Verder met het stabilo. Ik heb het u-profieltje voor de aansturing van de hoogteroeren gemaakt van 2mm verenstaal met daaraan een roerhevel hardgesoldeerd.
Tussendoor heb ik nog alle spanten tussen de gordingen mooi rond naar binnen geschuurd, zodat alleen de gordingen straks na het bekleden zichtbaar zijn en niet ook de spanten. Dit om, zoals de Engelsen het noemen, het "starved horse" uiterlijk te voorkomen. Met behulp van een schuurtonnetje op de Dremel was dit zeer snel gedaan. Hier en daar een kleinbeetje na geschuurd met een schuurpapiertje om het handvat van mijn balsamesje.
En weer terug naar het stabilo. Ik heb het advies van Ramses en Jan toch ter harte genomen en het stabilo met behulp van een paar ribbetjes van profiel voorzien. Ik heb nog even gekeken of ik het stabilo en hoogte roer zou bekleden met 0,4mm triplex net zoals bij het origineel. Maar na een proefstukje gesneden te hebben zou dat ongeveer een kleine 40 gram aan het stabilo toevoegen. En met een verhouding tot het zwaartepunt en de neus van ogeveer 1 tot twee zou ik dus ongeveer 80 gram extra in de neus nodig hebben om dat te compenseren. Dus toch het stabilo en hoogteroer open gelaten en bekleed met Oratex. Dat voegt ook gewicht aan de staart toe, maar dat is vele malen minder dan de gewichtstoename met de triplex indekking.
En achteraf is dit inderdaad mooier en ben ik er blij mee. Bedankt Ramses en Jan voor deze aanzet! Maar nu moest ik wel de achterkant van de romp open zagen om het stabilo te kunnen monteren. Door het profiel kan hem niet meer van opzij door de romp schuiven. Maar dat is niet erg. Bij de echte Gee Bee zit daar ook een opening, voor de montage van het hoogteroer, en deze is afgedekt met een plaatje dat er overheen geschroefd zit. Na het bekleden plak ik er ook een plaatje triplex overheen.
Om de folie straks ergens tegenaan te kunnen strijken zit er een stukje triplex rond het stabilo gelijmd. Deze is ter grootte van de romp-stabilo overgang. Na het bekleden plak ik er nog eentje overheen die als romp-stabilo overgang gaat dienen.
Voor het zicht ook even het hoogteroer gemonteerd. Deze verlijm ik nog niet. Dat doe ik pas na het spuiten. Ik moet de positie van de scharnieren nog een klein beetje finetunen.
En op een ouderwetse manier de stuurstang voor het hoogteroer gemaakt. Een stuk 6x6 mm vuren met een stukje 2mm stuurstang omwikkeld met ijzergaren en doordrenkt met secondelijm. Deze manier ben ik ooit op een tekening van Brian Taylor tegengekomen. Als het voor Brian Taylor voldoet moet het hier ook voldoen.
groeten kjel