Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 8 apr 2009.

1. hansdo

hansdo

Lid geworden:
    13 jan 2006
    Bart ,ik was niet op de hoogte dat de Nomac geen off road (meer) afdeling meer heeft ,lijkt me jammer want ik heb het idee dat er nog al wat van die dingen rond rijden. In 1 ding zijn we het eens dat er meer concurentie is gekomen voor onze sport/hobby. Dat is ook de reden waarom ik mij sterk maak voor aanpassingen aan onze sport aan deze tijd .

Zie het als een winkel die in eerste instantie de enige is in zijn branche en de zaken lopen goed . Vervolgens komt er een concurent in zijn verzorgingsgebied maar hij doet zijn zaken al jaren zo en vertrouwd erop dat dat nog heel lang door kan gaan. Vervolgens lopen steeds meer 'klanten 'over maar de winkelier maakt zich niet druk en veranderd niets want er komen toch nog steeds mensen bij hem over de vloer en het is al jaren goed gegaan . Uiteindelijk kan hij zijn rekeningen niet meer betalen en vraag zich af hoe dat nu kan ,hij zag immers nog steeds mensen bij hem in de winkel . Maar omdat de achteruitgang geleidelijk maar gestaag ging viel het hem niet op dat zijn klantenkring slechts 20% was wat hij aanvankelijk had . Zijn concurent zat namelijk niet stil en bood de klant steeds meer plezier voor zijn geld ..............................

Dus Peter ,dat moment moeten we voor zijn en altijd blijven denken hoe we de zaken leuker ,spannender ,eerlijker en dan voor iedereen ,snel of langzaam ,kunnen maken .
    En ja dat moet ook bij de clubs beginnen, je zou toch maar met zo'n gecompliceerd ding als een 1/8 als beginner op de baan komen ,hulp is vaak ver te zoeken want veel competitie rijders laten zich op de clubwedstrijden niet al te vaak zien en de wedstrijdrijders die dat wel doen beschouwen te vaak de langzamere rijders als sta in de weg in hun poging een nieuw baan record te vestigen met hun gesmeerde banden . Ik maak nog vaak mee dat dan toch ervaren rijders een waas voor hun ogen krijgen en geen oog hebben voor de nieuwkomers die zich het lazerus schrikken als zo iemand ze voorbij komt razen . Na een paar keer zie je die mensen niet meer terug.
    Dus over de hele linie moeten we de mensen MEER bieden voor hun dure geld ,hulp,gezelligheid ,fun in de sport en betrekken in het geheel ongeacht met wat voor spul ze naar de baan komen.

Mijn idee:
    5 min kwalies met de 3 snelste ronden, daarna een 'grandfinale 'voor iedereen van ca 30 min. De totale uitslag sorteren naar beste tijd . Voor de 1 en 2e heat nieuwe 'handout'tyres en de 3e heat op de overgebleven banden . Sanctie voor rommelen met de banden is diskwalificatie voor de rest van het seizoen . Voor de grandfinale ook 1 set banden . Benodigde sets banden dus 3 op de wedstrijddag . Mocht toch blijken dat er gerommeld wordt met de banden voor de 3e heat kan men besluiten ook dan verse banden uit te geven.
    De banden leverancier zorgt ervoor dat de banden aanwezig zijn en wil helpen met de uitgifte daarvan (heb ik al naar geinformeerd ) ,de rijders betalen de banden voor de wedstrijd op zaterdag of op de zondag voor 9,30 uur direkt aan de leverancier.

Denk je onvoorziene dingen tegen te komen kan je dat melden maar niet zonder over een oplossing daarvoor nagedacht te hebben !

Laatst bewerkt: 16 okt 2013
  2. Bart_Banaan

Bart_Banaan Forum veteraan

Lid geworden:
    26 nov 2003
  3. hansdo

hansdo

Lid geworden:
    13 jan 2006
    Zoals al eerder gezegd is de site niet altijd actueel en/of spannend en ik moet bekennen dat ik daar dan ook niet veel op rond surf .Maar ik vindt het apart dat we geen 1/8 off road hebben ,is daar dan een reden voor ?

4. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Zou je meer uitleg willen geven op de volgende vragen?

- Wat is de gedachtengang achter de 3 ronden kwalificatie welk voordeel/plezier is hier mee te bereiken dat er meer rijders aangetrokken zullen worden?
    - Waarom nog kwalificeren als je toch een finale rijdt om alsnog snelste te worden? Ik snap dat er automatisch finales aangemaakt worden op snelheid maar een slechte kwalificatie geeft alsnog direct een kans op een hoge finish, de wedstrijdelement van het moeten opklimmen is geheel weg.
    - welk plezier/voordeel geeft het finalesysteem waarmdoor er meer rijders aangetrokken gaan worden?
    - Waar is de wedstrijdelement voor een eigen podium onder de minder snelle rijders of praat je nog over 2 apparte klasses?

En dan de banden....
    - de na de heat overgebleven banden worden ingenomen of mag je die meenemen? Dat laatste zou een foute keuze zijn.
    - banden voor een aantrekkelijke prijs?
    - BTW bon? (er zijn rijders en sponsoren die hier wat mee kunnen)
    - Is er een aanbod van meerdere merken?
    - en wat nu als er geen banden zijn? Is er een noodplan? (genoeg verhalen bekend dat rijders niet op tijd hun banden hadden...)

Maar dien het in als voorstel en laat de rijders beslissen.

5. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    De 1:8 offroad competitie is denk ik al zeker een 15 jaar geen onderdeel meer van de NOMAC.

6. hansdo

hansdo

Lid geworden:
    13 jan 2006
    Roelof,je had je toch terug getrokken als sectie lid ?
    Je maakt het vinden van een nieuw sectie bestuur er niet gemakkelijker op met je vaak negatieve uitingen en meningen . Waarom stel je je niet wat terughoudender op nadat je je heb terug getrokken uit het sectie bestuur en geef anderen nu eens de kans om wat te ondernemen zonder het gelijk onderuit te halen. In detail ga ik niet meer in discussie met jouw bovendien geef je zelf al vaak je mening/antwoorden (jouw interpretatie) op je eigen vragen.

Ik waardeer je inzet afgelopen jaren en ben ervan overtuigd dat je dit naar eigen vermogen en inzichten uit overtuiging en volle inzet heb gedaan . Het zou van respect getuigen als je je nu terughoudend opstelt.

7. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Mag ik als rijder onder deze mogelijke toekomstige opzet geen vragen hebben? Kijk, de banden kan ik mij indenken hoewel het maken van een deal voordat het al gekozen is vraagtekens over de integriteit zet. Maar ik zie niet waarom een andere wedstrijdopzet meer rijders moet trekken, graag zou ik daar je visie over lezen.

8. Bart_Banaan

Lid geworden:
    26 nov 2003
    Zo negatief vind ik die vragen niet. Het haalt niks van jouw voorstel onderuit, behalve als je er geen antwoorden op hebt. Het zijn gewoon vragen van een deelnemer in de 1/8 klasse, elke andere deelnemer zou dezelfde vragen stellen.
    Ik vindt het goede vragen die een duidelijk antwoord verdienen in plaats van een 'aanval' over een vermeende negatieve opstelling...
    Het zou van respect getuigen als jij Roelof minder persoonlijk aanvalt en de discussie schoon probeert te houden.

Het valt me wel op zodra er vragen worden gesteld of voorstellen worden bekritiseerd dat jullie (hans en ruud) meteen op de persoon spelen en 'raar' uit de hoek komen. Geef eens normaal antwoord op vragen....

9. hugo41

hugo41

Lid geworden:
    15 sep 2005
    Correct. en anders niet.
    Vragen staat toch nog steeds vrij hier in NL?

10. petertjes

petertjes

Lid geworden:
    9 apr 2009
    Zelf heb bij de 1:10 de 3 snelste ronden zeer vervelend gevonden, je bent bezig met je snelste 3 rondes en je wordt gehinderd, dat heeft dan een veel grotere impact op je 3 snelste rondes dan als dat gebeurd in 5 minuten kwali. Tevens heb je weer minder voordeel aan minder snelle motoren die niet hoeven te tanken in 5 minuten. Dus een voordeel voor snelle super getunede brandstof vretende motoren.

Slecht voorstel MIJN inziens.

gr.
    Peter

11. Bart_Banaan

Lid geworden:
    26 nov 2003
    Ja, daar is een reden voor. Jaren geleden was er een sectie bestuur wat beslissingen wilde nemen welke tegen de wensen van de rijders en de clubs in gingen. Een bestuur wat het 'heft in handen' wilde nemen en zowel het wedstrijdformaat als de regels wilde veranderen zonder overleg, maar als bestuur.

Dit heeft tot een heel felle discussie geleid en de offroad clubs hebben in opdracht van hun leden hun NOMAC lidmaatschap beëindigd.

12. Alex F.

Alex F.

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Mijn antwoordt gaat over het voorbeeld wat martin gaf over de EOS, dat is dus electro en nog offroad ook.:D Vandaar mijn electro voorbeelden. De specifieke situaties en reglementen wat ik heb benoemt staan los daarvan en hebben niets met de reglementen van de nitro sectie te maken of hoe ik de nitro reglementen zie. (heb er geen mening over)

De voorbeelden heb ik gegeven om te laten zien dat er verschillen kunnen zijn tussen wat de grote evenementen voor reglementen hanteren (en dus ondemocratisch) en wat men lokaal voor regelement rijd.

Als je wilt kan ik ook een nitro voorbeeld geven. :D

Volgend jaar ga ik hopelijk een paar 1/8 clubwedstrijdjes meepakken. Heb 2 mooie 1/8 kappen gekocht :)

13. hansdo

hansdo

Lid geworden:
    13 jan 2006
    vooruit dan

nou vooruit dan;
    eerst ,beetje negatief van je Bart " of heb je geen antwoorden " blijkbaar ken je me niet anders had je geweten dat ik niet zomaar iets roep zonder erover nagedacht te hebben ,kan je uit mijn post toch ook wel uithalen of moet ik het nog duidelijker maken om het voor jouw begrijpbaar te maken.?

De kwali opzet van 3 min is gewoon eens iets anders ; is ervaring mee bij de 1/10 en bij trainingen in internat. wedstrijden . Zoals meestal zitten er leuke dingen in maar je kan er ook nadelen bij zien . Voordeel van een zuinige motor en rijstijl valt inderdaad weg maar komt in de langere finale dubbel weer terug . Zo komt iedereen aan zijn meug ,iemand die kikt op een snelle ronde en mensen die het van de lange duur (foutloos) moeten hebben.
    Je kwali resultaat is na een ongelukje/foutje niet gelijk weg.
    Je kan nog eens de pits binnenkomen om het een en ander af ter stellen ,
    Sluit meer aan bij de werkelijke autosport , ooit wel eens in de 1/1 sport een kwali gezien van 5 min ?
    Wel zo dat de kwali opzet vrij gemakkelijk te veranderen is zonder dat gelijk het tijdschema in de war loopt .

'Grand Finale '
    Makkelijk in organisatie,
    Gemakkelijk baan inzetten, geen conflicten over de verplichting baaninzetten en tijd voor sleutelen/voorbereiding.
    en -belangrijk- gemakkelijk 'hand out 'tyres te realiseren (ieder rijdt immers net zoveel en krijgt net zoveel banden en het afterekenen bedrag is dan voor een ieder gelijk)

Beleving :
    Ieder heeft net zoveel rijtijd waardoor langere finale's mogelijk zijn ,
    Meer flexibiliteit met mogelijkheid tot meer deelnemers.
    Spanning tot het laatste moment over je eindplaats,
    Uitrijden voor ieder belangrijk om tot een goed resultaat te komen,
    Je rijdt in de finale tegen mensen van gelijke sterkte dus spannende races, tov de huidige situatie zal het snelheidsverschil tussen de rijders gehalveerd worden omdat je nu de verdeling maakt over 2 finales (A/B deel ) straks over 10 deelnemers ,
    Mogelijkheid om uit de einduitslag een aparte klasse te halen (bv senioren/roeki klasse/jeugd etc)

Ter verduidelijking , 1 NK , 1 wedstrijd .
    Om nu tot in nog verdere detail te komen heeft weinig zin , specifieke uitwerking volgt nadat besluitvorming heeft plaats gevonden .

Wat betreft democratisering;
    Toen de meeste van de huidige rijders nog in de luiers liepen heb ik samen met Cees Breed de inspraak bij de NK's in gang gezet met het opzetten van een petitie die door rijders gesteund werden ter verbetering van het NK systeem . Destijds werd er helemaal niets aan rijders gevraagd laat staan geluisterd . Nu constateer ik dat het allemaal is doorgeschoten en echte vernieuwingen tegen gaat.
    Niet iedereen is in staat om de impact van vernieuwing te doorzien/doorgronden en die mensen hebben begrijpelijkerwijs de eigenschap tegen elke vernieuwing te stemmen . Er zijn echter wel mensen die de eigenschap hebben om vernieuwingen te visialiseren dwz de vernieuwing kunnen overzien en het resultaat te voorzien en de creativiteit hebben de hobbels die ze onderweg tegenkomen op te ruimen . De mensen met deze eigenschap zijn echter in de minderheid waardoor vernieuwingen uitblijven ,vernieuwingen waarvan ,inmaal ingevoerd , ook andere (de voorzichtige) leukere races kunnen ervaren en onze hobby/sport meer concurentie kracht kunnen geven tov andere bezigheden. Dan gaat het over fun maar ook over betaalbaarheid , gezondheid (gehoorschade !) en houdbaarheid op de langere termijn .
    Wellicht een niet zo gemakkelijk onderwerp maar denk er eens over na

14. M7H

M7H Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2004
    3 ronden lijkt me ook niets, gezien de opmerking van Peter, die hier ervaring mee heeft.
    Kwalificaties van 4 minuten lijkt me dan een beter idee, hoef je ook niet te tanken.
    Niet met je eens, hoger kwalificeren betekend dat je in een sneller finalegroep zit, en dit geeft uiteindelijk een beter resultaat. In theorie zou een topper in de laagste groep de wedstrijd kunnen winnen, maar gezien het rijdersniveau om hem heen, denk ik niet dat dat zomaar zal gebeuren. In geval van regen, halveren we het behaalde punten aantal.
    Nog een voordeel is dat het baaninzetten een stuk duidelijker is.
    Iedereen rijd een finale van een half uur, lijkt me toch leuker dan in Groningen blijven een heel weekend, voor 15 minuten op Zondagmiddag....
    Dat is weg, maar is dat zo erg?
    Nu niet gaan komen met "dat wilde we vroeger", want Hans mocht ook niet naar vroeger verwijzen! :p
    Promovatie/degradatie ontduiken is ook geen punt meer met dit systeem.
    Staat er toch? Op klooien met banden staat een sanctie, en anders ook de 3e heat op nieuwe banden.
    ik denk dat het kan voor 18,- per set, inclusief 21% BTW...
    Dan rijden we gewoon op eigen meegebrachte banden, of denk je dat het huidige rijdersveld niet 3 of 4 setjes op reserve kan hebben voor het geval dit zou gebeuren? En een ieder die heisa gaat lopen schoppen, mag vertrekken.

Ik zeg, waarom zouden we het niet gewoon eens proberen......

15. petertjes

petertjes

Lid geworden:
    9 apr 2009
    Hans,

Even een vraag over de werking van de 'Grand Finale'

Werkt het als volgt?
    Na de kwali (welke vorm dan ook) bepalen in welke finale je komt te zitten.
    (Moet zeggen dat 3 snelle ronde ook wel wat heeft. Alles heeft idd. voor en nadelen.)

En totaal dus 3 kwali en 1 finale?

gr.
    Peter

16. petertjes

petertjes

Lid geworden:
    9 apr 2009
    Juiste wel 5 minuten! Heb je meer voordeel met een zuinigere motor/rijstijl. Maar je ziet wel, er zijn meerdere belangen, ik hoef nooit te tanken, andere weer wel.

17. M7H

M7H Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2004
    Ik ook niet, maar om toch de kwalificatie van belang te laten...
    Jij rijdt met een 966.... dan hoef je niet te tanken nee. :D

18. Bart_Banaan

Lid geworden:
    26 nov 2003
    - Baaninzet: ik begrijp niet dat dit een probleem kan zijn; in de offroad hanteren wij het 'duitse systeem' wat voor iedereen begrijpelijk is en nooit tot problemen lijdt. Wat is er bij de 1/8 onroad zo onduidelijk over het baaninzetten? Is het zo ingewikkeld dat de deelnemers het niet meteen begrijpen?

- Verandering: 'om het te proberen'.
    Daar zijn NK wedstrijden niet het juiste platform voor; het proberen van 'veranderde reglementen' kan beter gebeuren bij de clubwedstrijden. Dan krijg je inzicht en kan je evalueren of het aanslaat. Aansluiting bij internationale reglementen op NK niveau lijkt mij beter, gezien onze toppers internationaal op het hoogste niveau mee strijden. Om door te stromen naar dit hoge niveau moet je wel gewend zijn aan het wedstrijd formaat

- Internationaal staat de kwalificatie indeling a.d.v. 3 ronden alweer scherp ter discussie, ook de huidige kwalificatie opzet leidde tot heftige discussie in Japan tijdens het WK 2013.

- Misschien moet de nieuwe 1:8 offroad sectie eens hun licht opsteken bij de 1:8 offroad clubs/deelnemers. Deze hebben al jaren een groeiend deelnemersveld; een veld zo'n 100 deelnemers rijden Buggy en Truggy wedstrijden (70%/30%) en vaak groeien de truggy deelnemers door naar de buggy competitie. Veel rijders rijden beide klassen. Deelnemers stromen vaak in via de Truggy klasse aangezien die op één wedstrijddag zowel Rookies, Hobby rijders en Masters een eigen finale laten rijden, terwijl iedereen gewoon op tijd wordt geklasseerd in de finales.
    Na de 1/2 finales worden de verschillende Rookie/hobby/master finales ingedeeld en zo zorgen ze dat vrijwel elke deelnemer de maximale rijtijd krijgt en een finale tegen 'tijdgelijken' rijdt.De R & H finale tellen niet voor het eindklassement, maar zij krijgen wel bekers. Omdat deze finales ná de halve finales worden ingedeeld heeft het geen invloed op de uitslag...

De verdere regels voor Buggy en Truggy zijn 1 op 1 gebaseerd op het EFRA reglement maar met de toevoeging van een banden reglement welke enkele soorten en merken banden toestaan ivm kosten reductie (wij hebben de keuze uit vele honderden banden-soorten en veel deelnemers hadden een koffer vol verschillende banden bij zich. Dat liep nogal in de papieren voor de deelnemers, dus is besloten tot een banden reglement wat de kosten aanzienlijk heeft gedrukt)

- Gezondheid schade is een feit; maar dat is geen reden om regels aan te passen naar een ander wedstrijd schema.
    Als je daar een eind aan wil maken dan moet je gasmaskers en oordoppen verplichten. Want een andere oplossing is er niet. Zelfs als de uitlaten bijv. 75dB zouden maken is er kans op blijvende gehoorschade. Uitlaatgassen bevatten zeer slechte bestandelen; een fabrikant zelf merkt op:
    "Repetitive exposure by inhalation or absorption can result in visual impairment and complete blindness and systemic poisoning.
    Targent organ(s): Central Central Nervous system, eyes, skin, liver, kidneys, digestive tract."

Laatst bewerkt: 17 okt 2013
  19. petertjes

petertjes

Lid geworden:
    9 apr 2009
    Nee hoor baaninzet is bijna nooit een probleem! Je hebt net gereden en zet baan in.

Laatst bewerkt: 17 okt 2013
  20. arcell

arcell

Lid geworden:
    21 mrt 2007
    Nooit geen staat gelijk aan altijd..??

Deel Deze Pagina