Gisteren de "braided sleeving" ontvangen zodat ik alle servodraden netjes kon neerleggen en vastmaken met bindbandjes . Alle stekkers in de ontvanger geplaatst.
Daarna de servo's en de linkjes van de swash afgesteld en de servohoorns vastgeschroefd met blauwe locktite. De regelaar is inmiddels ook voorzien van enkele grove governor standen : 30% (om te testen) , 60% en 85% .
Er moeten nu nog een aantal dingen gebeuren:
1) Pitchwaarden instellen voor de 3 verschillende modes (hoover, akro, 3D) maar dat is niet heel veel werk.
2) staart + spartan gyro instellen, dat hoop ik vanavond te kunnen doen mbv de pc link. Ik ben benieuwd of er ook een soort basismenu in de software aanwezig is (hints / tips zijn welkom!) . Ik zal ook eens kijken of er al een software update is, die laad ik er dan gelijk maar in.
3) Dan nog de aandrijfriem aanbrengen en spannen
4) Reikwijdte test met draaiende motor zonder bladen
5) idem met bladen
Daarna kunnen de accu's volgeladen worden en kan de eerste testvlucht beginnen, misschien volgende week al. Gelukkig is het niet meer zo koud, alhoewel het schaatsen toch ook wel erg leuk was !
(Het afwerken van de canopy volgt dan in het loop van het jaar, als de temperatuur in de garage boven de 7 graden uitkomt …)
De eerste vluchten zullen zonder logger plaatsvinden en dat is niks voor mij (meten = weten …) , maar helaas heb ik nog geen logger, waarschijnlijk wordt het toch de eagletree V3 150A. Daar heb ik immers alle sensors + display al voor liggen van de v2 versie (70V / 100A) en gaat me dus maar 89U$ kosten. Als ik voor de unilog zou gaan dan zit ik zeker op 150euro incl. alle sensors.
enfin, dit is het menu van de spartan :
De help functie werkt prima, er verschijnt een tekstblok zodra je over de velden schuift.
high- en low endpoint instelling spreken voor zich, zo instellen dat hij niet tegen de eindpunten loopt
midpoint = middenstand afstelling van servohevel (mechanische afstelling natuurlijk eerst volgens handleiding van de heli !)
mijn servo staat er gelukkig bij : JR 8900G, dus de rest wordt aangevuld
direction is ook duidelijk
rudder stick deadband staat standaard op 5% . Dit is prima om mee te bgeinnen lijkt me.
Rudder exponential , tja, tot nu toe altijd geregeld vanuit de zender, erg handig (kan ook niet anders bij een 401). Ik weet niet of het nu echt handig is om dit met de software in te gaan stellen, gedurende het vliegen met de heli vind ik hier meestal een bepaalde waarde.
En nu komen we bij acceleration/ decelleration . Spartan adviseert om bij een 90 en 50 size heli dit op fast te zetten. Echter heeft iemand me gewaarschuwd dat dit de tandwielen van de torque tube kan kosten.
Wat is een geschikt waarde om mee te starten ?
Idem voor de stopgain, wat is een geschikt waarde om mee te starten ?
Rudder expo , idem als die in mode 1
Rudder sensitivity, tja , wordt uitproberen. Da's in feite zo met met elke instelling ….
Bas
wordt vervolgd ….