Austria Elefant

Graag gedaan. Fijn dat het lukt. Onder welke hoek heb je het weefsel nu op de romp gelegd?

0-90. Voornamelijk omdat het zo lekker simpel knippen was. Het glas is niet nodig voor sterkte of stijfheid van de romp, de romp is sterk genoeg. Het is meer om een harde toplaag te creeren. Orientatie van het weefsel is dus niet zo belangrijk.

Raymond,

Hij wordt hartstikke mooi zo.
En (ik weet uit ervaring) heel erg sterk.

Nog 1 tip (ja, ik blijf maar bezig) na afloop nog een keer aflakken.
Epoxy is behoorlijk UV gevoelig en verouder behoorlijk in de zon.
Je had het glas er wellicht beter met G4 oid. op kunnen zetten. Dat maakt voor de sterkte nauwelijks uit.

Gr. Dirk.

Hmmm, voortaan zal ik beter lezen. Ik zag ik een ooghoek epoxy, en toen ging ik interpreteren .... :oops:

Laatst bewerkt:
Orientatie van het weefsel is dus niet zo belangrijk.

T'gaat niet om de sterkte, onder 45° laat het zich nog makkelijker om ronde vormen soppen, that's all..... Je had er dus de ribbel bij de neus mee kunnen voorkomen. Nogmaals, het is 'finetuning'.

Laatst bewerkt:
Berrie, goede tip. Voor de volgende kist dan maar. 2e helft van de romp is vanmiddag nl ook gedaan.

Dirk, ik neem aan dat je inmiddels gezien hebt dat de romp met G4 geglast is. Er komt nog een dunne laag G4 overheen. En er komt ook nog een laag gekleurde verf als toplaag, dus dubbel goed.

Oeps, dit draadje staat opeens 15 plaatsen naar beneden!

Fotor, istie al vliegklaar?! ;)

Helaas Berrie, hij is nog niet klaar. Het is niet te geloven, maar ik moet gewoon een aantal dagen achter elkaar werken! Na een hele rustige winter ben ik nu bezig een aantal Fransen op te leiden in de simulator. Je waant je de hele dag op de set van 'Allo allo'. Helaas blijft er na een lange en intensieve instructiedag weinig tijd en zin over om nog te knutselen. Maandagmiddag t/m donderdag ben ik weer vrij en kom ik dus weer een eind verder. Ik verwacht nog 2 weken nodig te hebben.

Gisteren heb ik de Elefant (min één vleugelhelft, zo groot is het lokaaltje niet) meegenomen naar een clubavond. Ik kreeg van meerdere mensen opmerkingen over een nette afwerking. Altijd leuk om te horen. Men was onder de indruk van het formaat en het uiterlijk van het vliegtuig.

Vandaag één vleugel van de Olifant gesneden/gesmolten. Ik denk dat het redelijk gelukt is. Het was een eerste poging. Er moet nog wat na geschuurd worden maar dat stelt bijna niets voor.

Wordt vervolgd

full
.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Wim, wat ga je als ligger gebruiken? Koolstof staaf erdoor? Koolstof mat / roving aan de boven- en onderzijde? Wordt het beplankt of gefolied?

Schuim olifant

Wim, wat ga je als ligger gebruiken? Koolstof staaf erdoor? Koolstof mat / roving aan de boven- en onderzijde? Wordt het beplankt of gefolied?

Dit schuim is Roofmate, het is een vormvast en hard schuim. Piepschuim is slap en heeft een omhulsel nodig.
Net als bij mijn Blu-Guppy wordt de vleugel op de plaats van de ligger in de lengte open gesneden.
Dan gaat er een hard houten latje in van 25 x 4 mm en wordt deze aan twee kanten met PU-lijm in gesmeerd, Na drogen heb je een erg sterke plank. Uiteraard is het mogelijk maar niet noodzakelijk om heel de vleugel te beplanken.
Maar omdat dit een errrrug smalle en bovendien errrrug dunne vleugel is moet ik het resultaat afwachten.
Als ik het vleugel oppervlak fijn ga schuren kan ik er Histor Perfect Finisch (hoogglans)op rollen met een lakroller. Waarschijnlijk is het ook mogelijk om er een folie over te spannen.
De stijfheid van de vleugel(Blu-Guppy) is te vergelijken met die van een Easy Glyder.
Naast de ligger wordt er een aluminium buis ingelijmd met een binnendiameter van 8mm. Daar past dan weer een Verenstalen pen in van 8 mm.
Ik begrijp dat er lange smalle rolroeren opmoeten om een goede reactie te krijgen?
Zou 50% van de vleugellengte genoeg zijn?

Wordt vervolgd

De buigstijfheid krijg je wel op orde met die latten. Ik zit een beetje in over de torsiestijfheid. Gewoon liggers inlijmen en kijken hoe het aanvoelt. Als het goed voelt gewoon vliegen.
Ik denk dat 50% wel voldoende moet zijn voor de rolroeren. Gewoon proberen. Het wordt natuurlijk geen F3A kist die crisp de hoek om gaat, dit gevaarte rolt statig en langzaam.

In plaats van wat foto's deze keer een filmpje. Tijdsduur origineel: net geen uur.

Erreg leuk... ik zie nou ook voor het eerst foliescharnieren in de maak. Had je die aileron nou tevoren rondom bespannen of had je de bovenkant nog kaal gelaten? En heb je eigenlijk nog een strook folie aan de onderkant in de scharniernaad gezet of vind je dat niet nodig?

Als ik zou beginnen een dergelijke klus te filmen dan kan ik er op rekenen dat ik ergens halverwege verschrikkelijk zit te klooien zodat ik het nooit aan iemand zal willen laten zien... :rolleyes:

Bart, alleen de onderzijde van het roer was vooraf bespannen. De bovenzijde wordt bespannen met dezelfde lap als de vleugel. Aan de binnenkant van het scharnier plak ik 3 korte stroken folie, dus niet over de hele lengte van het scharnier. Normaal plak ik het roer al aan de vleugel met die stukjes (2:20-2:40) voordat de grote lap folie op de bovenzijde van de vleugel komt, maar dat was ik even vergeten. Nu is het dus tussendoor gegaan.

Als je loopt te klooien valt het op een filmpje als dit niet zo op. Ik geloof dat de versnellingsfactor op 18 oid uitkwam. Een minuut geklooi is dan binnen enkele seconden voorbij zonder dat iemand het gezien heeft.

Leuk filmpje Raymond. Mooi om te zien dat je lekker opschiet. Toch blijft het lastig voor te stellen dat die vleugel straks 5 meter meet als je 1 zo'n deel in je handen hebt. Zooooooo slank, ongelofelijk mooi!

Succes verder!

Gr,

Johan

Ik heb de romp gespoten. Allereerst moest daarvoor ruimte worden gemaakt in de schuur.
full

Daarna werd de schuur omgebouwd tot spuitruimte.
full

Ik heb 4 lagen verf aangebracht. Het resultaat is niet helemaal waar ik op gehoopt had.
Voor mijn gevoel was alles aardig glad geschuurd. Laatste keer schuren met P800. Alles voelde lekker glad aan met de vingers. Mijn ervaring is dat je naden het beste voelt met je vingertoppen, maar alles leek goed glad. Toch zijn enkele randen van de glasmat nog goed te zien.
full

Ook andere overgangen zijn zichtbaar, maar minder storend.

Verder is ook de structuur van het glas nog te zien, had ik ook niet verwacht. Onderstaande foto is het stuk balsa bovenop tussen de vleugelwortels. Mogelijk ben ik daar een 2e laag G4 vergeten aan te brengen. Op de rest van de romp is het een stuk minder, maar nog wel zichtbaar.
full

Dit is wel een hele stevige close-up. Op een halve meter afstand zie je het nauwelijks nog.

Daarnaast is de kleur een stuk witter dan ik had verwacht. Het probleem is dat er maar erg weinig keus in kleuren is bij de spuitbussen. Dit zou wat gelig wit moeten zijn, maar als ik de romp naast de gefoliede staart leg is het toch akelig wit. De romp lijkt ook witter dan de kleur van de dop van de spuitbus.
full

De kleur vind ik eigenlijk nog het meest jammere. Op zich is het helemaal geen verkeerde kleur voor een zweefvliegtuig, maar ik had het wat geler willen hebben, meer in de kleur van de vleugels (of zelfs nog iets donkerder). De niet optimale kwaliteit neem ik voor lief. Op meer dan een meter afstand zie je dat niet meer.
Spuiten blijft geen hobby van me. Ik ben er niet goed in, vind het niet leuk en het lukt vaak niet zoals ik hoop. Geef mij maar folie, dat kan ik wel aardig goed en vind ik veel leuker om te doen.

Bij de zoektocht naar een spuitbus kwam ik een mooi scharnier tegen dat dienst kan doen als voorste ophanging van de schaats.
full

Ring gaat eraf, dan de dubbele stalen pen de romp in met epoxy en de schaats aan het platte deel.

Back