René, hierbij van mijn kant alsnog een opmerking/aanvulling over het verjongen van de huidplanken.
Let wel ik ben geen houtscheepmaker, als het in werkelijkheid wel degelijk zo gebeurt kan ik daar alleen maar verbaasd over zijn.
Sterkte geven die spieën niet en je krijgt ze ook niet in de bocht.
Je kan ze ook niet vast zetten als ze niet net op een spant eindigen.
Je krijgt ze met breeuwen dan ook nooit waterdicht.
Ik kon er toen geen plaatjes van vinden en heb ook niet verder gereageerd.
Vandaag kon ik echter onder een replica van een russisch fregat door wandelen en heb heel speciaal op de huidgangen gelet.
Nog 1 te gaan, de andere zijde nog 7, de scheg komen nog een aantal kortere latjes en spieen
Bovenstaande is de mal, dus daar is mijn opmerking niet van toepassing.
Zo mag je natuurlijk helemaal nooit een schip bouwen.(een mal wel, lekker makkelijk)
Bij karveelbouw word een verloren gang ( plank die eindigt op minder dan een 1/2 plank breedte ) nooit tot een punt verjongt,
dit om zuinig met hout om te gaan, maar ingekort en eindigt op 1/2 plank breedte.
Zie gele lijnen
Op de plaatsen waar hout te kort is worden spieen ingelast
Zie blauwe lijnen
Hoe het met die blauwe spieën wordt opgelost heb ik niet kunnen zien, maar hier lopen ook alle gangen gewoon door (sorry bewogen tijdens afdrukken).
Op de foto's die je geel hebt gekleurd is verder wel heel lastig te zien hoe de verbrede gang naast de ophoudende gang loopt, daarom hier mijn geschoten beelden:
Halverwege wordt al zover verjongd dat een volle plank het kan overnemen.
Die wordt op zijn beurt weer zover verjongd dat alle gangen op de stevens eindigen.