Tijd voor de motorkap bevestiging. Page gebruikt in zijn ontwerp daarvoor vier stukje hout, zoals rechts op de foto te zien is. Dat vond ik toch een beetje kwetsbaar, ik heb voor de bevestiging ook nog een volledige ring getekend en laten frezen. Voor ik de foto gemaakt had was ik al begonnen met plakken.
De ring in elkaar geplakt. De vier losse hoeken moeten er nog op gelijmd worden.
Hier een foto van het motorschot met de vier gaten, waar m4 inslagmoeren aan de achterkant zitten, voor de bevestiging van de motorkap. Deze gaten zouden overeen moeten komen met de vier gaten in de motorkapring.
En ja hoor, het past perfect. Lang leve het tekenen met behulp van een CAD-programma!
De ring moet op een bepaalde afstand van de achterkant van de motorkamp in de motorkap komen. En hij moet uiteraard er recht ingelijmd worden. Hiervoor heb ik acht afstandhoudertjes gemaakt die tijdelijk op de ring gelijmd worden.
Vervolgens het midden op de ring afgetekend. De motorkap van de originele Gee Bee bestond uit twee helften die tegen elkaar geschroefd werden. De deelnaad van de originele motorkap zat boven en onder. Mijn motorkap bestaat ook uit twee helften, dus ik moet er even op letten dat mijn deelnaad precies op het midden van de ring komt. De ring in de motorkap gehangen en goed gepositioneerd en vervolgens gefixeerd met dunne secondelijm.
Daarna de afstandhoudertjes weggebroken en de motorkap even op de romp geschroefd. Ziet er goed uit!
Voor de stevigheid twee strookjes glasmat in de kap gesopt en rond om in de kiertjes die er hier en daar nog waren wat epoxy laten lopen.
De ruwbouw begint nu redelijk op zijn eind te lopen.
groeten kjel