En dan is het de beurt aan het laatste kleine model van de 4 ‘Authentic Models Holland’ >> de
Zeil Tjalk ‘Eendracht’1910 ook wel bekend als een
Skûtsje.
Ook deze heb ik via marktplaats gekocht voor € 17,50. Er was ooit heel weinig aan dit model gewerkt want alleen de romp (een voorbewerkt klomp hout) was alléén bovenop het dek voorzien van een laag fineer met daarop een met inkt gedrukt dek-lattenpatroon van het dek. Waar ik wel een beetje van schrok was dat er geen enkele tekening meer in de doos aanwezig was, normaal gesproken werden er twee tekeningen mee geleverd (één van de Romp-opbouw en een tweede van de zeilen en het lopend want. Maar met de gedetailleerde foto op de deksel zou ik wel een heel eind komen dacht ik.
Waar ik al gauw achter kwam dat er op 1 van deze tekeningen een Malletje overgenomen moest worden voor de beide Boeisels (het naar binnen vallende gedeelte boven de berghouten) om deze beiden daarna uit 1 stuk over te brengen op een velletje fineer.
Nu kon ik wel beginnen met de dek-opbouw maar als ik geen Boeisels zou kunnen organiseren was het model gedoemd om in de houtkachel te belanden, dus omdat ik toch enige dagen moest wachten op de zeilen van het vorige model heb ik de moed opgevat om allereerst eens te kijken of het mij zou gaan lukken om deze Boeisels te maken. Met een stuk dun karton, tape en een schaar ben ik op een middag aan het experimenteren geweest en ik moet zeggen dat het mij na een 2 uur lukte om een modelletje naar tevredenheid te maken. Deze gebruikt om het over te zetten op het fineer-velletje en met de warme plankenbuiger in model gemaakt.
Hierboven een foto nadat ik beiden fineer-Boeisels Dry-fit geplaats had, in deze toestand heb ik met een kwast beiden nog even met water goed nat gemaakt om de mogelijke ‘spanning’ in het fineer er nog uit te halen (op de rechterfoto is duidelijk te zien dat het Boeisel aan de boeg sterk naar boven en naar binnen loopt). Na het drogen was voor mij voldoende geslaagd om de boeisels er weer af te halen en met de opbouw te beginnen.
Nb. mocht er misschien iemand zijn die mogelijk ooit deze Tjalk in een ver verleden gemaakt heeft en nog in het bezit is van de beide tekeningen zou ik willen vragen of ik deze nog voor een maandje zou mogen lenen, maakt het voor mij wel ietsje gemakkelijker. (eventuele foto's mogen ook >>> vooral van de bakboord-zijde)