90 size elektro heli ?

Cees,
bedankt voor de tip, blijkbaar maakt hij gebruik van de reactor-x , een slim bec systeem die 3 uitgangsspanningen levert uit 2s lipo. Voor de 3 swash servo's kun je kiezen uit 6V of 6.8V.
Voor de staart heb je standaard 5.2V tot je beschikking. Niet goedkoop maar wel een heel mooie oplossing , zeker in combinatie met 3 maal DS8717 !

Nadeel is de ca. 60gram extra gewicht. Dan komt er nog een 2s lipo 2100mAh bij van ca. 60gram dus totaal dan 120gram.
4 cellen Sanyo nicd 2400mAh is ongeveer even zwaar, het voordeel hiervan is dat er geen enkele andere electronika tussen zit wat de betrouwbaarheid ten goede komt.
Nadeel is de kleinere spanning op de swash servo's en de kleinere trekkracht en snelheid. Maar dat ga IK niet merken vrees ik ...... mmm ..... weer voer om over na te denken ......

Hier trouwens de link naar de reactor X : Scott Gray - RC Professional

Laatst bewerkt:
Bas, houd er wel rekening mee dat de meeste clitch problemen met oa de BLS451 voortkomen uit te lichte of slecht aangesloten BEC systemen, onderschat dit niet!!
Met een 4x Sanyo nicd 2400mAh of zoals bij mij (V-91) 4x Sanyo nicd 3000mAh zit je echt safe, dacht zelfs dat Futaba nicd adviceert.

Klinkt misschien tegestrijdig omdat ik ook over ga naar BEC, maar dat komt omdat Jan al meer dan 70 vluchten weg heeft met de Jive zonder enige problemen.

Gr,

Mario

Hoi Mario,
ja dat heb ik ook gelezen. Weet alleen nog niet of ik wel voor de bls'en ga. De 8717 zien er ook prima uit namelijk.

De reden dat men Nicd adviseert is omdat deze cellen een kleinere inwendige weerstand (Ri) hebben dan een nimh. En tijdens belasting blijft er dan meer spanning over.

Grappig trouwens om te vermelden dat Cees met standaard 4maal eneloop AA cellen vliegt en dat gaat al heel lang zonder problemen begreep ik van hem.
Deze cellen zijn een stuk lichter en hebben een heel kleine zelfontlading, net als lipo's.

Bas

Hoi Bas,

Ik bouw inderdaad een van mijn heli's om, zo zou je het kunnen noemen :-) Maar het is meer een eigen ontwerp met een Synergy staart, rotorkop en drivetrain, de rest maak ik allemaal zelf, frame, lagerblokken enz. Dus vandaar dat ik zei dat het nog wel even duurde ;-) Op het moment zit ik elke avond te te 3D CADten (voor de kenners Solidworks) Het begint langzaam aan wat te worden, maar ik ben dan ook al een weekje of 4 bezig :-) Dus ik verwacht over 2 weken klaar te zijn met het eerste prototype, in 3D CAD dan... Dan moet ik het nog gaan maken en dat duurt ook nog wel even. Dus voorlopig vliegt ie nog lang niet!

Leuk ding die LiPo checker, maar wel erg duur en naar mijn idee een beetje overbodig om per cel te meten. Een zeer eenvoudige spannings meter met alarm op de hoofdaccu zou ook voldoende zijn. Immers, zoals al eerder gezegd, zal de spanning per cell gelijkmatig afnemen en zal bij een goede accu de individuele cel spanning nauwelijks varieren, dus kan je uitgaan van de pack spanning. Een kleinstukje elektronica volstaat hier, als ik er nog tijd voor heb zal ik dit zelf maken :-) (kan zowel analoog als digitaal met uC)

Wat betreft de servo's zou ik zeker de bevelingen van Futaba opvolgen! Het is uiterst uitzonderlijk (naar mijn weten) dat een fabrikant met dit soort berichten naar buiten treedt. En het is leuk dat ie snel is en krachtig maar de precisie is bij helivliegen zeker zo belangrijk. Daarom vlieg ik dus al 3 jaar JR, zij zijn meester in de precisie van een servo en met de 8717 heb je geen wensen meer betreffende kracht/snelheid. Ik zou dus voor deze gaan.

Die SGP Reactor, vindt ik erg duur een gewone regulator volstaat ook (5.5V of zo) en is lichter en goedkoper. Ik zou wel voor een LiPo gaan voor je ontvangst pakket is toch wel lichter, zoals je zelf ook al hebt ontdekt ;-)

Greetz,

Michiel

Mario,
bedankt voor de link.

Michiel,
heb jij zelf een draaibank of de beschikking daarover ? Het lijkt me een hele (heli) uitdaging !

Ik las dat de 8717 nog sterker en sneller zijn dan de bls451's . Worden aardig veel gebruikt. Er zitten ook geen koolborstels meer in, prima, kan dat niet meer slijten.
Voorlopig houd ik de JR8717's op mijn verlanglijstje. Qua staartservo dacht ik aan de JR8900G .
Ik heb nog even tijd, wordt pas in december dat ik ze ga bestellen waarschijnlijk. M'n geldboom moet weer even opbloeien, momenteel is het erg herfst-achtig ;-)

Nou, de HK4035-560 is in ieder geval besteld.

Ontvanger/servo stroom voorziening :
Ik heb eens rondgekeken en er zijn zeer veel soorten en maten op de markt, pfffff …… daarom eerst maar eens mijn eigen ideeen op een rijtje gezet :

- liefst geen (electronische) switches in het pad ivm betrouwbaarheid
- liefst geen switched bec ivm betrouwbaarheid en storingen (ja, ik vlieg nog met 35MHz …)
- spanningsindicatie
- moet 'genoeg stroom' kunnen leveren
- naast 5V eventueel ook 6V voor swash
- dikke draden direct naar servo's, lopen dus niet via ontvanger (hiervoor kan ik zelf wel een soort "opsteekprint" maken waar de servo connectoren op aangesloten worden en vanuit daar naar de ontvanger gaan oid)

Hoi Bas,
voor een lipochecker kijk eens bij stefansliposhop, kost 34,90 voor 6s en is instelbaar tot 3,9 volt per cel.
voor SLSZX cellen is 3,6v nodig andere checkers kunnen niet zo hoog
gr Cees

Hoi Cees,
ik heb er geen nodig voor de hoofdlipo, maar voor het ontvangerpack, toch bedankt !

Nu je toch reageert, jij gebruikt als ontvangerpack 4maal eneloop AA voor jouw heli.
Welke servo's heb je op de swash en na hoeveel vluchten moet je naladen ?

Bas.

Hoi Bas,
ik gebruik de DS8301 voor tuimel en 8900 voor hek
met 35mhz vloog ik 4 vluchten .verbruik per vlucht 180mah dan laden.
nu met 2,4 ghz doe ik max 2 vluchten verbruik 280 mah per vlucht, ben bang voor lock out als je onder de 3,3 volt komt, is nog niet gebeurd.
op de 35 mhz otvanger had ik 2mm2 kabels direct op de print gesoldeerd, doe ik al 3 jaar zo.
met de 2,4 ghz ga ik da misschien ook nog doen
gr Cees

Hoi Bas,

Ja ik heb een draaibank, freesbank en een CNC frees (eigen bouw, half af eerst het heli ontwerp afwerken ;-)) waarop ik chassis platen kan maken.

Over de stroomvoorziening, tja als je LiPo wil vliegen moet je wel een regulator gebruiken, dat je geen switched wil snap ik, heb ik zelf ook nooit graag willen hebben en zeker niet met 35MHz. En daar komt bij dat een schakelde voeding niet zo'n goed dynamisch gedrag heeft als een lineaire, en dat is nou net wat je nodig hebt in je Heli, maar goed het zal zeker goed werken, het is meer het gevoel als electronicus :-) Nu is er hier iemand en ook op andere fora die de 8717 direct zonder regulator op een 2S LiPo gebruiken (8.4V piek, 7.4V nominaa!). Niet echt een goed plan vindt ik, zeker niet als electronicus ;-) Nu zat ik alleen te denken, je zou ook 2S LiFe (A123) kunnen gebruiken dan heb je nominaal 6.6 volt (ik weet niet wat deze bij volledige lading aan spanning geven 7.8V?) Dat is nog steeds hoog vindt ik maar wellicht kun je het overwegen. Het is geen aanbeveling maar meer een mededeling dat het kan. En anders kom je niet uit onder het gebruik van een regulator denk ik. Of je moet het gewicht van een NiMh pakket niet erg vinden ongeveer 5% van je totale massa :-P

Groeten,

Michiel.

Bas,

waarom heb je twijfels om een simpel ontvangerpack van 4 of 5 cellen NiMH of Eneloop cellen te gebruiken?
Omdat je dan na een paar vluchten moet bijladen? Wat maakt dat uit, je moet toch ook je vliegaccu na iedere vlucht laden/uitwisselen?
Ik vloog vroeger elektropylon, daar zat een ontvangeraccu'tje in van 4 cellen NiCad 50mAh (jawel) en die werd na iedere vlucht even bijgeladen, och, laden moet je toch ;)
Voordeel van een ontvangeraccu die je direct op het systeem aansluit is de lage inwendige weerstand, bv. 4 cellen NiMh 2000mAh zullen gemakkelijk 6A of meer leveren met een stabiele spanning. Een bec zal daar meer moeite mee hebben met de bijbehorende nadelen, een lineaire bec heeft snel warmteproblemen, een geschakelde bec geeft mogelijk storingsproblemen.

Laatst bewerkt:
Hoi Frank,
ik vlieg ook 4 eneloop 2000 ,maar met 3 servos 8717 of 451 bls + een supersnelle hekservo ,zou ik het niet meer doen,
de spanning zakt zover in dat de 2,4 ghz ontv op tilt slaat.
deze jongens vliegen 3D en dit vraagt meer stroom als F3C
gr Cees

Daarom staat mijn T-rex 700N dus te koop ( of alleen de YS91 met Hatori ).
Scorpion erin en gaan met die banaan ,........
Henk

Ik wou net zeggen: "Daarvoor hoef je de 700N niet voor te verkopen"
Motor en tank er uit en het is een 700e geworden.
Toen las ik pas de rest...... :rolleyes:

@michiel,
dat is natuurlijk wel erg mooi dat je zelf al die machines hebt, wie zou dat niet willen !

Dat van die smps en dat dynamische gedrag ben ik niet zo met je eens, bij ons worden klasse-d audio versterkers ontwikkeld die met gemak 10A_rms kunnen leveren, over de hele audio bandbreedte, tot 20kHz dus en met een flink dynamische bereik. Hij staat op 300kHz te schakelen dus ga maar na hoe steil de flanken dan zijn.
Maar goed, wat betreft storingen is dat wat ik het meeste vrees. Ik heb zelf ook EMI metingen laten doen op het lab op de campus in eindhoven dus ik weet hoe lastig het is om dit binnen bepaalde grenzen te krijgen. Soms is het als een soort ballon waar je in knijpt, bij 20MHz heb je het voor elkaar en dan ontstaat er bij 75MHz weer een bult, om maar een voorbeeld te noemen.
Maar goed "elk nadeel heb z'n voordeel" ze zijn erg licht van gewicht en je kunt er praktisch elke spanning mee maken die je maar wilt.

LiFePo is ook een idee, alleen weet ik niet wat een net vol geladen cel aan spanning heeft. Eens uitzoeken.

@Frank,
er is op zich niks op tegen om zo'n pack te gebruiken , ik hik alleen aan tegen het gewicht bij het gebruik van sub-c cellen die je wel nodig hebt met van die dikke servo's aan boord. En natuurlijk de zelfontlading .... ik pak het liefste alle spullen bij elkaar en ga dan vliegen zonder eerst iets te hoeven laden en dan is lipo ideaal.
Verder is het is 2x zo zwaar als een 2s lipo + regulator . Ik weet dat ik me er niet al te druk over moet maken, dus om de heli in eerste instantie in de lucht te krijgen is dat een prima oplossing natuurlijk.

@Cees,
eneloop dus toch te krap ...

Ik kwam trouwens 3x JRDS8915 tegen voor een erg scherpe prijs dus die kon ik niet laten gaan ......

(8717 = 8915 en nog een waarschuwing om ze niet direct op 2s lipo te gebruiken : http://www.macgregor.co.uk/newsletters/Newsletter_0608_web.pdf )

Verder las ik nog het betoog van Michiel over flybarless en ik twijfel nu of het wel aan mij besteed is ....

Laatst bewerkt:
Ah ok Sebastiaan, je bent expert op het gebied van smps zie ik dus :-) Ik had ook wel gedacht dat het dynamisch gedrag verbeterd kon worden tot een niveau waarop het volledig bruikbaar is in een heli, maar inderdaad blijven die storingen toch altijd "spannend" en heb je ze liever niet in je heli.

Mooi van je servo's! Goede keus! Ik ben erg blij dat je een officiële statement hebt gevonden dat je de 8915s gewoon niet op 2S LiPo moet gebruiken. Dat heb ik in een ander draadje ook vanuit elektronica achter grond proberen uit te leggen maar bepaalde personen zijn zo eigenweis he ;-) Die zullen overigens dit bericht ook negeren.... Ik hoop voor hun dat de servo er niet ineens mee stopt....

Betreffende flybarless, ik zou het (nog) niet doen. Je kan voor dat geld beter wat onderdelen op voorraad leggen of een extra accu kopen daar heb je denk ik nu veel meer aan. Maar dat is mijn mening natuurlijk, het blijft een leuk systeem en er zitten zeker voordelen aan maar het is wel duur.

De groeten maar weer!

Michiel.

Hoi,

Ik kom net een nieuw flybarless systeem tegen van GAUI GU-365

Zal nu wel weer een prijsoorlog uit gaan breken als de Aziaten met deze spullen gaan komen .

Henk

Laatst bewerkt:
@michiel,
heb jij JR8900G op de staart ? Die leek mij wel geschikt , bovendien zijn alle servo's dan van JR. Cees gebruikt hem ook begreep ik.

@henk:
kijk da's mooi ! Concurrentie is goed voor de aanschafprijs ;-)

Enfin,
ik heb besloten om voor de ontvanger/servo voeding voor lipo te gaan. Nicd/Nimh heeft zelfontlading en dat is voor mij niet handig, dan moet ik voordat ik ga vliegen controleren en laden. De gezinssituatie verplicht mij om de spullen direct uit de kast te kunnen pakken om te vliegen.
Dus het wordt 2s lipo in combinatie met een regulator.

De regulator wordt een lineaire ivm betrouwbaarheid/radioverstoring.
Eens rondgekeken en een aantal tegengekomen:

Jeti max bec ;
lineair, 5 .. 6Volt , max 5A , single output

Fromeco :
lineair, single output

Helitron VS-5S :
switched , multiple output

Emcotec:
lineair, single output

scott gray , reactor-x :
lineair, multiple output, 5.2V 5A & 6/6.8Volt 10A max.

De jeti max is ook een mooi ding, alleen single output, wel een led indicatie voor de spanning.
De anderen zijn single output of switched.

De reactor-x is wel de mooiste oplossing, lineair met multiple output. Bovendien als gebruikt door de F3C/3D top, dan m"moet het wel goed zijn" …. met 140U$ ook de duurste overigens. Helaas geen LED indicatie voor de spanning, dat vind ik wel een minpuntje.

Als iemand van jullie iets gelijksoortigs weet, dan hoor ik dat graag.

Bas

Hoi Bas ,

Kijk ook eens naar de Flighttech lipo regelaars , verkrijgbaar in 5A en 8A versie .
Wordt door Flightpower verdeelt .
Ik gebruik de 5A op de JR E10 , werkt goed .
Prijzen zijn ook redelijk .

Henk

Back