(Af)Bouwverslag Batavia van Kolderstok

Deze ophanging geldt niet alleen voor de Zeven Provinciën, maar ook voor de Batavia - dus vandaar hier ook het bericht.
De betreffende tekening van de Batavia is inmiddels aangepast voor de nieuwe dozen
Potverdrie, vanochtend vroeg kreeg ik hoogstpersoonlijk al een bericht van onze Admiraal dat luidde als volgt:

Van de Admiraliteit,
Aan de kapitein van de in aanbouw zijnde Batavia,

Stop onmiddellijk met de voortgang van uw schip er zijn fouten ontdekt die de veiligheid van u en uw bemanning ernstig kunnen schaden.
Houd uw inkomende postduiven in de gaten, wij zullen u met spoed verder informeren.

De Admiraal

Dat is wat hee, en wat denk je een paar uur later kwam de postduif al op de klep vallen met de nieuwste gegevens ;);)

Dat noem ik weer eens een perfecte service, *Hans* bedankt, en ook de andere Hans natuurlijk dat is immers de aanstichter...:thumbsup::thumbsup:

Als ik zover ben in de bouw dan zal ik de hieruit vloeiende wijzigingen voor de volledigheid duidelijk vermelden zodat het voor eventuele volgende bouwers ook duidelijk is.
Gr Koos

Tussen alle zaterdag beslommeringen door toch weer eens wat kunnen bouwen, nou ja bouwen het betreft hier het verder draaien van de diverse raas.

Uiteindelijk begin je er toch meer handigheid in te krijgen dus als eerste de bovenblinde ra gemaakt:
3A1AECE4-A824-4215-9EA7-E746CF4EE11E.jpeg

Wel geteld maar liefst 80 mm lang.....

Aansluitend door met de fokke ra:
B70EB2F7-CF82-4EE4-85E9-D28A6A19200B.jpeg

En na een tijdje had ik er zo een stuk of vijf op mijn werkblad liggen:
EF74B0D9-19C4-4EFA-A569-D4D68F47EC42.jpeg

Twee voor de blinde en drie voor de fokke mast.

Deze werden alvast eerst in de interieurbeits geschilderd en na een uurtje konden ze met beits behandeld worden en nu hangt alles lekker te drogen:
EBBDD90A-2AFF-432F-AADD-D1C184739B9D.jpeg

Morgen even een dagje op pad met moeders dus van hieruit de groetjes en allemaal een goede zondag.

Gr Koos.

Laatst bewerkt:
Vandaag weer drie raas gemaakt, deze voor de grote mast:
A1250D36-DA1C-4872-B642-DC0DFB32C432.jpeg

En de bezaanroede:
940B2AA5-3040-483B-827B-6A591E142165.jpeg

deze is voorzien van 8 klampen en aan de top wat klampen met gaatjes voor het touwwerk:
08244509-7FB8-432C-9BB5-AB2EFE017456.jpeg

Na droging van de lijm zijn ze smaller geschuurd, gevijld maar daar heb ik geen foto van.

Inmiddels alles weer gebeitst en hangt te drogen.
Morgen de laatste twee raas maken, waarna ik moeders lief ga aankijken, ho ho voor de zeiltjes hee...;);)

Tot de volgende update
Gr Koos

Laatst bewerkt:
Ik zou ze maar vast nu lief aan gaan kijken Koos voor het maken van de zeilen. Dat is best een stevige klus. Maar mijn vrouw stikt de banen keurig recht waarna ik zelf aan de slag ga. Het is als je er een paar gedaan hebt echt zoiets als mm nu weet ik het wel en wilde je dat ze klaar waren om te hangen.

Vandaag de laatste 2 raas afgewerkt:
81B51303-36E1-410C-8893-F8FD62356B24.jpeg

En allemaal op een rijtje ziet dat er zo uit:
84A4AFEA-94A4-48B7-A553-306FE33F619D.jpeg

van boven naar beneden zijn dat achtereenvolgens:
- De blinde ra en bovenblinde ra
- De fokke ra, fokkemarszeil ra en de fokkebramzeil ra
- De grote ra, grootmarszeil ra en grootbramzeil ra
- De bezaanroede, bagijns ra en kruiszeil ra, deze laatste twee zijn inmiddels geschilderd

Volgens de nieuwste tekening van *Hans* Moeten er op de toppen van de fokke- en grote ra zelf gefabriceerde vioolblokken komen dus deze als dagvulling maar “even” gemaakt uit een noten latje van 2*3mm:
162067A3-4844-46C2-BFA0-F4B473A3EAF2.jpeg

Deze zijn 6mm lang en rondom voorzien met een gleufje wat ik er met een driehoek vijltje in gemaakt heb.
Gelijk maar het touwwerk eromheen geknoopt en geborgd met een bindseltje.

Het is niet veel deze keer (vergeet niet dat ik driekwart dag bezig ben met het huishouden hee, voor mijn zeiltjes;))

Dus op naar de volgende update,
Gegroet Koos

Laatst bewerkt:
Een vioolblok kan je makkelijk maken door 2 stukjes rondhout van verschillende diameter tegen elkaar te plakken. Natuurlijk de plakkant vlak schuren. Dan zaag je er plakjes van. Ik zag dit bij een Russische site van modelbouwers.

Tjonge, ben ik al weken bezig met da huishoudelijk werk, op tijd koffie etc. etc. en wat denk je....... nu ben ik zover dat die zeilen genaaid kunnen worden moet mijn directrice net nu gaan werken :confused::confused:

Dus maar een oplossing in deze nadat ik gisteravond een spoedcursus met het machientje gehad heb zelf maar aan de gang met de zeiltjes.

Als eerste aftekenen en de lijntjes erop tekenen:
6467DA5F-292E-4183-B70E-4203DD8E1F4B.jpeg

Nu werden de verticale banen erop genaaid waarna de zeilen op maat gesneden werden:
73BAA73F-0919-4085-91BF-80F145CF6DE0.jpeg

DD2A2FFA-7951-422E-9327-575ED8AB7ABB.jpeg

Nu het zoompje er nog in en klaar is Kee.... of in dit geval Koos..

En Op het eind van de middag had ik ze alle tien klaar:
15A22430-0C49-4467-9DDD-E8F78E784BE1.jpeg

Dat viel nog niet zo tegen, kreeg zelfs de complimenten van mijn vrouwtje, en 10 kapotte spijkerbroeken maar dat vond ik toch wel te gek gaan worden...:p:D

Aan het eind van de middag het lijkentouw rond de blinde genaaid met de festonsteek:
49163BB8-C00D-4AD7-828C-B4206021B22C.jpeg

Het zeil en lijk span ik met wat lijmklemmentjes aan de rand van mijn werkblad, dan is het goed om te doen.

0B091829-4F1F-4AED-8A3D-9EA5AC370DD4.jpeg

En na een klein uurtje zat het lijk rondom aan het zeil, incl de schoothoorns aan de beide onderhoeken.

086D44CD-3957-46F9-AC17-49D1D3A840A4.jpeg

Hier de achterkant met de zoompjes, had nog wel wat proeven gedaan om de zoom erop te lijmen maar dit was toch naar mijn idee eenvoudiger.

Zo die is klaar om aan de blinde ra gemaakt te worden maar ja, das weer iets voor mijn volgende up- date.
Gr Koos.

Laatst bewerkt:
Nounou, is die Koos toch zelf achter de naaimachine gekropen. Pas maar op dat je er niet te goed in wordt, dan blijft het niet bij die spijkerbroeken.

Maar het zijn wel mooie zeilen geworden!

Tactiek van die vrouwtjes. Blijven maar uitstellen en uitstellen tot jij niet meer kan wachten en zelf achter de machine kruipt. Hier ging het precies hetzelfde. Maar het gaat je goed af.

Back