A854 Hr. Ms. Onversaagd (scratchbuild)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Luc Biemans, 4 apr 2011.

1. Luc Biemans

Luc Biemans verslagschrijvers

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Hoi Sjaak,
    Inderdaad ben ik niet alleen aangestoken door Han maar hij heeft me voor mijn verjaardag vorig jaar aan paar platen in verschillende diktes kado gedaan.
    Het werkt overigens wel lekker precies.
    Voor het bros worden van het materiaal ben ik niet zo bang. Tenslotte wordt de hele boel gespoten in de grondverf en daarna nog een paar lagen marinegrijs (moet ik nog wel weer even het RAL-nr. opsnorren want dat ben ik weer kwijt).
    Dan zal het materiaal toch goed zijn afgesloten of verdampen de weekmakers door de verf heen ? :idea:

Enals het wel zo is dan maak ik over zoveel jaar gewoon weer een nieuwe opbouw van hout. Heb ik weer wat te doen hen neemt zo'n projectje geen extra ruimte in dus ook geen problemen met mijn echtgenote.
    Luc

2. han mul

han mul

Lid geworden:
    27 dec 2005
    Dan kan je tzt. naast modelbouwer ook de titel restaurateur achter je naam zetten.

3. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Was ik dat niet al dan ? Ik kan me een blusboot herinneren die nu in de garage staat...

4. Nitromethane

Nitromethane

Lid geworden:
    18 apr 2010
    Hoi Luc, kom je zondag ook varen in de Wollefoppenhaven??

Groet, Mark

5. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Ik beloof niks want net terug van vakantie dus nog een hoop op te ruimen. :(

6. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    vakantieproject deel 2

Tja en na de dekhut dus het kasteel.
    Hier het beginnetje de contouren op de tekening :

en het past ook nog

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    vervolg opbouw

Na vele malen meten, opnieuw meten, tekeningen erbij, foto's bekijken, conclusies trekken, alles opnieuw controleren en dan weer van voren af aan, uiteindelijk de opbouw in elkaar gezet en de patrijspoorten gemaakt.

Ook de volgende fout in de tekening tegengekomen. Ook in het spantenplan zit een foutje. Eigenlijk nog het meest doordat er te weinig spanten zijn. De boeg is niet in de juiste vorm dus daar ben ik nu druk mee met behulp van een paar laagjes balsahout. Krijgt al vorm maar heeft nog wel wat schuurwerk nodig.

Een malletje gemaakt om de verschansingen in de juiste vorm te krijgen. Ik had nog een stukje plint liggen met de goede vorm :

En na een dag drogen

8. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Strakke opbouw, de vorm begint er in te komen ;)

9. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    Hallo Luc,

Je bent al bezig aan de opbouw! Waarschijnlijk zal ik je heus niet inhalen hoor...:rolleyes: Klein vraagje; wat is de lengte, breedte en diepgang van jouw model en wordt haar uiteindelijke gewicht? Wat is het gewicht nu alleen van de romp?

Voor mij is het de eerste keer dat ik op de grammetjes moet letten. Mijn romp is nu geheel strak gemaakt en bijna spuitklaar maar ze begint al aardig te wegen aangezien ik met dezelfde bikkelbouw bezig ben als van de HH... Misschien iets te...

Groeten Paul

10. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Het duurde even maar er is wel gewerkt. Het schuren plamuren etc. is niet zo'n fotogenieke bezigheid dus dat slaan we maar over. Het geheel duurt ook wat langer dan normaal dankzij het beperkte spantenplan.
    Wel lekker doorgeknutseld aan de opbouw. De verschansingen (hoe heet dit echt ?) zitten er grotendeels op
    En van achteren gezien.

Paul, ik moet de boel eens opmeten en het gewicht weet ik nog niet omdat de romp nog niet in de epoxy zit.

11. ejb61

ejb61

Lid geworden:
    13 jan 2009
    Hallo,

Ziet er strak uit die opbouw!!
    En die verschansing noem je een "borstwering"

Groet Ernst

12. hawser

hawser

Lid geworden:
    23 sep 2007
    Borstwering

Als ik naar de foto kijk op pagina 1 zie ik geen ronde borstweringen maar rechthoekige (uitbouw) constructies voorzien van veel "driehoekige" support structures.
    Zie ik het verkeerd of is de eerste foto fout?
    grt
    Hawser

13. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Hoi,

Nee hoor je ziet het helemaal goed en toch ook niet. Voor de ronde borstweringen zitten een soort schermen die zorgen dat de wind over de brug heen word geleid. Dan krijg je niet de volle laag tijdens het varen.
    Zo is mij uitgelegd maar hoe die dingen heten :confused:

Hier een foto van voren gezien :
    En van dichtbij :
    En van onderaf. Hier kan je echt goed zien hoe de vorm van de borstwering en de luchtgeleider (vind ik wel een goede benaming) er precies uitzien.

Luc

14. sjoerd_krimpen

sjoerd_krimpen

Lid geworden:
    14 apr 2008
    Bij ons worden die dingen "wind deflectors" genoemd, of dit ook de officiƫle benaming is zou ik niet durven te beweren.., maar een andere naam zou ik niet kunnen verzinnen.

15. Fer van der Burg

Fer van der Burg

Lid geworden:
    11 mei 2010
    Luc,

Misschien overbodig deze opmerking maar moeten de ramen in de brug niet vierkant zijn ?

16. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    Ik denk het niet Fer. In die tijd waren er wel meer marineschepen met alleen vergrote patrijspoorten in het brugdeel. Daarbij lijkt het mij sterk dat Luc zo'n cruciale fout zou maken...;)

Groeten Paul

17. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Nee hoor, dit is een van de vele veranderingen die in de loop van de tijd zijn gedaan. In Schevingen ligt de voormalige Onverschrokken ook met vierkante ramen. Ik bouw de Onversaagd echter zoals hij in 1955 rond voer (of in Den Helder lag want het ding ging bijna direct in de mottenballen tot 1971).

Hier een foto uit die tijd en dan kan je goed zien dat de ramen nog niet vierkant waren maar er gewoon patrijspoorten op dezelfde plek zaten.

18. Fer van der Burg

Fer van der Burg

Lid geworden:
    11 mei 2010
    @ Luc,

Ik dacht het al, maar ja je weet maar nooit ;).

@ Paul,

Ja Paul , ik weet het, ik ben een leek in marineschepen maar het viel mij gewoon op :worship:.

Ik heb tenslotte bij iemand anders wel iets dergelijks opgemerkt en die had het niet gezien vandaar !

19. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    Hallo Fer,

Ik begrijp je redenatie. Luc liet mij foto's zien van de latere versie waarvan de ramen vierkant waren gemaakt.

Groeten Paul

20. Sjaak

Sjaak

Lid geworden:
    24 nov 2010
    Dag Luc;

Hoe zijn tot nu toe je bevindingen met het bouwen met polystyreen, dit in tegenstelling met hout?

Groeten Sjaak

Deel Deze Pagina