Adrian Page Gee Bee R2 schaal 1/5

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Kjel Postema, 9 jan 2022.

1. Kjel Postema

Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Vanochtend weer met de Gee Bee gevlogen en nu geprobeerd om iets meer snelheid tijdens de landing te houden om hem nu meer naar de grond te vliegen. De wind condities waren richtend het eind van de ochtend nogal vlagerig wat het er niet makkelijker op maakte, maar het begint te komen. Ik heb in totaal zes starts en landingen gemaakt en bij drie van die landingen is hij op zijn wielen gebleven :banana:. Het blijft een tricky kist om netjes te landen, maar het begin is er.

groeten kjel

jmk1, ramses, jan brilman en 10 anderen vinden dit leuk.
  2. e-speed buff

e-speed buff

Lid geworden:
    12 jul 2010
    Ik heb ook nog een op elektro omgebouwde Kyosho GeeBee Z 40.
    Dat is ook zo'n ellende ding, maar dat ligt aan het slappe landingsgestel (geen spandraden, zwabberpoten).
    Bij die vergleken is de Carf GeeBee R2 een Puma!

René.

Kjel Postema vindt dit leuk.
  3. e-speed buff

e-speed buff

Lid geworden:
    12 jul 2010
    Een driepuntslanding met de Geebee gaat alleen als je absoluut Géén zijwind hebt.
    Dan lukte het ook met de Kyosho GeeBee.

René

ps Kijk maar eens naar de landing van Delmar Benjamin in Michelstadt, die maakte daar ook een wiellanding.

4. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Vandaag en vorige week weer met de Gee Bee gevlogen en ik begin hem steeds meer te doorgronden. Alle landingen zijn op zijn wielen gebleven, iets meer snelheid houden dan blijft hij mooi vliegen en vlieg je hem mooi naar de grond. De wind kwam vandaag niet constant uit een hoek dus af en toe wat lichte crosswind, maar daar had de Gee Bee geen last van. Nu ik er meer mee gevlogen heb merk ik toch dat de Gee Bee anders vliegt dan een standaard modelvliegtuig. Hij vliegt niet moeilijk, maar gedraagt zich meer zoals ik van mijn heli's gewend ben. Hij is zeer neutraal, als je iets rolt vliegt hij net zo vrolijk rechtdoor als met de vleugels recht in plaats van al iets de bocht in te zetten en zijn neus te laten zakken. Ik denk dat dit waarschijnlijk toch door de lift die door de romp wordt opgewekt komt. Ik was vandaag niet alleen op het veld en heb iemand gevraagd om een vlucht te filmen. Kan ik tenminste ook bewijzen dat hij echt vliegt en ik het niet alleen maar verzin :D!

https://youtu.be/FgCSops_7Ag

Ik hoop dat de link zo werkt.

groeten kjel

5. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Ik geloof dat het werkt, maar wat moet ik doen om het filmpje rechtstreeks in mijn draadje te kunnen zien?

6. jmk1

jmk1

Lid geworden:
    15 jun 2015
    Filmpje is prima te zien hoor, mooi om te zien hoe hij vliegt!

7. Henri Kaper

Henri Kaper verslagschrijvers

Lid geworden:
    25 nov 2006
    De button met de twee filmstrookjes [Media].

MicropropSport, Bart83, kvlasblom en 7 anderen vinden dit leuk.
  8. tonspit

tonspit

Lid geworden:
    3 sep 2013
    Blijft een apart toestel.
    Landing zag er goed uit.:thumbsup:

kvlasblom en Kjel Postema vinden dit leuk.
  9. ramses

ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Prachtig Kjel :thumbsup:
    Heel mooi vliegbeeld.
    Happy landings!

Groeten, Ramses
    .

Laatst bewerkt: 19 jun 2023
  10. Taylorcraft

Taylorcraft PH-SAM

Lid geworden:
    22 apr 2012
    Diep onder de indruk over de bouw en helemaal over de wijze waarop je dit model vliegt.
    Alles is op schaal.
    Complimenten.

11. kvlasblom

kvlasblom

Lid geworden:
    9 jan 2007
    Geweldig om te zien!

12. Bart83

Bart83 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 okt 2007
    Mooi! wat leuk dat je een video hebt gemaakt :) Prachtig vliegbeeld . . .

Bart

13. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Dank heren!

14. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    De Gee Bee vliegt nu goed, maar toch ga ik nog iets veranderen. Er komt een andere motor op, nummer 4! Het enige wat me niet beviel is dat na de vlucht de accu er aardig warm en opgeblazen uit komt. Ik vlieg nu op 5s aangezien ik die accu's al had liggen. Ik had de vliegduur al een half minuutje verkort, maar nog komen de accu's aardig warm (warmer dan uit mijn heli's) en bol uit het vliegtuig. De onbelaste celspanning na de vlucht is dan ergen in de 3,6V per cel. Over het algemeen richt ik er op om na de vlucht ergens tussen de 3,7V en 3,8V te zitten. Ik hoop zo dat de accu's langer mee gaan. De oudste accu's die ik heb zijn nu 8 jaar oud en doen het nog uitstekend. Die zitten in mijn Charter en hebben tijdens de vlucht niets te lijden. Ze zijn na de landing nog nagenoeg koud.
    Ik heb geen zin dat een keer tijdens de vlucht de accu het begeeft, dus heb ik besloten over te stappen op 6s. Van het zelfde type motor als er nu in zit (nu 560KV) is er ook een 430KV versie. Met 6s verbruikt dat volgens ecalc 20A minder. Het enige nadeel is dat ik die motor en bijbehorende accu's niet heb en moet kopen. Inmiddels heb ik dat gedaan :). Ik heb 6s accu's gevonden die redelijk dezelfde afmeting en gewicht hebben als mijn 5s accu's, zodat er kwa zwaartepunt niets veranderd. De nieuwe accu's zijn 4500mAh in plaats van 5200mAh van de oude accu's, maar door de lagere stroom zal de vliegtijd langer zijn. Het vermogen zal wel iets lager zijn, maar hoger dan het vermogen van de motor waar de eerste vluchten mee gemaakt zijn en die motor had ook vermogen genoeg. Ik heb nu ook ruim vermogen over. De snelheid van de Gee Bee in het filmpje van zondag was allemaal met maximaal half gas. Ook bij het opstijgen had ik geen volgas gebruikt.
    Nu wachten totdat het spul binnen is. Wordt vervolgt.

groeten kjel

15. jmk1

jmk1

Lid geworden:
    15 jun 2015
    Lijkt me een behoorlijke klus, maar het lost het accu probleem op. Zou ook erg bang zijn om met zo'n mooi model de accu te overbelasten, maar
    Waarom doe je er niet een iets kleinere prop op of 1 met wat minder spoed?

16. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Kwa klus valt een motor wissel erg mee hoor. Voor wat betreft de prop, een kleinere diameter is geen optie. De prop die er nu op zit is al ondermaats kwa schaal en steek nog enigszins buiten de enorme motorkap uit. Een kleinere vind ik er niet uit zien. Kwa kleinere spoed zou volgens ecalc moeten zakken naar 6” in plasts van de 10” die er nu op zit en om ook een 20A in stroomverbruik te zakken en is het vermogen en de spoedsnelheid niet zo denderend meer, dus mijn inziens is de motor wissel en overstap naar 6s een betere optie.
    Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat de optie voor een andere prop nog niet in me was opgekomen :D. Voor een eventuele volgende keer goed om die optie ook te onderzoeken voordat ik een nieuwe motor en accu’s koop.

jmk1 vindt dit leuk.
  17. nico v kooten

nico v kooten

Lid geworden:
    2 nov 2003
    MicropropSport, jmk1 en Kjel Postema vinden dit leuk.
  18. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Hoi Nico, ik kende het filmpje al. Maar het blijft altijd indrukwekkend de echte, zij het een replica, te zien vliegen. Die landing in het filmpje leek sprekend op die landing van mij waarbij een poot bij mij verbogen was :D.

jmk1 vindt dit leuk.
  19. tonspit

tonspit

Lid geworden:
    3 sep 2013
    Als je op schaal bouwt moet je ook op schaal landen ,dus je kist is volkomen op schaal.:thumbsup::yes::yes:

kvlasblom, Vale Ouwe en Kjel Postema vinden dit leuk.
  20. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Vanochtend weer met de Gee Bee gevlogen, maar nu met 6s. Vorige week wel nog even de wattmeter eraan gehangen om de de 560kv motor op 5s te meten, dat had ik nog niet gedaan. Volgens ecalc zou het volgas rond de 1200 watt en 69A moeten zitten. De wattmeter gaf bij volgas bijna 1600 watt en 85A aan. Bij halfgas was het nog zo'n 45A. Dit alles natuurlijk statisch op de grond. Vanochtend voor de eerste vlucht eerst de wattmeter er aan gehangen. Volgens ecalc zou de 430kv motor op 6s een ruime 1000 watt bij 49A moeten leveren. De wattmeter gaf een ruime 1200 watt aan bij 54A volgas. Halfgas was dat tegen de 700 watt bij 30A. Minder vermogen dan bij de vorige motor, maar daar merk ik tijdens het vliegen niet echt veel van. Met iets meer dan half gas stijgt hij al op, net zoals met 560kv motor. Bij deze amperages voel ik me een stuk prettiger en de accu's komen nu beduidend minder warm uit het vliegtuig na een vlucht. Allen de vluchtduur viel mij nog wat tegen, maar dat komt misschien door dat de accu's nog maar een keer geladen zijn en misschien nog niet hun maximale capaciteit hebben.
    Verder ga ik niets meer aan de Gee Bee aanpassen. Nu veel vliegen om hem helemaal onder de knie te krijgen, maar dat gaat steeds beter.

groeten kjel

jmk1, ramses, Vincent de Bode en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina