Weer verder met het voorbramzeil, er moesten nog wat blokken aangeknoopt worden:
Aan de schoothoorns twee 3-1 blokken voor de geitouwen, aan de ranokken 4st. 4-1 blokken voor de brassen (met stukje touw) en toppenanten, naar het midden toe twee 3-1 blokken voor de geitouwen en twee 3-1 blokken voor de buikgordings en als laatste middenin een 4-1 blok voor de ophanging van dit zeil.
Over de buikgordings voor dit zeil verschillen de meningen maar ik wil ook dit zeil weer opgegord aanbrengen dus alles dan maar voor het uiteindelijke eindresultaat

Als laatste werd er nog een rak met alleen maar klootjes aan de ra geknoopt:
Uiteindelijk werden dit zes klootjes.......
Nu kon ik het zeil door de aangebrachte 4-1 blokken inrijgen en ophangen:
Het halende part van deze val werd belegd op de nagelbank met de kleine knechten achter de fokkemast:
De tweede nagel van links voor het halende part van de ophanging en op het einde rechts het rak.
Nu kon ik de toppenanten aanbrengen:
Start onder het bovenste ezelblok, via de 4-1 blokken aan de ranokken, door de 4-1 blokken onder de zalings en uiteindelijk werden deze belegd op de fokkemars:
Om een mooi verloop van het touwwerk te krijgen werden ze aan de achterzijde van deze mars in gezwarte oogjes belegd, misschien niet geheel historisch correct, maar dit zit een stuk fraaier

Verder met de geitouwen van dit zeil:
Hier zijn de rakklootjes ook goed te zien....
Deze werden belegd aan de twee aangebrachte en gezwarte oogpinnetjes op de fokke- stengemars:
Ook deze werden definitief vastgezet, het strak aanspannen gebeurt later met de schoten.....
Uiteraard komen er later als afwerking nog trosjes touw om de korvijnagels en de overige belegpunten om het allemaal iets realistischer te laten ogen...
Tja en voor je het weet is de avond al weer om, dus de volgende keer weer verder met de laatste tuigage van dit zeil, dit betreft de buikgordingen, brassen en schoten.
Tot dan,
Gr Koos.