4 modellen “Authentic Models Holland”

3 m3 hout.jpg

Nadat ik eerst 3 kubieke meter haardhout naar mijn huis had versleept om de komende week te ‘slachten’, zal ik daarna de draad weer oppakken om het 3e model voor één mijn kleinkinderen af te maken.
Het model dat ik voor € 7,50 op marktplaats had gescoord was de U.S. Schooner ‘Coureuse’ 1785, ik wist al dat er ooit in het verleden eens iemand een poging had gedaan om deze amateuristisch in elkaar te prutsen en gezien het niet toonbare resultaat hiervan was het voor mij overduidelijk dat diegene er maar halverwege mee gestopt was. Al zijn goedbedoelde pogingen waren van dien aard dat er voor mij niets anders overbleef dan de boel maar terug te slopen naar de basis om het van hieruit maar weer op te bouwen. Een mooi klusje om het zo af en toe s ’morgensvroeg eens aan te pakken en de buren niet lastig te vallen met mijn zaag en kloof werkzaamheden buiten.
DSC_4428.JPG

Net als je haardhout, de botte bijl er in gezet.... ben benieuwd wat je er deze keer weer van maakt, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het weer helemaal goed gaat komen, succes!

Net als je haardhout, de botte bijl er in gezet
Inderdaad Piet, het leek nergens op. Neem nou als voorbeeld de voorste staander op voetplank >> zelf deze zit er niet haaks op en er is geen enkele mast verjongd.en er was rijkelijk veel met contactlijm!!! rond gespoten.

Laatst bewerkt:
De 3m3 stookhout tussen de regenbuien door, gekloofd en wel in de opslag gekregen om daar nog 1,5 jaar te drogen.
Begin deze week begonnen om het dek op te bouwen, eerst een nieuwe laag dek-fineer geplaatst om daarna wat dek
attributen in zijn geheel opnieuw aan te maken en te plaatsen.
dwars-overzicht.JPG

Omdat straks de beide masten 12 graden achterover uit het lood geplaatst gaan worden heb ik eerst de beide mastvoeten op
het dek gelijmd en even een hulpmalletje gemaakt om de beide mastgaten dezelfde hoek mee te geven. Op een plank, die ik
op het werkblad vastgeklemd heb, een geleide blokje met 12 graden t.o.v de kiellijn gelijmd, daarna de kiel vastgeklemd in een
mini bankschroef parallel langs de mal en met een 6 mm houtspiraalboor (met punt!! vanwege het mogelijke weg glijden) op het
zicht voorzichtig verticaal de beide gaten geboord.
Natuurlijk had ik ook direct rechtstandig in de beide mastvoeten een gat van Ø 7 of 7,5 mm kunnen boren zodat de masten ruimte
hadden om 12 graden te kantelen maar ik vond het wel een beetje een uitdaging (op dit voor mij wel overigens erg saai model) om
de mast keurig aangesloten in het mastgat te laten zakken. (zie 1e foto)
2 mastgaten boren 3 in 1.jpg

Laatst bewerkt:
1) romp gereed.JPG

Na het plaatsen van de beide Nagelbanken; de 2 Boorden; de 2 Berghouten; het Roer en alvast 12 Oogbouten (waarvan 8 direct achter de boorden op het dek)
is de romp gereed en kon geverfd worden.

2) nagelbank montage.JPG

Om de beide Nagelbank-wangen een beetje parallel te krijgen op 12 mm (mastvoet is 10x10 mm) en de Nagelbank-balk (2x2 mm) horizontaal op 5 mm van het dek
heb ik vanwege de kleine afmetingen even een malletje op mijn werkblad gemaakt.

waterlijn 2 in 1.jpg

Opmerkelijk is dat de waterlijn niet parallel loopt met de Kiellijn maar met de Boorden, hieruit kun je opmaken dat de Kiel als gevolg van de schuine stand van de beide masten eigenlijk “achterover” in het water ligt, wat ook duidelijk te zien is op het bovenste gedeelte van de tekening. (kom hier in het volgende bericht op terug)

schoener met achterover hellende masten.jpg

Schoeners werden alleen gebouwd voor de commerciële vloot (dus geen oorlogsbodems) en werden alleen maar ingezet als handelsschepen van Oost naar West en omgekeerd. Ze werden niet alleen voor Thee en Specerijen gebruikt maar ook voor de Slaven aanvoer van Afrika en India naar de katoenplantages in de zuidelijke staten van de USA >>> kenmerkend voor Schoeners in die tijd was dat de zeilen alleen langs-gericht waren (geen dwars-getuigde zeilen)

De grondgedachte aan het eind van de 18e eeuw was dat schuine masten de zeilen meer windvang gaven en door het krachtenspel die de schuine masten aan de romp gaven, dus vaarsnelheid, ook groter zou zijn. Een tweede argument was dat vanwege de schuine mast-stand de romp a.h.w aan de boegzijde uit het water gelift werd en aan de hekzijde dieper in het water gedrukt werd met als gevolg minder Boeg waterweerstand had, dus een hogere kruissnelheid. (denk hierbij aan een moderne speedboot)
Een laatste argument was dat als de zeilen eenmaal stonden er in principe minder bemanningsleden nodig waren om, zoals bij de voormalige dwars getuigde boten, om de stand van de zeilen naar gelang van de windrichting bij te stellen. (minder bemanningsleden is commercieel goedkoper).
Midden 19e eeuw werden de traditionele met zeilen uitgevoerde schoeners, binnen ‘no time’ verdrongen door de toepassing met stoommachines aangedreven boten. >>> zie de afbeeldingen en jaartallen van “de blauwe wimpel” https://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwe_wimpel

Dat de waterlijn niet gelijk loopt met de kiel is minder opmerkelijk als je denkt Adri, dit heeft te maken met de 'stuurlast' en komt vaak voor om twee redenen; het schip reageert beter op het roer en heeft minder weerstand bij de boeg, dus is in principe sneller. Je maakt er overigens weer een schitterend model van:thumbsup:

stuurlast
VOC - Scheepsbouw : het achter dieper in het water liggen dan bij de boeg teneinde het effect van het roer te vergroten en de bezeildheid te bevorderen.
Gevonden op http://www.vocsite.nl/woordenlijst/index.html?of=250

Laatst bewerkt:
DSC_4439.JPG

Nadat ik eerst de 2 staande Masten + Gaffels; Giek en Boegspriet aangemaakt had, was het tijd om de zeilen te inspecteren
die de voorgaande amateur gedeeltelijk al aangemaakt had.
DSC_4440.JPG

Ten eerste waren alle 4 zeilen maar eenzijdig bedrukt, wat ik persoonlijk erg lelijk vind. Verder was:

Zeil A: Redelijk maar eenzijdig bedrukt
Zeil B: Linkerzijde was verkeerd om gevouwen en geplakt + lijnen over het zeil waren onderbroken.
Zeil C: In totaal verkeerd om gevouwen en geplakt.
Zeil D: top was ernstig verfrommeld en hierdoor niet te herstellen.

Het was voor mij al direct duidelijk dat ik deze zeilen niet zou gaan plaatsen!!, dus deze worden door mij deze week opnieuw
aangemaakt en hopelijk door de zeilnaaister in huis nog het komend weekend genaaid.

Laatst bewerkt:
Back