Adrian Page Gee Bee R2 schaal 1/5

Dat is de Gee Bee Z. Ook een hele mooie. Zou een mooie toevoeging zijn bij mijn R2. Deze is echter niet door Delmar Benjamin gebouwd, maar door Kevin Kimball. Aangezien Delmar Benjamin al vliegervaring met door hem en Steve Wolf gebouwde R2 had heeft hij de eerste testvluchten op zijn rekening genomen. Zowel de R2 als deze Z zijn nu in het bezit van Kermit Weeks. De R en de Z blijven toch bijzondere vliegtuigen.
 
Soms zit en mee en soms zit het tegen.

Nu was mijn landingscircuit niet helemaal ideaal en dan moet je deze eigenlijk afbreken en opnieuw beginnen. Maar dan denk je "dat lukt nog wel". En dan blijk je ook nog niet helemaal 100% parallel aan de landingsbaan te zitten, maar dank denk je nog steeds "dat lukt nog wel". En dan komt de realisatie dat het toch niet gaat lukken en komt de doorstart dus te laat en staat dat paaltje op de hoek van het veld net in de weg. Zie het resultaat hieronder :(.

full


Ik heb mijn leergeld weer betaald! Het ziet er misschien erg uit, maar het is goed en niet al te moeilijk te repareren. De onderligger heeft een klein stukje transplantatie nodig maar verder is de d-box nog intact en de vleugel structureel gezond wat vorm en washout betreft. Hij gaat weer vliegen, want dat deed hij erg goed. En met een heel mooi vliegbeeld.

groeten kjel
 
Nog maar kort terug crash van een ander pracht toestel,waarvan ik de bouw volgde

Nu deze,ook een van mijn favoriete bouwwerken
Herstelwerk vind ik ook enorm leerzaam,al is dit voor de bouwers natuurlijk minder leuk

Succes,Henk
 
Het herstel van de vleugel is begonnen. Eerst het landingsgestel gedemonteerd en geïnspecteerd. Het rechter landingsgestel had een flinke tik gehad, maar deze kon ik weer in de goede positie buigen. Verder wat kleine schadetjes aan de wielkappen en landingsgestelbekleding hersteld. Gelukkig had het landingsgestel de klap goed overleefd.
Omdat mijn printer mijn tekenwerk bij het uitprinten iets vervormd toch maar bij Rob Bulk een paar nieuwe ribben en een achterlijst laten frezen. Dan weet ik in ieder geval dat de nieuwe onderdelen zuiver van vorm zijn. Zoals op de foto te zien is heeft het paaltje tussen de neuslijst en de hoofdligger de vleugel geraakt.

full


Hierdoor is er een stuk uit de onderligger geslagen.

full


Als eerste heb ik de ligger en de d-box gerepareerd zodat de vleugel weer gestabiliseerd is kwa vorm en washout.
Het nieuwe stukje voor de ligger.

full


Het nieuwe stukje ligger op zijn plek gelijmd en de beschadigde stukken van de beplanking en shear webs weggesneden.

full


full


Daarna de weer nieuwe stukken shear web teruggelijmd en de d-box weer gesloten. Daarna zo minimaal mogelijk alle slechte stukken beplanking weggesneden zodat er zoveel mogelijk origineel overblijft.

full


full


full


Om Johan Cruijff maar eens aan te halen. "Elk nadeel heb zijn voordeel". Omdat een paar bedieningskopjes van mijn huidige zender af toe wat kuren beginnen te vertonen heb ik na lang wikken en wegen toch besloten een nieuwe zender aan te schaffen. Dit is een mooie Jeti DC-24 geworden. Ik ga er van uit dat ik hier wel de rest van mijn actieve modelvlieg leven mee kan doen. Wat ik verder ook interessant vind is de mogelijkheid tot telemetrie. De originele Gee Bee R2 had in de linker vleugel een pitotbuis zitten. Die had ik op mijn model achterwegen gelaten, maar laat ik nou net de linker vleugelhelft openliggen, dan kan ik mooi gelijk een werkende pitotbuis inbouwen.

Bij de wortel twee geleidebuisjes aangebracht zodat ik straks mooi de slangetjes van de pitot doorkan voeren. Op de schaalplek een stukje van de shear web weggesneden en een gaatje in de neuslijst geboord zodat de pitotbuis op zijn plek gelijmd kan worden.

full


full


full


full


full


Na dit zijsprongetje verder met de herstelwerkzaamheden. Alle slechte stukken van de ribben weggesneden en alle contactoppervakken ontdaan van de resten lijm.

full


En alle nieuwe ribben en achterliggers en achterlijst op hun plek gelijmd. Behalve de laatste kleine stukjes van rib 4 en 5 nog niet. De komen pas als de bovenbeplanking teruggeplaatst is. Die hebben zo weinig contactoppervlak dat de kans groot is dat ze dan niet goed komen te zitten.

full


Het stukje messing buis voor de geleiding van de torquerod van het rolroer op zijn plek gelijmd. Dit heb ik gedaan met behulp van in dit geval de oude torquerod om er zeker van te zijn dat dit stukje buis mooi in lijn zit met het stukje buis in de vleugelwortel.

full


Toen kon de beplanking van de bovenkant erop. Met behulp van het rolroer dat de crash overleefd heeft kon bepaald worden hoeveel van de indekking aan de achterlijst weer weggesneden moest worden.

full


Daarna konden shear webs van de achterligger, de laatste stukjes van rib 4 en 5 en de blokjes voor de scharnieren in de vleugel gelijmd worden voordat de beplanking op de onderkant gelijmd kon worden.

full


full


Voor een mooie overgang van de vleugel naar het rolroer, boven en onder een strookje 0,4mm triplex op de vleugel gelijmd. En na alle spleetjes geplamuurd te hebben en alles goed geschuurd zodat overal een mooie overgang is tussen nieuw en oud was het tijd om de nieuwe beplanking te voorzien van een laagje 50 grams glasmat met epoxy. Zo was de rest van de vleugel ook afgewerkt. Het lijkt al weer op een vleugel :D. O, ja, de servo van het rolroer was ook overleden. Maar de vervanging is vandaag op de post gegaan.

full


full


full


Het schiet al weer lekker op. Groeten kjel
 
Mooi stukje werk weer . In de lucht dan mbv pitot buis je overtrek snelheid meten , daar 10km boven blijven ,dat is je minimum landings snelheid ongeveer . Dat is absoluut een leuk stukje extra gereedschap .
Ik vlieg gen1 jeti en daar heb ik Zelfs meer mogelijkheden dan ik ooit zal gebruiken .
Je kunt ook een ampère meter instaleren. Deze instellen op 70 procent van je lipo en je zit altijd gebakken .

Op mijn cmelak zet ik een flowmeter ,vario,gps sensor,en rpm meter .
Is op rcthougts heel veel over te vinden mbv arduino .
 
Hoi Serge,

Wat jij beschrijft was precies mijn gedachte wat ik van plan was voor wat betreft de luchtsnelheidsmeter. En die ampèremeter was ik ook van plan er in te stoppen, dat is een stuk nauwkeuriger dan de timer die ik nu gebruik. Met de ampèremeter maakt het niet meer uit hoe je vliegstijl is per vlucht.
De rcthoughts site heb ik reeds gevonden en ik heb inmiddels genoeg onderdelen in huis om een serie leuke sensoren in elkaar te zetten. Maak jij je sensoren ook zelf?
 
Hoi Serge,

Wat jij beschrijft was precies mijn gedachte wat ik van plan was voor wat betreft de luchtsnelheidsmeter. En die ampèremeter was ik ook van plan er in te stoppen, dat is een stuk nauwkeuriger dan de timer die ik nu gebruik. Met de ampèremeter maakt het niet meer uit hoe je vliegstijl is per vlucht.
De rcthoughts site heb ik reeds gevonden en ik heb inmiddels genoeg onderdelen in huis om een serie leuke sensoren in elkaar te zetten. Maak jij je sensoren ook zelf?
Helaas niet ,mijn kennis van arduino is nog ,lees nog ,te weinig .
Wil het wel gaan doen ,maar eerst een 3d printer .
 
Nadat de epoxy uitgehard was, was het flink schuren om de overgang van het nieuwe stukje glasmat met de rest van de vleugel naadloos in elkaar over te laten gaan. Nu ben ik bezig met het schilderen van de vleugel en omdat bij het schilderen tussen de lagen best wel wat aan wachttijd zit, ben ik me bezig gaan houden met het maken van een paar sensoren. Als eerste de luchtsnelheidssensor. Op de site rc-thoughts.com onder het tabje "sensors" staat alles wat je nodig hebt, het schema voor de verschillende sensoren en waar de kant en klare firmware te downloaden is. Ook wordt er beschreven hoe de firmware op de Arduino Pro Mini geflashed kan worden. Je hoef dus geen verstand van Arduino en het schrijven van codes nodig te hebben. Je moet alleen kunnen solderen.

De luchtsnelheidssensor in ruwbouw klaar. En het werkt! Ik heb het ook getest tijdens een autoritje (mijn vrouw reed, dus het was veilig)

full


full


full


En afgewerkt met een stukje krimpkous.

full


Daarna heb ik en vario sensor gemaakt behulp van een BMP280 barometrische druksensor.

full


full


En deze werkt ook! In de vario zit nog geen €5,- aan onderdelen in. De luchtsnelheidssensor is wat duurder, maar is zo voor tussen de €20 en €25 euro te maken.

groeten kjel
 
Nadat de epoxy uitgehard was, was het flink schuren om de overgang van het nieuwe stukje glasmat met de rest van de vleugel naadloos in elkaar over te laten gaan. Nu ben ik bezig met het schilderen van de vleugel en omdat bij het schilderen tussen de lagen best wel wat aan wachttijd zit, ben ik me bezig gaan houden met het maken van een paar sensoren. Als eerste de luchtsnelheidssensor. Op de site rc-thoughts.com onder het tabje "sensors" staat alles wat je nodig hebt, het schema voor de verschillende sensoren en waar de kant en klare firmware te downloaden is. Ook wordt er beschreven hoe de firmware op de Arduino Pro Mini geflashed kan worden. Je hoef dus geen verstand van Arduino en het schrijven van codes nodig te hebben. Je moet alleen kunnen solderen.

De luchtsnelheidssensor in ruwbouw klaar. En het werkt! Ik heb het ook getest tijdens een autoritje (mijn vrouw reed, dus het was veilig)

full


full


full


En afgewerkt met een stukje krimpkous.

full


Daarna heb ik en vario sensor gemaakt behulp van een BMP280 barometrische druksensor.

full


full


En deze werkt ook! In de vario zit nog geen €5,- aan onderdelen in. De luchtsnelheidssensor is wat duurder, maar is zo voor tussen de €20 en €25 euro te maken.

groeten kjel
Gaaf .
Kennis van me heeft dus op 1 basisprint zowel de vario ,gps ,rpm en flow sensor gezet zodat je maar 1 basis unit hebt met 1 stekker naar je ontvanger . En de diverse stekkers voor Hall sensor en flowmeter .
Kun je in de jeti box in de zender programmeren de flow meter .
Ik vind het gaaf spul .
 
Back
Top