Adrian Page Gee Bee R2 schaal 1/5

Dank heren voor de reactie. Ik ga even kijken hoe het beste op mijn zender (graupner mc24) een stationair stand voor de motor kan programmeren. Het laatste stukje van mijn landingen is nu inderdaad als zwever. Ik zou ook voor de start de gastrim iets omhoog kunnen zetten om zo een stationair draaiende motor te hebben. Bij de mc24 kan de gastrim zo ingesteld worden dat deze alleen invloed heeft op het stationair gedeelte van de gasknuppel en niet op het volgas gedeelte.
 
Ik zou ook voor de start de gastrim iets omhoog kunnen zetten om zo een stationair draaiende motor te hebben.
Dat lijkt me niet zo handig en niet zo veilig ... dan zit je steeds te pielen en je kan je motor/propeller niet snel uit zetten als dat nodig is.

Bij de mc24 kan de gastrim zo ingesteld worden dat deze alleen invloed heeft op het stationair gedeelte van de gasknuppel en niet op het volgas gedeelte.
Dat bedoel ik. Heb je ook een throttle-cut functie die je op een schakelaar kan zetten?
 
Heb je ook een throttle-cut functie die je op een schakelaar kan zetten?

Een toegewezen throttle-cut functie, zoals in het helieprogramma, heeft de mc24 niet standaard in het vliegtuigprogramma. Ik kan wel bij het gascurve programma de gascurve op nul zetten en dat aan een schakelaar toewijzen.

Maar bedoel de functie van de throttle-cut schakelaar in die zin dat ik de gascurve zo programmeer dat ik met de gasknuppel helemaal naar beneden altijd wat stationair gas heb en dan door middel van de throttle-cut de motor aan en uit kan zetten?
 
Ik kan met mij Futaba T14 SG en FF9 een "stationair" toerental instellen, schakelaar aan,(met gasknuppel dicht) en motor loopt stationair, schakelaar uit, en motor stopt.
De zender weet niet dat er een electromotor achter zit......
Lijkt me stug dat een MC24 deze functie niet heeft.
 
Maar bedoel de functie van de throttle-cut schakelaar in die zin dat ik de gascurve zo programmeer dat ik met de gasknuppel helemaal naar beneden altijd wat stationair gas heb en dan door middel van de throttle-cut de motor aan en uit kan zetten?

Ja. De vol gas stand is in alle gevallen identiek. Net zoals jouw gastrim alleen in het stationair gedeelte werkt, bepaalt de throttle-cut alleen de servostand bij de nulstand van de gasknuppel ... stationair of uit.

Misschien heet het in jouw zender anders.
 
Kan je de throttle-cut functie van de zender die voor brandstofmotoren gebruikt wordt, ook niet voor electromotoren gebruiken?
Deze heb ik standaard ook op een 3 standen schakelaar . Aangeleerd met sleeptoestellen .
0 is uit gas dicht en ontsteking uit .
1 is gas op stationair en ontsteking aan .
2 is verhoogd stationair en ontsteking aan .
Kwestie van een mix aanmaken met percentage trimstanden .
 
Deze heb ik standaard ook op een 3 standen schakelaar . Aangeleerd met sleeptoestellen .
0 is uit gas dicht en ontsteking uit .
1 is gas op stationair en ontsteking aan .
2 is verhoogd stationair en ontsteking aan .
Kwestie van een mix aanmaken met percentage trimstanden .

Ben je dan niet bang dat je een keer in de vlucht per ongeluk naar 0 gaat als je naar 1 wilde... dat staat ie meteen uit. Ik heb deze instelling verdeeld over 2 schakelaars, los de ontsteking, midden boven op de zender waar ik echt bewust naartoe moet met m'n hand, en de stationair onder de wijsvinger op een 2-standenschakelaar.
 
Ben je dan niet bang dat je een keer in de vlucht per ongeluk naar 0 gaat als je naar 1 wilde... dat staat ie meteen uit. Ik heb deze instelling verdeeld over 2 schakelaars, los de ontsteking, midden boven op de zender waar ik echt bewust naartoe moet met m'n hand, en de stationair onder de wijsvinger op een 2-standenschakelaar.
Nee ik heb me dit aangewend samen met spraakfunctie op de functie knoppen . Dus ook de reflexen zijn daar op aangepast .

Maar ik kan me voorstellen dat als je dit niet gewend bent je gauw denkt de fout in te gaan .
 
Ja, ik ben zelf nogal zenuwachtig als het om dat soort dingen aankomt. Ondertussen gaan er natuurlijk altijd andere dingen fouten dan waar je bang voor bent, maar dat hoort een beetje bij de hobby :rolleyes:
 
Vanochtend weer gevlogen. Ik heb van de week wat stationair gas geprogrammeerd. Ik heb het nu alleen nog kunnen proberen zo met de Wedell-Williams en de Gee Bee. Voor de Wedell landt het prima zo, maar voor de Gee Bee heeft het nog niet echt in mooiere landingen geresulteerd. Allebei de landingen eindigde op de rug. De eerste landing was wel mooi op de twee wielen, maar iets te hard waardoor hij weer omhoog stuiterde en bij het volgende contact met de grond rolde hij weer op de rug. Maar het landingsgestel lijkt het nu allemaal aan te kunnen. De volgende accu toch maar alleen het aanvliegen oefenen tot dat dat er een beetje fatsoenlijk uit ziet. Maar voor de rest ben ik zeer te vrede. De Gee Bee heeft een mooi vliegbeeld. Het blijft toch een aparte verschijning in de lucht.
 
Deze heb ik standaard ook op een 3 standen schakelaar . Aangeleerd met sleeptoestellen .
0 is uit gas dicht en ontsteking uit .
1 is gas op stationair en ontsteking aan .
2 is verhoogd stationair en ontsteking aan .
Kwestie van een mix aanmaken met percentage trimstanden .
Heb zelf een taranis. Je kan in dit soort gevallen ook een vertraging aangeven. In combi met spraak krijg je dan bijvoorbeeld motor uit in 3, 2, 1, 0.
Je hebt dan voldoende tijd om de schakelaar terug te zetten.
Je kunt icm hoogtemeter zelfs een waarschuwing maken (of downloaden) dat je je landingsgestel nog niet uit hebt....
 
Is het misschien mogelijk om het zwaartepunt iets naar achteren te leggen?
Is natuurlijk link om te doen, maar als daar nog ruimte voor is, lost dat je huidige probleem misschien op?
 
Is het misschien mogelijk om het zwaartepunt iets naar achteren te leggen?
Is natuurlijk link om te doen, maar als daar nog ruimte voor is, lost dat je huidige probleem misschien op?
Er is nog ruimte genoeg om het zwaartepunt naar achter te verplaatsen. Heb ik ook al ietsjes gedaan, maar naar men zegt zou het bereik van het zwaartepunt zeer smal zijn. Ik ben niet degene om met deze kist de grens op te gaan zoeken. Hij vliegt verder goed, ik denk dat ik het mane in mijn vliegkunsten moet zoeken en ik nog even de juiste manier van neerzetten moet vinden :D. Nu kom ik vrij langzaam binnen en het laatste stukje kwakt hij eigenlijk een beetje tegen de grond.
 
Er is nog ruimte genoeg om het zwaartepunt naar achter te verplaatsen. Heb ik ook al ietsjes gedaan, maar naar men zegt zou het bereik van het zwaartepunt zeer smal zijn. Ik ben niet degene om met deze kist de grens op te gaan zoeken. Hij vliegt verder goed, ik denk dat ik het mane in mijn vliegkunsten moet zoeken en ik nog even de juiste manier van neerzetten moet vinden :D. Nu kom ik vrij langzaam binnen en het laatste stukje kwakt hij eigenlijk een beetje tegen de grond.
Dan maak je hem te langzaam in het laatste stuk . Dan zit daar je euvel . Driepunters zul je nog even moeten vergeten . Vooral met deze versie van de geebee. Carf heeft hem ook en die hebben het landingsgestel een paar graden verder naar voren gezet . Dit helpt ook enorm .
Eigenlijk moet je vliegend landen en niet in overtrek . Je gasknuppel dus niet dicht trekken maar juist iets open laten staan . De stand die eigenlijk het toestel laat rollen .
 
Ik denk ook dat ik het daarin moet zoeken Serge. Ik had laatst bij het aanvliegen oefenen dat ik vlak voor de landing doorstartte. Het was niet mijn bedoeling al echt te landen, maar bij het doorstarten zakte hij toch nog wat door en lande mooi op de hoofdwielen en reed een stukje om vervolgens het luchtruim weer te kiezen. Zou ik het gas toen dicht getrokken hebben zou het een mooie landing geweest zijn denk ik. De reden dat ik eigenlijk een driepuntslanding met lage snelheid probeer, is als hij dan op zijn rug beland de snelheid dusdanig laag is dat er geen schade is.
 
Ik denk ook dat ik het daarin moet zoeken Serge. Ik had laatst bij het aanvliegen oefenen dat ik vlak voor de landing doorstartte. Het was niet mijn bedoeling al echt te landen, maar bij het doorstarten zakte hij toch nog wat door en lande mooi op de hoofdwielen en reed een stukje om vervolgens het luchtruim weer te kiezen. Zou ik het gas toen dicht getrokken hebben zou het een mooie landing geweest zijn denk ik. De reden dat ik eigenlijk een driepuntslanding met lage snelheid probeer, is als hij dan op zijn rug beland de snelheid dusdanig laag is dat er geen schade is.
Dus doorstarten maken en bij een halve doorstart rustig het gas dichttrekken en blijven sturen tot het staartwiel de grond raakt .al doende vind je zo je landingspeocedure . :)
 
Back
Top