Ik heb deze week aan de moederdrijfstang gewerkt.
Bleek nog best wel een bewerkelijk onderdeeltje te zijn.
Ik maak deze en de hulpdrijfstangen en zuigers van 7075 aluminium,dit aluminium heeft een treksterkte van boven de 500N/mm2.
Ter vergelijking,gewoon pisbakkenstaal heeft een treksterkte van 360N/mm2.
Sterk spul dus.
7075 is helaas niet makkelijk in platstaf te verkrijgen dus moet ik het uit een plak halen.
Eerst dus nog flink wat hakken en zagen voordat ik een "blank"heb.
Maar goed,aan de slag..
Eerst maar wat zagen..
Met zagen merk je al hoe sterk dut spul is.
Rechthoekig frezen en dan met de vlakfrees erop,terugbrengen naar 15 mm dikte.
Vervolgens heb ik alle uitgeklokt en de gebieden voor het small end en de steel teruggebracht naar respectievelijk 10 en 7 mm dikte(aan 2 kanten)
Tijd om alle gaten te spotten en boren cq kotteren.
Het is altijd belangrijk om een goede volgorde van te voren te bedenken anders kunnen de dingen goed fout lopen,dit leek mij het meest voor de hand liggen.
Ik heb de coordinaten van de gaten met goniometrie berekend omdat ik voor dit geen verdeeltafel wilde gebruiken maar mijn DRO en ik alleen een straal en graden had.
Ik heb de gaten voor de drijfstangen oplopend geboord en geruimd en het gat voor het naaldlager gekotterd.
Achteraf had ik beter de drijfstang gaten kunnen voorboren en dan met een 6 mm tweesnijder er doorheen voordat ik verder ging met boren en ruimen want ik vertrouw de as parallelliteit niet zo met gewoon boren,maar goed we zullen zien hoe het uitpakt.
Afijn,
Na een hele hoop gek...t en gevloek en getier eindelijk nog de contour kunnen maken(3 keer per jaar iets maken op een zelfbouw CNC machientje van een paar knaken betekent elke keer weer opnieuw het wiel uitvinden),2 VHM frezen en een avond zoeken wat er nou fout ging(open polylijn in de tekening) later toch nog een acceptabel vormpje kunnen maken,met mijn HF spindeltje op 15000 toeren,eerste keer gebruikt om echt iets te maken,toeren zijn niet geen issue meer,wat mijn zwaluwstaart geleidingen aan kunnen des te meer.
Nu nog het slot erin frezen waar de drijfstangen in vallen en een beetje mooi maken.
Eerst een opspandoorn draaien en draad erin tappen en opspannen.
Hierdoor kon ik ook mooi het 45 graden kantje aan het big end draaien,doet volgens mij niks maar ziet er wel mooi uit.
Daarna de transfer naar de verdeeltafel.
Dit was erg tijdrovend, eerst om uit te klokken daarna bleek de spantanghouder de steel van de drijfstang te raken op het eind en moest ik de frees zover uitspannen dat het eigenlijk niet meer verantwoord was maar ik heb geen langer frees dus moest het maar.
Gevolg,wel gelukt maar zeer kleine snede dieptes en een zingende frees die een wat minder finish achterliet in het slot.
Er zijn nog wat spaantjes te zien maar die haal ik morgen wel weg.
Ik ben er tevreden mee.