Martin, die races zijn gesponsord en je krijgt heel veel waarde voor je geld. Je kunt de grote helden zien en met ze rijden en je bent onderdeel van een feestje voor weinig geld.....Iedereen weet dat dat veel rijders opleverd. Heel ander verhaal dan op een afgelegen circuit staan met jan modaal. Dat kun je niet vergelijken met elkaar.
Als voorbeeld: ETS is zeer populair. Het NK heeft dezelfde regels maar er verschijnen maar 20-25 man voor de stock TC klassen terwijl degene die geen NK rijden wel naar de ETS gaan. Idem met de Benelux race op Rucphen. Daar hadden ze dezelde 13.5t klasse als de ETS maar er waren minder dan een hand vol inschrijvingen en is de klasse niet doorgegaan.
Dat heeft met de waarde oftewel perceived value van een evenement te maken. Rijders maken een keuze en de ETS is leuker/meer waar voor je geld. Heeft niet zoveel met de regels te maken of dat het democratisch is of niet.
Nog een voorbeeld: F1 klasse op de ETS wordt met (gesponsorde) rubbere banden en 180mm gereden. Degene die F1 op de club rijden bouwen na de ETS hun auto om naar 200mm en foam. Dat doen ze niet omdat rubber banden beter of leuker rijd

maar omdat de waarde van foam blijkbaar op lokaal niveau hoger is dan met rubber rijden. (leuker/ goedkoper/beter te rijden etc) Op de ETS maakt het voor de rijders blijkbaar niet uit omdat er dan andere zaken meespelen.
Nog een voorbeeld: In Lingen is er een nieuwjaarsrace (indoor). Formule 1 is ook een klasse en zolang het een f1 is mag alles rijden (corally etc ook). Geen motor of regelaar regels, als ik met een 4.5t wil rijden mag dit. Na een week 14 inschrijvingen en na 2 weken 21 inschrijvingen en de klasse is vol. Geen regels, alles mag. Als vergelijking bij de ETS zijn er wat...gemiddeld 30-35 man die formule 1 rijden en dan heb je het over een groot gesponsord evenement waar de klasse vaak als 2de klasse wordt gereden.
Zo zie je dat wat op een groot evenement gereden wordt niet per definitie ook op lokaal niveau populair is en vice versa. Die vergelijking gaat vaak niet op.
Maar wel een leuke discussie. Een idee hier neerzetten is makkelijk, een uitgewerkt plan is een ander verhaal en daar ben ik het met roelof zeker mee eens. Sommige zien dat als beren op de weg, ik zie dat meer als een normale weg die bewandeld moet worden.