Adrian Page Gee Bee R2 schaal 1/5

Hoi Ramses.

Zoiets gaat het wel worden. Al heb ik geen PET-fles nodig. Ik heb ooit eens een vacuümtrekmachine gemaakt :). Daar heb ik ook de cockpit kap mee gemaakt. Maar ik overweeg ook om als ik toch een plug of mal maak er een glasvezel deeltje van te maken. Hoe dan ook ben ik hier wel weer even zoet mee :D.

groeten kjel.
 
Kijk nou!

upload_2022-7-21_14-3-36.png



jan.
 
Zo te zien is vloeistuk dus een goed Nederlands woord voor de romp-vleugelovergang. Maar eerlijk gezegd vindt ik vloeistuk nergens naar klinken, ik blijf dus gewoon maar romp-vleugelovergang gebruiken. Dat voorste stukje is een lastig stukje waar ik een beetje tegen aan bleef hikken, maar van niets doen verschijnt er ook niets dus de koe maar bij de horen gevat en gaan met die banaan. Ik moet zeggen dat ik tot nu toe erg tevreden ben met het resultaat. Ik heb besloten om van dit stukje romp-vleugelovergang een glasvezel malletje te maken voor een glasvezel eindexemplaar. Dus geen vacuüm getrokken stukje. Die keuze was eigenlijk een beetje noodgedwongen vanwege het gebrek aan voldoende groot stuk balsa blok.

Ik heb eerst de romp en vleugel ter bescherming voorzien van inpaktape, alles moet tenslotte ook weer verwijderd worden. Bijkomend voordeel is dat epoxy niet zo erg goed hecht aan inpaktape.

full


Dan met smeltlijm stukjes schuim, die al enigszins de goede vorm hadden, op de vleugel en romp gelijmd en dit in vorm geschuurd. Voor het schuren heb ik de Bison houtlijmfles met een stukje schuurpapier er omheen gebruikt. Dit had nagenoeg de juiste ronding voor de romp-vleugelovergang.

full


Dan alles vol kliederen met plamuur en een nachtje laten drogen.

full


En na het drogen weer met de van schuurpapier voorziende fles houtlijm alles mooi glad schuren. Dat vind ik er toch erg geslaagd uitzien en achteraf was het helemaal niet zoveel werk. Ik zet het nu in een paar lagen Glitza parketlak, tussendoor steeds schuren en wat bijplamuren, om een mooie gladde en harde laag te krijgen.

full


Dan moet dit aan de andere kant herhaald worden. Ik heb niet de illusie dat ik het voor elkaar krijg dat de twee stukjes romp-vleugelovergang exact elkaars spiegelbeeld worden, maar als ze zoveel mogelijk hetzelfde lijken ben ik tevreden. De tweede kant zit nu in de plamuur en mag een nachtje drogen. Op het eerste oog ziet het er goed uit.

full


full


En met de plamuur erop ziet het er gelijk een stuk beter uit, ondanks dat het nog niet geschuurd is.

full


groeten kjel
 
Laatst bewerkt:
Ik had gehoopt de Gee Bee in mijn zomervakantie grotendeels klaar te krijgen, maar helaas kwam werk er tussen door en heb ik bijna mijn hele vakantie moeten doorwerken. Dus van bouwen is niet zo heel veel gekomen. De romp vleugel overgangen zijn geschuurd en van een paar lagen Glista voorzien om mooi glad te kunnen schuren. Daarna een "bekisting" voor het glasvezelen gemaakt.

full


Daarna lekker gekliederd met een paar laagjes 105 grams en 160 grams glasmat.

full


En hier de twee malletjes, netjes getrimd en geschuurd.

full


Na een paar keer in de was zetten en een laagje PVA de mallen voorzien van gelcoat en twee lagen 105 grams glasmat.

full


Na 24 uur uitgehard te hebben heb je dan na trimmen twee mooie romp-vleugelovergangen.

full


En zo ziet het er dan op zijn plek uit.

full


full


Ik ben tevreden met het resultaat. Ik moet nog een paar spantjes maken en dan kan ik ze vastlijmen. Daarna kan ik verdergaan met de "belly pan" zoals dat in het engels genoemd wordt.

groeten kjel
 
Na een zeer geslaagde vliegdag vandaag met Ralf, Rob, Stef en Ruud heb ik vanavond ook nog wat aan de Gee Bee gedaan.

Eerst een extra spantje voor de romp-vleugel overgang gemaakt.

full


En vervolgens de glasvezel romp-vleugel overgang stukjes verlijmd. Ik ben tevreden met het resultaat.

full


full


Nu is dat klaar en kan de "belly pan" gemaakt worden.

groeten kjel
 
Toen was het tijd voor de belly pan. Op de tekening uitgemeten waar de tussenliggende spanten moeten komen en afgetekend en toen de spanten verlijmd. Het verlijmen gedaan met dunne secondelijm. Makkelijk en snel, maar o zo gevaarlijk! Bij het verlijmen van het B4 spant was er toch wat seconden lijm tussen de vleugel en de romp-vleugelovergang gekomen. Resultaat, vleugel vastgelijmd! Klote! Gelukkig heb ik de vleugel met minimale schade weer los gekregen.

full


full


Het landingsgestel tijdelijk in de vleugel gestoken om de positie voor de landingsgestelstruts te bepalen.

full


Voor de bevestiging van de struts moest ik wat verzinnen. Eerst het B2 spant gekopieerd en verlijmd. daartussen twee stukjes vuren gelijmd die haaks op de richting van de struts staan. Daar worden dan weer twee stukjes vuren met een inslagmoer op gelijmd. Ik ben van plan om de struts te maken van 5mm rvs buis, wat ik nog over had van het landigsgestel, die ik wat ga profileren. Ik hoop dat dat lukt. Aan beide kanten wordt een stukje draadeind in gesoldeerd. Aan de kant van het landingsgestel komt een kwiklink die aan het landingsgestel bevestigd wordt en het draadeind aan de andere kant wordt in de inslagmoeren gedraaid. Tenminste dat is het voorlopige plan.

full


full


full


Het voorste stuk van de belly pan wordt ingedekt met 2mm balsa. Bij het origineel was dit beplaat met aluminium.

full


full


full


Het achterste deel wordt van gordingen voorzien en later bespannen met Oratex.

full


full


Voor de geleiding van de vleugelbouten heb ik twee plastic buisjes ingelijmd en daarna de belly pan een eerste schuurbeurt gegeven.

full


full


De gordingen van de belly pan en de romp hadden eigenlijk in elkaars verlengde moeten doorlopen, maar goed, je kan niet alles hebben. Als de kist op zijn pootjes staat is dit de onderkant en zul er niet zoveel van zien, dus ik laat het zo.

En het laatste stukje romp-vleugel overgang aan de onderkant van de vleugel. Hier al wel in de plamuur gezet maar nog niet geschuurd.

full


groeten kjel
 
Ik ben nu aangekomen bij het landingsgestel bekleding. Aangezien ik een iets ander landingsgestel heb gemaakt dan op de tekening staat moet ik hier een beetje van het oorspronkelijke ontwerp afwijken. In grote lijnen had ik wel ideeën, maar deze had ik nog niet 100% uitgedacht, dus het gaat nu allemaal wat trager. Het moet allemaal ook nog demontabel zijn. Op de foto zie je de onderdelen waaruit de bekleding bestaat. Onder het landingsgestel heb ik, conform het ontwerp van Page, een montage plaat gelijmd. Hieraan wordt de bekleding bevestigd.

full


En zo komen ze dan op het landingsgestel te zitten. Ze komen nog een paar millimeter verder naar voren dan hier op de foto. Anders zaten de wielen niet mooi in het midden van de opening in de wielkappen.

full


full


full


Mijn oorspronkelijke idee was om de bekleding met schroeven aan de montageplaat de schroeven. Aan de buitenkant van het landingsgestel was dat geen probleem, alleen aan de binnenkant zat de dikke buik van de Gee Bee behoorlijk in de weg. Daar kon ik er niet met een schroevendraaier tussen komen om de schroeven vast te kunnen draaien. De schroeven zijn vervangen door twee M3 boutjes, misschien iets lompig, maar zo strak onder tegen de vleugel aan zal je er waarschijnlijk niet zoveel van zien. Het zelfde gold voor het stemvork achtige stukje hout aan de voorkant van de bekleding. Die kan ik niet in zijn geheel vastlijmen wil ik de bekleding ook nog kunnen verwijderen. Dus die had ik ook met schroefjes gepland vast te zetten, maar ja, weer die dikke buik. Ik heb het nu zo opgelost, dat het aan de buik kant van het landingsgestel vastgelijmd zit. Het vork gedeelte aan de buitenzijde heb ik eraf gezaagd en ook aan de bekleding vastgelijmd. De onderkant van het stukje hout zit aan de buitenzijde met twee schroefjes vast. Als ik die los schroef kan ik de bekleding open buigen en om het landingsgestel naar achteren wegschuiven. Ik hoop dat de foto's dit verhaal nog enigszins duidelijk maakt.

full


full


De wielkap even met tape gemonteerd om te kijken of alles past en wat de juiste positie moet worden.

full


De wielkap moet gemonteerd worden aan de staande vork van het landingsgestel zodat deze met het veren van het wiel meebeweegt. Hiertoe had ik gedacht om op de staande vork vuren blokje te lijmen waarop de wielkap vastgeschroefd kan worden. En toen kwamen bij het volgende probleem. Deze blokjes moeten mooi gevormd zijn naar de binnencontour van de wielkappen. Maar hoe bepaal ik die vorm? Naar wat nadenken bedacht ik dat ik de positieve mal van de wielkappen nog had. Ik heb daarop de positie van het midden van de staande vork afgetekend en op die lijn doorgezaagd. Nu heb ik een doorsnede van de wielkap op de juiste positie. Daar heb ik de vorm van een reserve vork afgetekend. Vervolgens het vuren blokje op de juiste positie gehouden en langs de buitenkant de ronding van de wielkap afgetekend en deze vervolgens uitgezaagd. Daarna de blokje met tape aan de vork vastgeplakt om te kunnen passen. Ze waren nog iets te dik. Met de tafelzaag een klein plakje van de achterkant afgezaagd en nog een klein beetje schuren en toen paste de wielkap er mooi omheen. De blokjes dezelfde vorm als de vork gegeven en vervolgens met epoxy vastgelijmd. Toen was het alleen nog een kwestie om de wielkappen op de juiste positie vast te tapen en dan kleine gaatjes te boren voor de schroeven. De wielkappen zitten nu met twee schroefjes aan elke kant vast, maar dat kunnen er misschien ook nog drie worden voor de stevigheid.

full


full


full


full


full


full


full


full


full


Op de volgende twee foto's zie het landingsgestel eerst in de volledig uitgeveerde stand en vervolgens in de volledig ingeveerde stand.

full


full


Dat was het weer voor deze keer.

groeten kjel
 
Voor de spandraden moeten er sleuven in de wielkappen komen. Eerst met een zaklamp door de kap schijnen om te zien waar het bevestigingspunt aan het landingsgestel zit en dan een gaatje boren. Met behulp van een stukje, in dit geval koolstof staaf, de grote van de sleuf bepalen. Het staafje door het boorgaatje steken en het gat geleidelijk naar beneden toe verlagen totdat het staafje gelijk ligt met het bevestigingspunt.

full


full


Daarna de wielkap indrukken en de sleuf geleidelijk naar boven toe verlengen totdat het staafje bij volledig ingeveerde stand vrij ligt van de wielkap. Daarna de sleuf netjes afwerken en breed genoeg maken dat er een kwiklink door past. Aan de buitenkant van de wielkap zitten twee sleuven en aan de binnenkant een sleuf. En als dat klaar is, dan ziet het er zo uit.

full


full


Volledig uitgeveerd landingsgestel.

full


En volledig ingeveerd landingsgestel.

full


En er moeten nog kapjes op de voorkant van het landingsgestelbekleding komen. Hier was ik vergeten wat foto's te maken dus bij de eerste foto zaten ze al in elkaar.

full


Ze schuiven een paar millimeter over de bekleding en dat klemt een beetje en houdt ze dus al redelijk op hun plaats, maar voor de zekerheid heb ik er ook een paar magneetjes in gemonteerd.

full


full


En zo ziet het er dan gemonteerd uit. Is het landingsgestel ook weer klaar, op de spandraden na dan.

full


groeten kjel
 
Vanavond heb ik de struts voor het landingsgestel gesoldeerd. Deze bestaan een stuk 5mm rvs buis die in de bankschroef wat plat geknepen heb om meer het idee te krijgen van een stuk stroomlijnprofiel. Aan weerskanten heb ik er een stuk draadeind in gesoldeerd. 3mm draadeind aan de "belly pan" kant en 2mm draadeind voor de kwiklink aan het landingsgestel kant.

full


full


full


Voor zover het landingsgestel. Het volgende punt wordt de bevestiging van de motorkap.

groeten kjel
 
Tijd voor de motorkap bevestiging. Page gebruikt in zijn ontwerp daarvoor vier stukje hout, zoals rechts op de foto te zien is. Dat vond ik toch een beetje kwetsbaar, ik heb voor de bevestiging ook nog een volledige ring getekend en laten frezen. Voor ik de foto gemaakt had was ik al begonnen met plakken.

full


De ring in elkaar geplakt. De vier losse hoeken moeten er nog op gelijmd worden.

full


Hier een foto van het motorschot met de vier gaten, waar m4 inslagmoeren aan de achterkant zitten, voor de bevestiging van de motorkap. Deze gaten zouden overeen moeten komen met de vier gaten in de motorkapring.

full


En ja hoor, het past perfect. Lang leve het tekenen met behulp van een CAD-programma!

full


De ring moet op een bepaalde afstand van de achterkant van de motorkamp in de motorkap komen. En hij moet uiteraard er recht ingelijmd worden. Hiervoor heb ik acht afstandhoudertjes gemaakt die tijdelijk op de ring gelijmd worden.

full


full


Vervolgens het midden op de ring afgetekend. De motorkap van de originele Gee Bee bestond uit twee helften die tegen elkaar geschroefd werden. De deelnaad van de originele motorkap zat boven en onder. Mijn motorkap bestaat ook uit twee helften, dus ik moet er even op letten dat mijn deelnaad precies op het midden van de ring komt. De ring in de motorkap gehangen en goed gepositioneerd en vervolgens gefixeerd met dunne secondelijm.

full


Daarna de afstandhoudertjes weggebroken en de motorkap even op de romp geschroefd. Ziet er goed uit!

full


full


Voor de stevigheid twee strookjes glasmat in de kap gesopt en rond om in de kiertjes die er hier en daar nog waren wat epoxy laten lopen.

full


full


De ruwbouw begint nu redelijk op zijn eind te lopen.

groeten kjel
 
Back
Top