Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 8 apr 2009.

1. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Baaninzet is ook nooit een probleem maar bij paniek (lees schade) wordt het wel eens vergeten. Het probleem is er eerder wanneer de wedstrijdleiding er geen melding van gemaakt heeft en de concurent vindt dat de falende baaninzeter alsnog gestrafd moet worden. Daar is een protestformulier voor maar oh jee, dan wordt je naam als klachtindiener bekend gemaakt en dat willen ze ook niet dus gaan ze 5 dagen lang bij de sectie zeuren die achteraf zonder een protest of beroep ook niets kan.

2. arcell

arcell

Lid geworden:
    21 mrt 2007
    Beleving

Het is duidelijk dat de beleving van de deelnemers alhier mijlenver uiteen ligt.
    Mocht er een potentiële 1/8 rijder zijn die informatief eens gaat neuzen op dit topic dan zal zijn potentie als een donderslag bij heldere hemel verdwenen zijn na het lezen van al de mooie alinea's.
    Het is duidelijk een kippenren met veel te veel kippen en daar gaan we weer, geen haan.
    Voor Hans............ik zou mijn tijd hier niet verdoen man, stel jezelf kandidaat indien je er brood in ziet maar verwacht niet Hans dat je het tij zomaar kunt keren en zeker niet met figuren en denkwijze's als hier ruimschoots geventileerd.
    Er zijn weinig dingen die ik deel met Bananen man maar over die statuten kon hij wel eens gelijk hebben.
    Een wijze regel wat mij betreft, laat dit topic aan de 1/8 rijders en hen die dat willen gaan rijden, de toegevoegde waarde van 1/8 hobbelaars en 1/10 knutselaars is gewoon teveel van het goede en hoort hier niet.
    Roelof heeft het topic volgens mij specifiek gecreëerd voor de 1/8 on-road, als iedereen zich er mee gaat bemoeien dan is het hek van de dam voor zover is dat wel duidelijk.
    Laat ook duidelijk zijn dat het topic op dit moment een destructief gehalte heeft waar je u tegen zegt, volgens mij ook niet geheel de bedoeling.
    Ik bemoei me er in ieder geval niet inhoudelijk meer mee want ik ken mijn plaats, ik heb mijn zegje gedaan en het is goed zo.
    Ondanks alles hoop ik dat er een oplossing komt voor jullie allen.

3. hansdo

hansdo

Lid geworden:
    13 jan 2006
    Martin; he,he, eindelijk iemand die het begrijpt.
    Ik moet en moest het zelf ook nooit van de snelste ronde hebben maar er zijn rijders die dat wel leuk vinden en daar goed in zijn . Het aardige van deze opzet vindt ik dan ook de veelzijdigheid . Rijders die beide beheersen komen dan ook boven drijven en dat zijn terecht de betere rijders.

Peter; Ja gewoon 3 kwalies en daarna de finale .

Noodgreep; De nomac zou kunnen overwegen om een 50 a 60 tal (afhankelijk van het aantal NK gangers) op voorraad te nemen die bij het niet kunnen leveren van de leverancier ingezet gaat worden bij de finale . De kwalies rijden dan de mensen op hun eigen ongesmeerde banden . Op deze manier zouden ze bij misbruik geen grote voordelen behalen en bovendien valt het snel op . Bij de laatste NK zouden die banden gewoon op de NK ingezet kunnen worden.

4. M7H

M7H Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2004
    Duidelijk ben je ff een beetje kwijt hoe het in de on-road momenteel gaat, geeft niet Jaap, ik zal het je ff uitleggen. :D

Baaninzetten is onder het huidige systeem lastig op het moment dat we bij de finales zijn aangekomen, dan stromen er namelijk mensen door, en die hebben hun tijd nodig om hun auto te prepareren voor de volgende finale, ergo baaninzet zit dan "in de weg", als ook er baaningezet dient te worden door de niet doorstromers naar de volgende finale, maar dat weet je pas heel laat.....
    (Ook meteen antwoord voor Peter ;))

Proberen op een clubrace kan een idee zijn, maar daar is momenteel de opkomst dusdanig laag, dat er maar 1 finale is en geen halve enzo.... er valt dus niets "te proberen"

Bij 6 kwalificatie ronden en 150 man ja, en verdeelt over meerdere dagen....
    Het zou bij ons wel een oplossing kunnen zijn in geval van regen, want je verplicht de rijder ook in de regen te rijden, en dan zie ik weer mogelijkheden voor een ouder voorstel van mij, maar ik zal hier niet over in detail treden.... :D

Laatst bewerkt: 17 okt 2013
  5. M7H

M7H Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2004
    2 klasses kunnen ook in het voorstel van Hans blijven, alleen rijden we door elkaar.

Blijft wel over de eerder gemaakte opmerking van Richard dacht ik, of de huidige wedstrijdsystemen (RCM, mylaps) dit wel aankunnen.....

6. QuiXoTic

QuiXoTic

Lid geworden:
    20 sep 2005
    Dit argument komt vaak langs, maar de enige Nederlander die echt op het hoogste niveau mee strijdt (Jilles Groskamp) rijdt nooit NK's. Dan zijn er nog drie rijders in het NK die internationaal een klein beetje meedoen (Rick V, John Ermen en Robin d'Hondt). Dus dan zou je voor 3 rijders de regelementen laten aansluiten bij de internationale reglementen terwijl Jilles aantoont dat het NK niet relevant is om het internationaal goed te doen.

Volgens mij kan je je dan beter richten op die andere 51 rijders, zolang de technische reglementen maar niet afwijken.

7. hansdo

hansdo

Lid geworden:
    13 jan 2006
    Ruud, we delen dezelfde frustratie maar we vinden het beide ook gewoon een leuk spelletje anders hadden we er al lang mee gestopt. Ik wil er niet aan dat er in onze hobby/sport geen weldenkende mensen meer zijn alleen laten die zich op zo'n forum niet horen om deze discussies niet aan te hoeven gaan.
    En als ik dadelijk toch weer 60 of meer mensen aan de start van een openclub 1/8 ziet staan die een spannende cleane race rijden op schone banden met een op een auto lijkende body , en dan weer een Nk met 50 regiodeelnemers ,50 B klassers en 50 experts ,ach dan ben ik dit hier weer snel vergeten :) Hoe heette dat ook alweer, oja " I have a dream " .........

8. hansdo

hansdo

Lid geworden:
    13 jan 2006
    Over die Toppers en Gilles is een goeie ,overigens reed onze oude topper 'Rody Roem ' ook zelden een NK mee . Ik vindt Jilles wel het ultieme voorbeeld en ambassadeur voor onze sport , geef hem een auto en hij rijdt er mee vooraan , nooit geen kapsones .

9. Bart_Banaan

Bart_Banaan Forum veteraan

Lid geworden:
    26 nov 2003
    Verlies niet de realiteit uit het oog dat de modelbouw wereld tegenwoordig veel meer versnippert is dan 'vroeger'. Toen kon je in de modelbouw winkel kiezen uit 3 of 4 klassen en 10 modellen. Nu bestaat er voor elke niche een eigen model; de keuze is reuze. Het internet zorgt dat alles te zien en te horen is. Over elk model is wel een artikel geschreven en een actie filmpje gemaakt.

Vroeger moest je naar een club om de auto's in actie te zien en zag je een 1:10 nitro of electro of 1:8 nitro. Nu zie je elk model, elke klasse op het internet inclusief filmpje, reclame, meningen etc.. Je hoeft niet meer naar het circuit om voorlichting te krijgen, je vindt eerder meningen over een bepaald model of klasse op het internet dan dat je een überhaupt circuit vindt.

Wedstrijd-rijden is nu een toevoeging aan de RC-car beleving, vroeger was het de drijfveer achter de markt. Clubs zijn te weinig zichtbaar en maken te weinig reclame voor zichzelf.
    Een RC auto geïnteresseerde van tegenwoordig komt bijna niet in aanraking met de 1:8 onroad; hij moet dan toevallig een model kiezen wat op een circuit wordt toegelaten en binnen een wedstrijd klasse valt.
    De keuze om wedstrijden te gaan rijden is een andere dan 'vroeger'; Nu kies je een model wat je leuk vindt en voor de meeste modellen bestaan helemaal geen wedstrijden.

Wij zijn ooit de Truggy Cup gestart en toen hebben we alle importeurs en modelbouw winkels (on-en offline) een stapeltje flyers gestuurd en hen gevraagd om die flyer bij elke verkochte truggy mee te geven; dat was een groot succes; vrijwel alle truggyrijders waren op de meteen hoogte van het bestaan van die wedstrijdserie en deze bestaat nu nog steeds...

10. Bart_Banaan

Bart_Banaan Forum veteraan

Lid geworden:
    26 nov 2003
    Nederland heeft wel meer toppers dan alleen Jilles hoor! Kay Koops en Hessel Roskam zijn goede voorbeelden die beide minstens een net zo goede ambassadeur zijn voor de sport, maar die vallen buiten het 'nitro gezichtsveld'.
    Over de Roem uit het verleden kunnen we lang praten; in die tijd reed ook Frank Cromberge (de man achter Samba uitlaten) die het als eerste (en zo ver ik weet enige) Europees Kampioen was in twee klassen tegelijk (1/8 nito offroad en 1/8 nitro onroad), maar die wordt vaak vergeten...

Laatst bewerkt: 17 okt 2013
  11. M7H

M7H Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2004
    Tuurlijk Jaap, maar zoals je al zei die vallen buiten het gezichtsveld, maar vooral omdat we het hier over de 1/8 Sectie hebben...

12. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Misschien zie je het niet maar er zijn meer mensen die internationaal rijden. OK, op de EK's zie je ze niet maar wel op een enkele GP of een andere internationale wedstrijd met de EFRA opzet.

13. M7H

M7H Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2004
    Ja, en?
    Dus als we in NL niet volgens dit EFRA systeem rijden, dan ben je meteen kansloos op zo'n evenement?

Ik zeg niet dat we het in NL om moeten gooien hoor, dat niet, maar het EFRA "moeten" volgen daarin is voor mij geen argument....

14. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Ik geef alleen aan dat er meer zijn dan de genoemde en dus de groep groter is dan in dit topic aangegeven.

15. Richard E

Richard E

Lid geworden:
    20 okt 2005
    Ik vind eerlijk gezegd dat er best goeie ideeën voorbij komen. Goed om te zien dat er best wel creatief nagedacht wordt over de regels. Beetje out-of-the-box denken is altijd goed, zoals Roy het ook al aan gaf. Wat vinden jullie bijvoorbeeld van het NK en Nomac Cup wedstrijdsysteem zoals dat bij de Largescale Toerwagen wordt toegepast? Dat werkt bij hen al jarenlang heel erg goed en zou je bijvoorbeeld met het grootste gemak zo 1 op 1 kunnen overnemen. Ik roep ook zomaar even wat, of wie weet zijn er nog wel andere veel betere ideeën?

16. _Dave_

_Dave_

Lid geworden:
    25 nov 2005
    Even ter aanvulling naast Mach One is ook de Raco2000 ook al jaren lid van de offroadsectie van de Nomac. Maar ja de Raco2000 wordt snel over het hoofd gezien want daar is ook een onroad cicruit.

En het 1:10 kwalificatie systeem wordt hier niet helemaal goed begrepen. Je hebt 4 minuten de tijd om 3 op een volgende snelle ronden te maken. Wordt je dus een keer gehinderd of maak je zelf een foutje kun je gewoon nog een poging wagen want er is tijd voor. Heb je een vijf minuten systeem zoals nu in de 1:8 en je maakt dan een foutje of je wordt gehinderd dan verlies je die hele kwalificatie ronde.

En het niet op tijd of niet baaninzetten is naar mijn mening meer een mentaliteitskwestie van de rijders. Wel willen dat een ander er op tijd is en hard voor je loopt maar zelf het liefst niks doet.

17. hansdo

hansdo

Lid geworden:
    13 jan 2006
    Omdat ik tegenwoordig ook big scale TW rijdt en zelfs een keer een NK heb mogen meemaken weet ik hoe dat werk . Ik vindt dat het systeem voor de Nomac rijders zijn doel voorbij schiet . De kwalies wordt ,net zoals bij de 1/8 , ingedeeld naar sterkte maar bij de halve finale die daarna wordt verreden (30min) wordt alles op een hoop gegooit en rij je als Nomac rijders gewoon tussen de snelle jongens in en ben je alleen maar bezig met het opzij gaan .... dat je daarna nog 20min een aparte finale mag rijden is een pleister op de wonde.
    Beter is daar gewoon de Nomac en NK uit elkaar te houden of zoals ik voorstel 1 grote finale in series naar sterkte (kwalie) zodat je je finale kan rijden tussen rijders met min of meer gelijke rijsterkte ,dat is toch de beste garantie voor het gewenste 'close racen ' .

18. Richard E

Richard E

Lid geworden:
    20 okt 2005
    Wat is er anders t.o.v. de grande finales die jij voorstelt Hans? Daar wordt je dan ook op kwalie resultaat ingedeeld? Of, zoals jij het verwoord, wordt alles op een hoop gegooid? Kun je hier iets over zeggen? Misschien lees ik ergens overheen hoor ... sorry in dat geval, zie het niet als beren op de weg, maar veel meer als een vraag over iets dat me onduidelijk is ...

19. hansdo

hansdo

Lid geworden:
    13 jan 2006
    Bij de 1/5 TW is er bij de kwali niets aan de hand ,zijn 20 deelnemers en de 10 sterkste rijden samen in dezefde heat . Echter bij de halve finale die daarna volgt krijg je volgens het kerstboom principe dat ook de sterke rijders over beide finale's worden verdeeld zo ook de andere rijders . Uitgaande van geen direktgeplaatsten; rijdt in 1 halve finale zowel de snelste als de langzaamste rijder samen dezelfde halve finale en daar zitten grote verschillen kwa rij niveau met als gevolg dat de snelle jongens de langzamere een aantal keren moeten inhalen . Van close racen is geen sprake.

Bij 1 finale verdeeld over meerdere heats (indelingen) wordt de finale indeling ook gedaan aan de hand van de kwalies uitslag maar niet verdeeld over een A en B tak . Dus hier worden de snelsten bij elkaar in de finale heat gezet vervolgens de volgende 10 vervolgens etc.... Dus de onderlinge verschillen worden gehalveerd tov het kerstboom principe.
    Het kerstboom principe functioneert eigenlijk alleen bij grotere deelnemers aantallen.

Verwacht overigens wel weerstand van de snelle jongens bij toepassing van het 1 'grande'finale systeem want voor hen die normaal altijd finale rijden zit er een risico aan namelijk dat als zij in dit systeem al direct uitvallen na 1 minuut kunnen zij onderaan eindigen en dat zou zomaar een 50e plaats kunnen zijn . Nu kunnen zij bij uitval in de finale niet verder kegelen dan de 10e plek .
    In het echte racen is het natuurlijk niet anders ,val je daar snel uit zak je ook naar de onderste plaatsen.

Als je er onduidelijkheden zijn wil ik dat natuurlijk best proberen uit te leggen ,zie niet altijd beren op de weg . :)

20. Richard E

Richard E

Lid geworden:
    20 okt 2005
    Ahaa OK Hans, dus als ik het goed begrijp bedoel je het als volgt. Corrigeer me maar. 3 kwalificaties voor iedereen, 4 minuten per kwali en dan telt het snelste resultaat over 3 ronden. Daarna 1 serie A-B-C(-D-E-F) finales van 30 minuten voor iedereen. Vervolgens gooi je alle ABC finale resultaten op een hoop en daaruit volgt de uitslag. Klopt dit?

Deel Deze Pagina