7 cilinder 120 cc radiaal motor

Dank je,

Ik heb vanavond dus maar de cilinders verder afgemaakt,er moeten nog gaten bovenin en natuurlijk nog de gietijzeren loopbussen er in maar het begin is er.

Ok,een opspan tooltje gemaakt zodat ik alles maar 1 keer uit hoefde te klokken.
20180116_195820.jpg

Was niet erg stabiel maar goed,na 2 keer bijna de zaak verkloot te hebben ging het best aardig.

om beurten de spantanghouder en de boorkop om de flens en de gaten te frezen cq spotten en boren.
20180116_210800.jpg

Gaf nog best wel een rotzooitje ook.
20180116_214848.jpg


Maar goed,das voor de stofzuiger.
20180116_220847.jpg

Nou eindelijk de zaak voor de fun in elkaar schroeven en kijken waar het op gaat lijken....
20180116_224401.jpg
20180116_224431.jpg
20180116_224618.jpg


Jawel..het begint zowaar een beetje op een stermotor te lijken;)

Hbm heeft vanavond heel fijn mijn nieuwe zaaglint door post nl laten bezorgen,alleen jammer dat het het verkeerde is...een maatje te groot.
Ach morgen dan maar eerst mijn snelspanhouder van mijn draaibank maken,dat ding is echt rot en anders neem ik daar toch geen tijd voor.
 
20180119_154416.jpg
Je hebt de gang er in zitten. :)
Hoe gaat de binnenzijde van de motor gesmeerd worden?
komt er een oliepomp op ?

Nee,
Geen oliepomp.

De brandstof(mengsmering) wordt centraal door het carter aangezogen en smeert hierdoor de motor.

Op het plaatje zie je het,in het midden komt de carburateur en via het carter wordt het mengsel verdeeld over de 7 openingen die naar de inlaatkleppen leiden.
 
Laatst bewerkt:
Met een membraam van een 125cc crossblok?

Nee,
Volgens mij is het carter volume bij stilstaande en draaiende motor gelijk en is er dus geen afwisselende positieve en negatieve druk in het carter en is er dus ook geen zuiger, klep of membraamsturing nodig zoals bij een tweetakt.
De onderdruk die nodig is voor de aanzuiging wordt verzorgd door de opeenvolgende inlaatslagen door de 7 aansluitingen op dit centrale gedeelte.

Hierdoor dus een constante onderdruk dus constante aanzuiging.
 
Laatst bewerkt:
Nee,
Volgens mij is het carter volume bij stilstaande en draaiende motor gelijk en is er dus geen afwisselende positieve en negatieve druk in het carter en is er dus ook geen zuiger, klep of membraamsturing nodig zoals bij een tweetakt.
De onderdruk die nodig is voor de aanzuiging wordt verzorgt door de opeenvolgende inlaatslagen door de 7 aansluitingen op dit centrale gedeelte.
Ah ok ik vroeg mij dat al af met 7 cilinders hoe dat zat met de onderdruk in het carter.
Dank voor de uitleg
 
Het slechte nieuws : bij de 2e run een korte tik en de motor viel stil.
DSC_0010kopie.jpg


de krukpen is er uit gelopen. oorzaak een te lichte perspassing.

schade : een beschadigde zuiger en een gebogen link.

DSC_0012kopie.jpg


vanochtend is de krukas voorzien van een nieuwe kruktap. Deze keer een zwaardere perspassing.
jammer van de schade. Maar dat de motor potentie heeft dat stemt me wel vrolijk.
 
Gefeliciteerd!!

Geweldig resultaat..en wat is ie mooi en dat geluid....

Wat boeit dat nou zo'n ongelukje,hij doet t

Mijn boxer hield er na 3 keer lopen ook mee op,moest een andere krukas in...materiaal keuze verkeerd.
Boeien...hij doet t weer.

Nogmaals gefeliciteerd!
 
Waartoe dient het blauwe(?) metaalplaatje op de moederdrijfstang? Een soort borging van de bouten?

Is die zuiger nog te redden door bij alle zuigers netjes zo'n hap uit de zuigerrok te halen? Of zit de hap niet 'dwars' genoeg, niet ver genoeg onder de zuigerpen?

210px-Zuigers.png
 
Ik zie dat je flenzen aan je in en uitlaat pijpen gesoldeerd hebt.

En ook van uitgegloeid koper of is het harder?
Ik ga dat ook zo maken,tekeningen zeggen iets anders maar ik heb t bij mijn vorige motor ook gedaan en dat werkte goed.

En dat koper staat ook lekker vintage..
 
Gewoon een nieuwe maken joh..
Zuigertje is zo gemaakt toch.

Sneller dan al die zuigers aanpassen zowiezo.

Bij mij komt er aan beide kanten van de hoofddrijfstang een afdekplaat die de krukpennen borgt.
Maar goed,er kan nog vanalles meer kapot lopen natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Dat er schade is niet zo ramp. Het is spannend, meer van zal hij het wel doen.

Het blauwe plaatje is een borgplaat van de 4 pennen. Elke pen heeft een 1 groef in de as, waar dan de borgplaat in valt.

De koperen buis is inderdaad uitgegloeid koper. Heb deze voor het buigen vol gegoten met tin. Voor mij de eerste keer dat ik dit gebruik. heb dus geen ervaring of dit heel blijft. Eerst geprobeerd om een rvs buis van 10x0,5 te buigen. maar dat knikt.

Een nieuwe zuiger is zo gemaakt.
 
... De koperen buis is inderdaad uitgegloeid koper. Heb deze voor het buigen vol gegoten met tin. Voor mij de eerste keer dat ik dit gebruik. heb dus geen ervaring of dit heel blijft. Eerst geprobeerd om een rvs buis van 10x0,5 te buigen. maar dat knikt. ...
Niks meer aan doen. Het koper is echt mooi om te zien, combinateert goed met het aluminium.
 
Ik ben ook nog wat verder gekomen,

Af en toe wat gezaagd en wat geboord en geruimd en vanavond in een verloren uurtje ff mijn drijfstang opspantooltje tot nut gemaakt.

Ik had eindelijk mijn 7075 platstaf binnen,scheelt een hoop gefrees en gezaag ipv rondstaf.
20180120_133641.jpg
En mijn nieuwe zaaglint binnen dus back in business.

begonnen dus met stukjes af te zagen van mijn reep 7075,

Daarna de reepjes exact op maat zagen en op dikte frezen
20180120_204340.jpg


Ik gebruik een geimproviseerde werkstuk stop om alles gelijk op te spannen in de machineklem.

volgende stap was de verdunning eruit frezen,alles in 1 keer achter elkaar.
20180120_214152.jpg



Toen was het de beurt aan de big en small end gaten om oplopend gespot geboord en geruimd te worden.
Ik heb er voor het ruimen nog net met een ondermaatse twee snijder doorheen gefreesd om een perfecte as paralleliteit te krijgen voor het ruimen met de 7H7ruimer
20180121_160301.jpg
.
20180120_214210.jpg


En tot slot mijn opspantooltje..

Kijk..een keer wat aardigheid van mijn zelf geknutselde cnc machientje ipv frustratie....

binnen 45 minuten 5 drijfstangen contouren...lachen hoor.
20180121_221901.jpg
20180121_222010.jpg


Volgende worden de krukpennen die ik op maat moet draaien en harden en de afdekschijven die de pennen borgen.

Daarna ga ik tandwielen proberen te maken,lijkt me lachen maar dan moet ik daar eerst een opspan doorn voor maken,ik heb al iets getekend
 
Je hebt niet stilgezeten.
Een tip die ik gekregen heb van een collega : maak met een bol frees op de zij flanken van de big en smal end gaten een kleine oliegroef.
zodat als deze aanligt op de flanken je toch nog olie smering krijgt.
 
maak met een bol frees op de zij flanken van de big en smal end gaten een kleine oliegroef.
En doe dat aan de "binnenkant" (de groeven uitkomend op de body van de drijfstang, niet richting de uiteinden).
Niet alleen blijft het oog dan sterker, maar de groef pikt meer olie op van het oppervlak van de drijfstang, dan "vanuit de lucht"....
 
Back
Top