneller stuk.

In de US van A hebben ze mooie Dyno-tests gedaan met diverse uitlaten. Hier voor X-Can met lange en korte stingers en voor alle andere uitlaten hier. Daar kun je duidelijk zien wat een verschil in vermogen een uitlaat kan opleveren.

Heb van het weekend mijn 2e uitlaat krom gereden plus dat er nog eens een keer hoogstwaarschijnlijk zand in de motor is gekomen, dus moet zowiezo beide onderdelen nieuw kopen. Waarschijnlijk kan ik een nog terugbuigen, maar die komt er voorlopig niet meer achter.

Als ik jou goed begrijp sleurhutje is het gewoon de beste optie om het weer bij een 23cc (revisie?) te houden icm een Dominator?

Als ik een keer tijd over heb op een zondag ,wil ik best wel een keer naar jullie toekomen sleurhutje.

Maar het is wel bijna 1,5-2 uur rijden... dus daarom als ik tijd over heb :-D
En ik zou dan nog een plekkie over hebben, dus als bijv. iemand van bigscle rijders Emmen ook mee wil. ?? :-D

Yorick zei:
Heb van het weekend mijn 2e uitlaat krom gereden plus dat er nog eens een keer hoogstwaarschijnlijk zand in de motor is gekomen, dus moet zowiezo beide onderdelen nieuw kopen. Waarschijnlijk kan ik een nog terugbuigen, maar die komt er voorlopig niet meer achter.

Als ik jou goed begrijp sleurhutje is het gewoon de beste optie om het weer bij een 23cc (revisie?) te houden icm een Dominator?
Pas als je je motor openmaakt weet je zeker of er zand in is gekomen. Revisie is niet zo'n probleem als je over de juiste materialen en gereedschappen beschikt. Twee nieuwe krukaslagers, twee oliekeerringen en twee naaldlagers, nieuw zuigerveertje en je komt een heel eind voor zo'n 20 euro per motor. Als je cilinder(wand) versleten is, dan wordt het duurder. Een nieuw setje (cilinder plus zuiger compleet) kost zo'n 45 dollar. Na wat zoeken koop je een compleet CY 23cc blokje voor zo'n 90 dollar (23 dollar verzendkosten).

Ik haal net mijn Diff uit elkaar omdat ik nieuwe lagers had besteld en gelijk de koperen bushings (b080) wilde vervangen door "echte" lagers en guess what...

totaly empty. nix nada nothing helemaal geen olie erin. Nu vroeg ik me gelijk af he... zou het warpen van het diffhuis kunnen komen door de olie? Ik heb er toch best wat litertjes op zitten met dit diff...zonder olie waarschijnlijk... en ik had geen echte problemen met rijden.

Ik heb trouwens alle lagers van de Baja binnenkort weer op voorraad in complete sets als je interesse hebt moet je maar even een gil geven.

keone zei:
Ik haal net mijn Diff uit elkaar omdat ik nieuwe lagers had besteld en gelijk de koperen bushings (b080) wilde vervangen door "echte" lagers en guess what...

totaly empty. nix nada nothing helemaal geen olie erin. Nu vroeg ik me gelijk af he... zou het warpen van het diffhuis kunnen komen door de olie? Ik heb er toch best wat litertjes op zitten met dit diff...zonder olie waarschijnlijk... en ik had geen echte problemen met rijden.

Ik heb trouwens alle lagers van de Baja binnenkort weer op voorraad in complete sets als je interesse hebt moet je maar even een gil geven.
Ik vul het diff regelmatig bij. Bij mij is het verdraaien puur door teveel vermogen gekomen. Hierdoor trekt het tandwiel wel in het rondte maar de aandrijfassen hebben wat meer tijd nodg. De plastic ogen zijn wat opgerekt en de boutjes zaten er een beetje los in. :?

Ik heb twee boutjes door moeten zagen omdat ze bleven rond tollen in de plastic oogjes. Het gaat gewoon vol met diffolie hoor maar ik vroeg me zo af.

En daar kom je nou mee... haha

Maakt niet echt uit want ik vervang dat soort boutjes toch meestal gelijk aangezien ze helemaal volgepropt zitten met loctite

keone zei:
En daar kom je nou mee... haha

Maakt niet echt uit want ik vervang dat soort boutjes toch meestal gelijk aangezien ze helemaal volgepropt zitten met loctite
Ja, het meest vage vind ik dat ze een nylock moer nemen en dan toch loctite gebruiken. Merkwaardig... :? En dan wel bezuinigen op een paar (flut) lagertjes. :evil:

Ja en als het nou om hele dure lagers ging waar ze echt op konden besparen....

maar ja een paar dolar keer 10.000 auto's ... steek je toch in je zak.

Ik heb de bushings in ieder geval gelijk vervangen ...

keone zei:
Ja en als het nou om hele dure lagers ging waar ze echt op konden besparen....

maar ja een paar dolar keer 10.000 auto's ... steek je toch in je zak.

Ik heb de bushings in ieder geval gelijk vervangen ...
Maar je gooit wel je naam te grabbel als het gaat om kwaliteit. Dan toch liever een paar dollar meer en 4 lagertjes extra.

Het zijn er zelfs maar 2 - 3 eigenlijk als je de missing bearing meetelt.

Maar inderdaad het staat niet echt voor een hoog kwaliteits gehalte hoewel ze een hele hoop andere dingen juist weer wel goed hebben gedaan.

Ik ben trouwens benieuwd hoe de nieuwe versie veringen er uit gaan zien.

Had je trouwens de nieuwe bandjes van Hostile al gezien?

http://www.hpibajaforum.com/forum/showthread.php?t=11775

Back