Adrian Page Gee Bee R2 schaal 1/5

Even ter motivatie de boel in elkaar gestoken om te kijken hoe het lijkt. Onmiskenbaar een Gee Bee :D.

full


full


full


groeten kjel
 
We gaan het allemaal meemaken bij de eerste vlucht :D. Het belangrijkste is om hem niet te zwaar te maken. De door Adrian Page ontworpen Gee Bee zou door zijn relatief lichte gewicht goed moeten vliegen. Page had hem rond de drie kilo gebouwd. Dat ga ik helaas niet halen. Ik heb hem toen ik hem met alles wat ik tot nu toe heb in elkaar gezet had gewogen en ik zit nu net over de twee kilo heen. Mijn aandrijving weegt ook ongeveer een kilo, dus ik ga wel over de drie kilo heen. Ik weet alleen niet of de drie kilo van Page het droge of natte gewicht is. Als het het droge gewicht is dan valt het bij mij nog mee. Maar de eerste vlucht zal spannend zijn.
 
.
Het ene Gee Bee rc-model ontwerp is de andere niet, ik zou niet vergelijken...
Dit ontwerp is inderdaad o.a. een stuk lichter dan de meeste Gee Bee modellen.
Maar ook andere factoren maken dit ontwerp docieler dan andere modellen.

Volgens de ontwerper, Adrian Page zelf:

This model is the result of years of painstaking research.
The problem faced by anyone who designs a Gee Bee is how to build the thing light enough for good slow speed performance.
My design is much lighter than any other Gee Bee I have been able to find. Note the 25 oz. wing loading.
Flight performance is excellent.

As a result the slow speed performance is unlike any account of model Gee Bee flying I have read about.
High speed performance is very smooth and hands off stable!
Slow speed flight performance is gentle and predictable.
The plane does not stall and recover...it just "mushes".
Because the wing incorporates washout, it will not tip stall.
Knife edge is accomplished with no aileron correction and very little rudder input.
Roll rate is very realistic at the recommended throws.

128.jpg


Landing requires a long low approach - and a three point touch down.
I recommend test flying the plane on a day with a good breeze blowing down the runway.
This will reduce the ground speed, "lengthen" the runway, and keep good airflow over the tail.
Landing takes a long, low approach, and takes the entire runway.
I do not recommend flying it in dead calm air until you are used to it.

When landing, I bring it in quite slowly, with the nose high and control the decent with the throttle.
I fly the landing pattern about 40 feet up and go a bit farther out than normal on the last leg.
I’m guessing that I’m about 300 feet out on final at about 20 feet altitude.
I then set up a nice glide and control the decent with the throttle.
Once over the runway, I lower the tail a little and let the plane settle onto the deck on its own.
Ground handling is excellent and it goes down the runway nice and straight with very little rudder work.
Mine goes straight up from a 5-foot rollout.

Adrian Page 1/5 Gee Bee:

Gehele vlucht + landing:


Andere landing:


Lijkt me al met al heel erg meevallen en prima te vliegen en landen.
De maiden flight op een dag met wind (goed over het veld) maken.
En je vliegt ook fijn met de Wedell etc, gaat helemaal goed komen :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Hoi Kjel, als ik deze prachtige foto nog eens bekijk:

full


.... met al die prachtig gemaakte en geslaagde complexe vormen en lijnen, zou ik zelf het stabilo toch iets profiel geven.
De vlakke plaat stabilo heb je met een paar ribjes en latjes al eenvoudig geprofileerd.
Ik las in dit verslag dat het stabilo en hoogteroer bij het origineel ingedekt zijn.
Maar je zou het ook 'open' kunnen houden, maar wel in profielvorm.
Het zal niet veel gewicht hoeven toevoegen in de staart.

Bijna aan het afwerken toe, leuke fase!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
:) Ik zal er over nadenken. Ik zou de neuslijst van het stabilo iets schuiner kunnen schuren en de hoogteroeren naar achteren taps. Dan creëer je ook al een iets van een profiel. Of vindt men dat niet goed genoeg :D.
 
Verder met het stabilo. Ik heb het u-profieltje voor de aansturing van de hoogteroeren gemaakt van 2mm verenstaal met daaraan een roerhevel hardgesoldeerd.

full


Tussendoor heb ik nog alle spanten tussen de gordingen mooi rond naar binnen geschuurd, zodat alleen de gordingen straks na het bekleden zichtbaar zijn en niet ook de spanten. Dit om, zoals de Engelsen het noemen, het "starved horse" uiterlijk te voorkomen. Met behulp van een schuurtonnetje op de Dremel was dit zeer snel gedaan. Hier en daar een kleinbeetje na geschuurd met een schuurpapiertje om het handvat van mijn balsamesje.

full


full


En weer terug naar het stabilo. Ik heb het advies van Ramses en Jan toch ter harte genomen en het stabilo met behulp van een paar ribbetjes van profiel voorzien. Ik heb nog even gekeken of ik het stabilo en hoogte roer zou bekleden met 0,4mm triplex net zoals bij het origineel. Maar na een proefstukje gesneden te hebben zou dat ongeveer een kleine 40 gram aan het stabilo toevoegen. En met een verhouding tot het zwaartepunt en de neus van ogeveer 1 tot twee zou ik dus ongeveer 80 gram extra in de neus nodig hebben om dat te compenseren. Dus toch het stabilo en hoogteroer open gelaten en bekleed met Oratex. Dat voegt ook gewicht aan de staart toe, maar dat is vele malen minder dan de gewichtstoename met de triplex indekking.

full


full


En achteraf is dit inderdaad mooier en ben ik er blij mee. Bedankt Ramses en Jan voor deze aanzet! Maar nu moest ik wel de achterkant van de romp open zagen om het stabilo te kunnen monteren. Door het profiel kan hem niet meer van opzij door de romp schuiven. Maar dat is niet erg. Bij de echte Gee Bee zit daar ook een opening, voor de montage van het hoogteroer, en deze is afgedekt met een plaatje dat er overheen geschroefd zit. Na het bekleden plak ik er ook een plaatje triplex overheen.

full


full


Om de folie straks ergens tegenaan te kunnen strijken zit er een stukje triplex rond het stabilo gelijmd. Deze is ter grootte van de romp-stabilo overgang. Na het bekleden plak ik er nog eentje overheen die als romp-stabilo overgang gaat dienen.

full

full


Voor het zicht ook even het hoogteroer gemonteerd. Deze verlijm ik nog niet. Dat doe ik pas na het spuiten. Ik moet de positie van de scharnieren nog een klein beetje finetunen.

full


En op een ouderwetse manier de stuurstang voor het hoogteroer gemaakt. Een stuk 6x6 mm vuren met een stukje 2mm stuurstang omwikkeld met ijzergaren en doordrenkt met secondelijm. Deze manier ben ik ooit op een tekening van Brian Taylor tegengekomen. Als het voor Brian Taylor voldoet moet het hier ook voldoen.

full


groeten kjel
 
Laatst bewerkt:
Heb diezelfde gehad en gevlogen . Vliegt geweldig , opstijgen ook , maar landen op gras is uitdaging . Zodra hij weerstand krijgt op de wielen flipt hij over de kop met vaak schade aan het Kiel vlak . Had daarom de wielen iets na voor gezet , maar heeft niet veel geholpen . Uiteindelijk verkocht . Gr Rinie
 
Bij andere verslagen van deze Gee Bee las ik dit ook vaak als euvel. Men verweet dit aan het niet verende landingsgestel. De poten zouden bij de landing iets verbuigen waardoor de wielen de wielkappen konden raken en daardoor afgeremd worden met een koprol als resultaat. Ik hoop met mij verende landingsgestel dit euvel verholpen te hebben. De wielkappen zitten aan de verende poot vast en bewegen met het inveren mee. Mijn wielen kunnen de wielkappen niet raken. Maar we zullen het zien tijdens de eerste vlucht:).
 
Back
Top