(Af)Bouwverslag Batavia van Kolderstok

Nogmaals Piet, ik zou het heel jammer vinden als jou “vaardigheden” zomaar zouden verdwijnen, misschien een idee voor een nieuw topic.....:):)

Maar goed tussen de kerstinkopen met moeders door toch nog even kunnen bouwen, de blindebakstag was aan de beurt, of is het de blinde pardoen??? Nou ja wie het weet mag het zeggen......

Eerst maar weer het een en ander voorbereid:
0AE188C3-0F1E-47AF-9527-B5B346E33D80.jpeg

Van boven naar beneden, als eerste twee “gekoppelde” blokken van 4mm, en twee 4mm blokken aan de daadwerkelijke stag, en als laatste een 4mm blok aan de talie.

Nu kon het spul gemonteerd worden, als begin werd aan de fokkestag een wit touwtje geknoopt wat door het 4mm blok van de talie geregen is:
D04906C5-DB61-4A48-86BC-386FFCB7DD2B.jpeg

Aansluitend werd de stag aan de blindesteng geknoopt en werd de talie door een van de blokken (bovenste) geregen:
FC52792D-81CF-46BE-9829-933B1059B148.jpeg

Nu kon het tweede touwtje aan de stag geknoopt worden, waarna de talie door het tweede blok van de stag geregen werd en vervolgens door het middelste nog open gat van het bovenste blok van de fokkestag.
B3BA81B4-7625-4902-BA57-283857C427EE.jpeg

En het halende part werd vervolgens belegd aan de derde korvijnagel van de nagelbank op het galjoen.
53123652-331A-4CB4-9C60-07904944004D.jpeg

En het totale plaatje:
9ACC1F5A-2FB9-4DAB-8ED2-79D967A8D6E0.jpeg

Al met al viel het nog niet zo tegen, ziet er naar mijn menig strak genoeg uit..;);)

Dit was de laatste stag, zodat hiermee ook het staand want gereed is dus nu kan ik verder met de zeilen en raas, of misschien toch nog even dit...
21568987-871C-43FF-A7FD-7B6B19612500.jpeg

Maar ja dat is weer iets voor de volgende up date......

Gr Koos

Laatst bewerkt:
Ik vermoed een takel. Als je deze maakt zorg er dan voor dat het halende part niet in de weg zit voor het grote zeil aan de grote ra. Je zou het halende part bijvoorbeeld kunnen beleggen ongeveer op het hart van je bijboot. Dan zit dit niet in de weg namelijk.

Ik vermoed een takel. Als je deze maakt zorg er dan voor dat het halende part niet in de weg zit voor het grote zeil aan de grote ra. Je zou het halende part bijvoorbeeld kunnen beleggen ongeveer op het hart van je bijboot. Dan zit dit niet in de weg namelijk.

Okee Hans helemaal goed geraden hoor :thumbsup::thumbsup:
En bedankt voor je tip van het halende part, deze moet ik nog ergens vastzetten dus dat komt helemaal goed.....

Maar nu eerst even de voortgang, dus eerst maar eens wat voorbereidingen:
F70790C8-1CA0-45AE-8306-35B9FD854E11.jpeg

Wat oogjes en ringen gezwart, de hanger aan een van deze oogjes geknoopt, en aan het andere einde een grote lus gemaakt. Aan deze grote lus een touw met een gestropt lusje gemaakt....
9C403B0F-79F7-41DB-BA98-B6A235BE7C0C.jpeg

Aan het laatste lusje een eigengemaakt vioolblok geknoopt waaraan voldoende touw voor de takel zit.....

149DF0B1-E672-4ACC-9776-0E69F29ED7B2.jpeg

Vervolgens nog wat klein grut zoals een stuk wit touw voor de lopende hanger aan een oogringetje geknoopt, een 4-2 blok met haak gecreëerd en een 4-1 blok aan een oogpennetje gestropt.

Nu kon het een en ander bevestigd worden aan de marsen...:
1FF5B897-3616-4971-97D0-56D1229EF79F.jpeg

De lopende hanger werd met het oogpennetje onder in de grote mars gelijmd, en zo ook het gestropte blok.......

De hanger met het oogpennetje werd onderaan de fokkemars bevestigd:
FF95085A-FFA4-4C04-A2AB-58ABD858258D.jpeg

Vervolgens kon ik alles in elkaar rijgen:
20A6CB74-C1CF-4D02-BF7A-D77844F20227.jpeg

Hierboven het voorlopige eindresultaat, er is nog niets afgespannen omdat de gelijmde oogpennetjes nog moeten drogen, dus hier komt jou tip nog goed van pas Hans ;);)

Al met al is het een heel gepuzzel en gefriemel maar met de boeken en de verslagen van @pietsan en @groenenberg kom je een heel eind......

En nu is het tijd om de kerst te gaan vieren, de familie staat zo dadelijk op de stoep.. dus voor iedereen goede dagen enne niet teveel eten hee, dat moet er straks allemaal weer af :p:D

Gr Koos.

Dat is een zeer bekend gegeven, dat is de rede dat ik niet meer op
het forum ben. Maar elke dag kijk ik hoe het gaat.
Eenieder een goed 2020.
gr Ton.

Dat is een zeer bekend gegeven, dat is de rede dat ik niet meer op
het forum ben. Maar elke dag kijk ik hoe het gaat.
Eenieder een goed 2020.
gr Ton.
Ook voor jou Ton fijne dagen en alvast een goed begin van 2020

Laatst bewerkt:
Een paar posts geleden schreef Hans over het halende part van de lopende hanger:
Als je deze maakt zorg er dan voor dat het halende part niet in de weg zit voor het grote zeil aan de grote ra.
En in mijn bovenstaande post van de sloeptakel eindigde ik met:
dus hier komt jou tip nog goed van pas Hans ;);)
Al met al is het een heel gepuzzel en gefriemel maar met de boeken en de verslagen van @pietsan en @groenenberg kom je een heel eind.
Tja en als je zo naast de boom zit met de kerst, lekker uitbuikend met een biertje erbij dan gaan je gedachten nog eens richting de Batavia en laat je het allemaal nog eens goed inwerken in die grijze massa, pakt er nog eens een boekie bij en ineens zie je het, verhip de takel zit helemaal fout....:eek::eek:

Kijk maar eens op dit plaatje uit het boek van Orazio Curti:
B3EB1DCC-9E87-4066-B258-376DF759A22C.jpeg

De lopende hanger dient aan de fokkemars bevestigd te worden ipv aan de grote mast, dan kan het halende part niet in de weg hangen voor het grootzeil omdat dit dan achter de fokkemast komt te hangen;);)

In deze heb ik mij teveel laten leiden door de verslagen van twee zèèr gerespecteerde collega bouwers en niet door deze tekening in het eerder genoemde boek, trouwens ook zu Montfeld is daar duidelijk in....

Sorrie jongens :(:(

Dus de eerste klus word het omdraaien van deze sloeptakel, bij mij is dit nog zeer eenvoudig te doen...:weetnie:

Het resultaat zien jullie op korte termijn hier verschijnen
Gr Koos

Laatst bewerkt:
Mmm Koos... wil je nooit meer gaan zitten naast die boom;)
Maar inderdaad zeg.. En het waren toch hele duidelijke afbeeldingen in de boeken.
Zo zie je maar weer iemand moet scherp blijven en zo uitbuikend komen er toch echt zinnige opmerkingen.:rofl:

Back